Szállodád lehet a fél világ

Egyre többet utazik a magyar. És persze másképp, mint egy-két évtizeddel ezelőtt. A kínálat évről évre bővül, és vele együtt igényeink is változnak. Összeállításunkban praktikus tanácsokkal, pénzkímélő ötletekkel és néhány összehasonlítással szeretnénk hozzájárulni olvasóink felhőtlen nyaralásához.

Családi körSzijjártó Gabriella2006. 05. 19. péntek2006. 05. 19.
Szállodád lehet a fél világ

Utazási szokásaink az utóbbi években sokat változtak. Egyre többen vágunk neki a világnak, itthon és külföldön egyaránt. Egyre jobb szolgáltatást nyújtó nyaralást keresünk, és hajlandóak vagyunk kicsit többet is áldozni a minőségért. Nem szívesen indulunk el a vakvilágba "Zimmer frei" feliratokra vadászva - szeretjük előre tudni: mikor, hol és mit kapunk a pénzünkért. A turizmus piacának a legnagyobb lökést a fapados légitársaságok megjelenése adta. Megjegyezzük: azért mi sem jártunk rosszul velük! Kitágult és főként elérhetővé vált olyanoknak is a világ, akik korábban csak álmodoztak a méregdrága repülésről. Bár megtévesztő az elnevezés. Szó sincs róla, hogy szétesőfélben lévő repülőgépeken kell utaznunk. Ezekre a társaságokra nézve is ugyanolyan szigorúak és kötelező érvényűek a hatósági biztonsági előírások, mint a nemzeti légitársaságoknál.

Mindenkinek más a nyaralás
Kinek egy dagadt hátizsák a hegyekben, kinek semmittevés a strandon. Szerencsére ma már a világon bárhová eljuthatunk, sőt válogathatunk is, mivel és főleg mennyiért induljunk útnak. Honfitársaink négyötödéről beszélhetünk utazásügyben, a maradék húsz százalék ugyanis előreláthatóan otthon tölti a szabadságát. Nekik nem futja nyaralásra.
Minden ötödik magyar valamilyen vízpartot céloz meg. Itthon a verhetetlen listavezető Balatont a Velencei- és a Tisza-tó követi. A válaszadók mintegy fele nem kíván külföldre utazni, inkább itthon vág neki a világnak. Akik mégis elhagyják az országot, azok közül legtöbben Horvátországnak veszik az irányt, szorosan mögötte következnek a közkedvelt mediterrán országok: Görögország, Olaszország és Spanyolország.
Az utóbbi években sokat változtak az utazási szokásaink. A legszembeötlőbb változás, hogy mintha megtanultuk volna: nem kizárólag az árakat kell nézni, sokkal inkább az ár­érték arányt. Vagyis hogy mennyi pénzért mit is kapunk. Honnan látszik ez a változás? Jelentősen csökkent az olcsó, lerobbant szálláshelyek iránti kereslet. Év közben összekuporgatott forintjainkért igenis jó minőséget várunk el, s ezért egy kicsit többet is hajlandóak vagyunk áldozni.
Ha már van úti cél, itt a következő alapkérdés: mivel utazzunk? A saját autónkkal vagy máshogyan?
Az autósok választásában fontos szempont lett, hogy a tervezett úti cél elérhető-e villámgyorsan autópályán. Kétségkívül óriási hátrányt szenved rossz útjai miatt például Bosznia és Bulgária. Azon horvát tengerparti települések kedveltsége viszont megugrott idén, amelyek könnyen megközelíthetők a tavaly átadott újabb autópálya-szakaszon. A letenyei határállomástól Splitig összesen 200 kuna útdíjért autózhatunk (egy kuna körülbelül 36 forint).
Idehaza a Balatontól délre és a Dunántúlon tovább kígyózik az M7-es, időnként kisebb szakaszait átadják, de még jövő év végéig várnunk kell, hogy a fővárostól a határig "egy lendülettel" elérhessünk. A 2500 forintos, tíznapos magyar matrica árával tehát 9700 forintos kiadásnál tartunk; ehhez számítsuk még a Budapesttől mérve körülbelül 650 kilométeres út - kocsitípusonként változó - üzemanyag-fogyasztását.
Az autó nélkül utazók körében látványos az átrendeződés a "járműparkot" tekintve. Mind kevesebben választják a hosszú távon kényelmetlen, másokhoz való alkalmazkodást követelő autóbuszos utakat.
{p}
Nem olyan fapados a fapados
A látványosan alacsony repülőjegyek árának titka a költségtakarékos modellben rejlik: kizárólag két pont közötti repülést kínálnak, tehát nem szerveznek átszállást; nem üzemeltetnek nagy létszámú jegyirodákat; nem állítanak ki nyomtatott jegyet, hanem az utasok foglalási kódjuk ismeretében, személyazonosságuk igazolásával kaphatják meg beszállókártyájukat; csak egy komfortfokozatú osztály létezik; aki repülés közben enni-inni kíván, mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia. Némely légitársaság nem tart nyilván ülésszámot, az érkezési sorrend dönt a helyekről.
Nincs min csodálkozni, hisz naponta bombáznak bennünket vonzó ajánlataikkal a "fapados" légitársaságok, inkább őket választjuk. A hirdetések szövege szerint néhány ezresért elrepítenek egyik-másik európai országba. Persze a hangzatos nullaforintos repülőjegyárak hallatán nem árt két lábbal a földön járnunk. Tényleg előfordul, hogy a légitársaságok a járataikra néhány helyet térítésmentesen árulnak, de az ezekhez kapcsolódó reptéri illetéket, adókat ugyanúgy meg kell fizetnie az utasnak. (Így kerülhet például a WizzAirnél egy párizsi nullaforintos jegy 9400-ba.)
Megéri előre gondolkodni és idejében megvenni a repülőjegyet. Ugyanarra a londoni gépre a Malév például hat különböző díjtétellel árul jegyet, attól függően, hogy mikor rendeltük meg, mennyire telített a járat vagy mennyi időt töltünk kinn. A szombat mindig vízválasztó: ha maradunk, ezreket spórolhatunk meg. A "hatos skálán" az ár 29 900 és 149 900 + illeték között mozog.
Mellesleg a brit fővárosba ezentúl Sármellékről is repülhetünk, néhány napja landolt a Ryanair ír diszkont légitársaság első londoni járata. Az új járat hetente háromszor közlekedik, s a nyári gépek eddig hetven százalékban már megteltek.
Érdemes tudni, hogy a légi utasokat egységes jogok illetik meg az unióban. A megszigorított szabályozás nemcsak az európai légitársaságokra vonatkozik, hanem minden olyan járatra, amely az Európai Unió területén száll le vagy onnan száll fel. A 00-800-6789-1011-es, ingyen hívható telefonszámon Európa-szerte elmagyarázzák, miként lehet rendezni a vitás ügyeket a fuvarozókkal.
Nagy eredmény, hogy egységesítették a túlfoglalás, a járatkésés és a járattörlés esetén fizetendő kárpótlásokat. Ha például túlfoglalás miatt nem engednek felszállni valakit a repülőgépre, a társaságnak a következő összeget kell fizetnie: 250 eurót 1500 kilométernél rövidebb utakra, 400-at az 1500-3000 kilométer közöttiekre, valamint 600-at az ennél nagyobb távolság után. Ráadásul vissza is kell térítenie a jegy árát vagy egy másik járatra kell tennie az utast.
{p}
Az interneté a jövő
Nálunk az összes helyfoglalás öt százaléka zajlik a világhálón keresztül, míg Csehországban 15, Nyugat-Európában 35-40, az Egyesült Államokban pedig hatvan százalék feletti ez az arány. Mi egyelőre csak tájékozódunk az interneten, aztán a kiszemelt utazás konkrét részleteit személyesen is meg akarjuk ismerni az utazási irodában. A turisztikai szakemberek szerint legalább három-öt évbe telik, amíg felzárkózunk kontinensünk fejlettebb részének átlagos szintjére.

Inkább maradunk
Tucatnyi utazási iroda árulja már nálunk is az útjait hitelre, kevés sikerrel. Nyugat-Európában ez nem kevésbé népszerű, mint az áruhitelek. Az Ibusz húsz-harminc százalék önrészt kér előre, és a kölcsön futamidejét - maximum 18 hónap erejéig - az utas maga határozhatja meg. A csekély érdeklődés egyik magyarázata a magas hiteldíjmutatóban rejlik, a THM ugyanis harminc százalék körül mozog. Ezenkívül a szükséges mosógépet vagy a hűtőt még csak-csak megvesszük hitelből, az utazásról ellenben, ha nincs pénzünk, inkább lemondunk.

Üdv, Natasa!
"Helló, Natasa vagyok, és holnap indulok Rigából Rómába. Tervem szerint Budapesten aludnék meg. Mivel stoppolok, nem tudom pontosan, mikor érkezem. Hálás lennék, ha el tudnál szállásolni egy éjszakára. Hívlak, ha a városban vagyok" - sokan egészen biztos meglepődnének, ha egy ilyen e-mail üzenetet kapnának. Egy vérbeli Hospitality Club-tag azonban cseppet sem! Az angol szó vendégszeretetet jelent, s a 2000-ben Németországból indult mozgalom esetében kölcsönösséget is. A HC tagjai utazásaik során az internet segítségével keresnek ingyen szállást a világ bármely pontján. Ám úgy korrekt, ha maguk is készen állnak hasonszőrű kalandorok fogadására. Azt mindenki az adatlapján jelzi, hogy maximum hány napra, milyen körülmények között, hány főt tud elszállásolni, és mennyivel korábban szükséges jelezni az érkezést. (Ha Natasa látogatását viszonoznánk, Lettországban 1778 HC-tag ajánlatából válogathatunk.) A mozgalom messze nem csak a "potyaszállásról" szól. Aki erre vevő, a kiszámítható, útikönyvben szereplő látványosságok mellett kis időre belecsöppenhet a helybeliek életébe. A HC-nek 185 országban 53 ezer tagja van.

Félpénzes napok
A szállodások megirigyelték a vendéglői Torkos csütörtök sikerét, amikor is tavasszal a Magyar Turizmus Zrt. akciójának keretében félezer étteremben tízezrek étkeztek félpénzen. Az akcióba bekapcsolódó hotelek az általuk megjelölt napon vagy napokon ötven százalékot elengednek a szállásdíjból. A jelentkezésekből eddig úgy tűnik, az ajánlat júniusban majdnem minden hatodik szállodára, mintegy ötezer ágyra vonatkozik - ez pedig a Torkos csütörtöknél jóval nagyobb lelkesedést jelez. A kedvezmény csak az üdülési csekkel rendelkezőkre érvényes.
Az idén egyébként tovább bővült a csekkek felhasználási lehetősége. Jelenleg 2700 hazai szállásadó szolgáltatásait, háromszáz utazási iroda belföldi programjait, tömegközlekedési vállalatok helyközi menetjegyeit, kulturális fesztiválok részvételi díjait, balatoni horgászengedélyeket, gyógyfürdő-szolgáltatásokat, valamint a Fővárosi Állat- és Növénykert belépőjegyeit lehet kiegyenlíteni vele. Még tankolhatunk is vele a Mol kútjainál. Ám üzemanyagra is felhasználható, kétszer ötezer forint összegű üdülési csekket csak harmincezer feletti, névre szóló megrendelés esetén biztosítanak.

Ezek is érdekelhetnek