Tavaszi testnagytakarítás

Úgy vártuk a napsütéses tavaszi napokat, mint a Megváltót: arcunkat végre nem a hideg szél fújja, hanem finom, langyos levegő simogatja. Lubickolunk az új évszak adta örömökben, testünket mégis furcsa, ólomsúlyú teher húzza reggelente és napközben. A kellemetlen érzés kortól és nemtől független.

Családi körBalogh Mária2005. 04. 29. péntek2005. 04. 29.
Tavaszi testnagytakarítás

Hiába a kiadós alvás, a frissítő reggeli tea vagy kávé, esetleg a pár perces serkentő torna, sehogy sem leszünk olyan fittek, mint amilyenek lenni szeretnénk. Ha biztosan kizárható a betegség, feltételezhetjük, hogy bennünket is utolért a tavaszi fáradtság.
Tél végére alaposan megcsappan szervezetünk vitamintartaléka, melyet még a nyáron és az ősszel elfogyasztott friss zöldségekből és gyümölcsökből halmoztunk fel - tudtuk meg Mészáros Ágnes családorvostól. A megmagyarázhatatlan fáradékonyság, aluszékonyság, levertség többnyire éppen a vitaminbombák hiányával, nemkülönben a napfényben szegény hónapokkal magyarázható. De hiába fogyasztunk például D-vitaminban dús ételeket - melynek fő forrásai a tőkehalmáj-olaj, a tojássárgája, a tejszín -, ha nem ér bennünket elegendő napfény, a D-vitamin ugyanis csak ennek hatására választódik ki és szívódik fel szervezetünkben. Hiánya a csontozat gyengüléséhez, lágyulásához, deformálásához vezethet. Ma már az is köztudott, hogy a napsütésben gazdag hónapokban több boldogsághormon szabadul fel a tobozmirigyünkben, mint például télen.
Valószínűleg a bőrünk is alaposan megsínylette a napfényben szegény hónapokat. Azok, akik nem járnak szoláriumba, tavaszra látványosan kifakulnak, egyenesen sápadttá válnak. Ennek nem csupán a kevés napfény lehet az oka, hanem az A- és a C-vitamin, valamint a vas hiánya is. Nem véletlenül panaszkodnak tavasz elején - elsősorban a nők - színtelen, száraz bőrre, hajhullásra, körömtöredezésre. Ez is a tavaszi "kimerültség" számlájára írható. Jó tudni, hogy a leveszöldségek, a sárga színű gyümölcsök és a tej nagy mennyiségű A-vitamint tartalmaznak. C-vitaminra a citrusfélékben, a savanyú káposztában, a csipkebogyóban, a zöldpaprikában és a friss zöldségekben lelünk. Bátran fogyasszanak a nyár végén fagyasztóba tett mirelit gyümölcsökből. A vérszegénységet enyhítő vasat elsősorban a májban, a vörös húsokban és a spenótban keressük. (A krónikus vashiány főként az idősebbeket és a menstruáló nőket fenyegeti, valamint a gyakorta betegeskedő apróságokat; megállapításához laboratóriumi vizsgálatra van szükség.)A nyomasztó tavaszi fáradtságot a patikákban kapható vitaminokkal és némi testmozgással is enyhíthetjük. A természetgyógyászok a betegségek megelőzéséhez, a tavaszi fáradtság legyőzéséhez szükséges vitaminkúra megkezdése előtt alapos méregtelenítést javasolnak.

Ezek is érdekelhetnek