Gördülékeny matekórák

Szék helyett labdán ülnek az ötödikesek minden órán az érdi Bolyai János Általános Iskolában. Azt mondják, nem kényelmetlen számukra, már teljesen megszokták. A meglepő ötlet osztályfőnöküktől, Nyíriné Tóth Edit testnevelés-biológia szakos tanárnőtől származik.

Családi körPethes József2004. 03. 12. péntek2004. 03. 12.
Gördülékeny matekórák

Edit egy sportklubban találkozott először a fit-ballal, ezzel a hatalmas gumilabdával. Azonnal megtetszett neki. Felettébb jó hatással van az emberi szervezetre, állandóan egyensúlyozni kell rajta, ezért minden izmot megmozgat. Használóját teljesen elvarázsolja, mert játékosan készteti mozgásra.
Ettől a találkozástól kezdve a tanárnő azon törte a fejét, miként tudná a labdát bevinni az iskolába. A gyerekek egészségi állapota ugyanis szinte katasztrofális. Úgy gondolta, szükség lenne valami új kezdeményezésre, ami vonzó lehet a fiatalok számára, hiszen a meglévő eszközök nem mindig nyerik el a tetszésüket. Edit a fit-ballról írta diplomamunkáját a Testnevelési Egyetemen, ahol gyógytestnevelőként végzett, így mindent tudott az egészségre gyakorolt hatásáról. Ezután már "csak" pénzt kellett szereznie az eszközök bevezetéséhez, hiszen az iskola saját erőből ezt nem tudta volna megvalósítani.
Kapóra jött a Tegyünk Egészségünk Színvonaláért (TESZ) Alapítvány pályázata, amely érdekes, izgalmas egészségmegőrző módszereket támogatott. A pályázaton nyert pénzből tavaly ősszel több mint harminc fit-ballt és huszonöt ék alakú ülőpárnát vásároltak (ez utóbbiaknak is hasonló élettani hatásuk van). A Pest Megyei Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány másik pályázata alapján kapott pénzből tizenhat tanár háromnapos továbbképzésen vett részt, ahol megismerkedhettek a labda használatával, annak hatásaival. A fit-ball bevezetése előtt természetesen a szülőknek is tartottak egy tájékoztatást, és a gyerekeknek is elmondták, miért történik mindez.
Az 5. a-ban fokozatosan váltották labdára a székeket, de a tanulók ma már úgy megszokták, hogy nem is ülnek rá a székre. Pedig megtehetnék, hiszen van belőle néhány a teremben. Vajon a fegyelem nem lazul ettől? A gyerekeknek eszükbe sem jut, hogy például órán kilökjék egymás alól a "széket", már csak azért sem, mert a labdák speciális alátéten nyugszanak, ezért nem gurulnak el.
Egészen másként mozog ez az osztály, mint a többi. Akik széken ülnek, hátracsúsznak vagy előregörnyednek, ami nagyon egészségtelen, mert a gerincoszlopuk alsó részét egyfolytában terhelés éri. A labdán ülők ezzel szemben kénytelenek állandóan kiegyenesedni, egyensúlyozni, s ezek az icipici mozgások erősítik a gerinc körüli izmaikat. Ennek következtében a medence megfelelő helyzetbe kerül, ezért megelőzhetők a gerinc későbbi elváltozásai, a hanyag tartás és a gerincferdülés, amelyek súlyos betegségekhez, például porckorongsérvhez vezethetnek. A labdával egy időben bevezetett ék alakú ülőpárnához a tanulóknak majdnem a fele hozzájutott már.
 Külföldi tudományos kísérletek bizonyítják, hogy azoknak a gyerekeknek, akik a labdán ülnek, nemcsak a fizikai teljesítőképességük jobb, hanem a tanulmányi eredményük is. A labdán ugyanis folyamatosan karban tudják tartani a vérkeringésüket, aminek következtében jobban tudnak figyelni, koncentrálni.
A fit-ball beépült a testnevelés- és a gyógytestnevelés-oktatásba is, legalább hetente egyszer minden iskolás használja. Ezek az órák igazán élvezetesek: zenére, önfeledten, játékosan mozognak a gyerekek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek