Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Történetünk az átlagemberek által kevésbé ismert területre kalauzol, a védjegyek világába. Miért is foglalkozunk ezzel? A válasz nagyon egyszerű: ha valaki minőségi terméket állít elő, célszerű azt valamilyen névvel-ábrával megkülönböztetni mások áruitól, hogy a vevő tudja, mire számíthat. Ez nemcsak a nagy multi cégek termékeire vonatkozik, hanem bárkire, aki valamit szeretne eladni, és nem akarja, hogy az áruját másokéval összekeverjék.
Főhős kisvállalkozónk szerette volna levédetni azt az ábrát, amit a szódásüvegeire ragasztott, hogy megkülönböztesse a többi, esetleg nem olyan jó minőségű árutól a termékét. Ezen a címkén mindenféle kacskaringók, hullámos vonalak, cirádás kezdőbetűk szerepeltek, a szódát előállító vállalkozó neve (a példa kedvéért: Jóska Szóda), szódásüveg meg stilizált buborékok. A szabadalmi hivatal be is jegyezte a védjegyet, ám hamarosan egy nagy üdítőital-gyártó cég megtámadta a határozatot, mivel úgy vélték, hogy az ábra az összetéveszthetőségig hasonlít az ő termékük világszerte ismert jelzésére. A szódás által beadott ábrán - ugyanúgy, mint az üdítőital-gyártóén - szerepelt egy középen elvékonyodó hullámos vonal a négyzet alakú címke alsó részében.
A szódás azzal védekezett, hogy a hullámos vonal csak egy eleme az ábrának, az egész címkét nem arról fogják az emberek azonosítani, hanem a stilizált szódáspalackról, illetve az ő nevéről, amely nagy betűkkel írva sokkal hangsúlyosabb helyen van, mint a hullámvonal. Ráadásul ez a része a védjegynek, bár tagadhatatlanul hasonlít az üdítőital-gyártó hullámvonalára, mégsem ugyanolyan. Az ellenfél viszont arra hivatkozott, hogy bár az ő hullámvonaluk náluk is csak egy része a levédetett ábrának, de több terméken is szerepel. Ezek között a termékek között szénsavas ásványvíz is van, amit a vásárlók majd összetévesztenek az alperes szódájával. Véleményük szerint hiába van sok minden más a címkén, hiszen a név, a szódásüveg meg a buborékok (ezek körülbelül négyszer akkora helyet foglaltak el a címkén, mint a hullámvonal) nem fontosabbak a hullámvonalnál, azzal egyenértékű elemek.
A bíróság a szódás javára döntött, úgy vélte, hogy a két címkét senki nem fogja összetéveszteni, mert ebben az esetben nem a részletek, hanem a címkék keltette összbenyomás dönt. Amikor az emberek valamelyik termékről beszélnek, azt a nevén nevezik, így nagyon kicsi az esélye, hogy a "Jóska Szódát" a multi cég termékeivel keverjék össze. A termék neve a védjegy uralkodó eleme. A grafikai megoldások fontosak tehát, de egy kis hasonlóság nem olyan nagy vész, ha sok megkülönböztető elemet is tartalmaz a címke.
Ebben az esetben egy nagy cég kétes jogi érvekre alapozva próbált borsot törni hozzá képest eltörpülő vidéki "versenytársa" orra alá, valamekkora összeget kicsikarni tőle. A bíróság ebben nem segédkezett. Ebből is látszik, hogy a jogszolgáltatás, amíg szakmailag vállalható jogi érveket talál, a paraszti józan ész követelményei szerint teszi a dolgát.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu