Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Már amikor életveszélyes állapotban levő rokonommal másfél órát vártam egy kocsira, leszűrhettem, túlterheltek a mentősök. A mostani átszervezés arra szolgál, hogy a mentőt ne használhassuk "taxiként", csak sürgős esetben - így nyilatkozott a mentőszolgálat szóvivője. Ám kollégái közelébe nem engedett.
- Halló, száznégy? Sürgősen kocsit kérek egy eszméletlen beteghez! - már-már hallani véltem a pattogó vezényszavakat, majd a szirénázva kirobogó kocsi hangját. S láttam magam, amint száguldó riporterként kiderítem, valóban jó ötlet-e az Országos Mentőszolgálat beharangozott átszervezése. Mármint az, hogy várhatóan elbocsátják a mentősök egytizedét, s ezután csak a sürgős esetekre koncentrálnak, míg a ráérős páciensekről való gondoskodást átadják az úgynevezett alternatív betegszállító cégeknek.
A szerkesztő arra kért, kéredzkedjek be a mentősök egri hívásfogadó központjába, s kövessem a munkájukat néhány órán át, így hű képet adhatunk a helyzetről. Markoltam a telefont, s kitartóan bombáztam szóban és írásban a szolgálat központját. Majd egy hétbe telt, mire elértem, hogy az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője, ha riportengedélyt nem is, de legalább nyilatkozatot adjon. (Az sem vigasztal, hogy mostanság más lapok újságírói sem számíthattak többre.)
- Nem új keletű probléma, hogy lassan taxizó céggé válik a mentőszolgálat. Emiatt pedig nem tudjuk ellátni a valódi mentési feladatunkat. Ezért is jött létre egy bizottság, amely, nem kapkodva, hanem átgondoltan átalakítja a rendszert az év végéig - magyarázta Győrfi Pál.
Az országos szervezet szóvivője szerint évente 2,3 millió esetet számlálnak a mentők, s ebből egymillió alkalommal vonulnak ki sürgős esethez. A maradék 1,3 millió eset abból áll, hogy kezelésre vagy gipszlevételre szállítják a pácienseket, illetve időseket visznek haza a kórházból. Mindehhez nem kell életmentő felszerelés. Ezt a munkát átadnák a kórházaknak vagy az Országos Egészségpénztárral (OEP) szerződött betegszállítóknak (ilyen cégből 46-ot számlálunk az országban).
Mi lesz a fölöslegessé vált mentőautókkal? A tervek szerint mintegy hetven járművet átadnának a kórházaknak. Kérdés persze, hogy azok mihez kezdenek a 10-13 éves, sok százezer kilométert futott kocsikkal... Tudomásunk szerint hat évnél öregebb járművekre nem köthető támogatási szerződés, így e kocsikért a magáncégek sem versengenek. Meglehet, hogy a mentőszolgálattól elbocsátott szakemberek is a magáncégeknél vagy a kórházaknál találnak állást.
- Nem tudom, miért kell hozzányúlni ahhoz, ami jól működik - ezt már az egri kórház előtt várakozó mentőautó sofőrje mondta. Persze név nélkül, hiszen egyikük sem nyilatkozhat. A leépítés híre bizonytalansággal töltötte el őket, ám még nem tudják, kire és mikortól érvényes a "tizedelés". Egyelőre ugyanúgy végzik a munkájukat: most egy fekvőbeteget hoztak, aztán egy nénit átvisznek a szemészetre, egy másikat meg hazafuvaroznak. Az ötvenes férfi főleg azt nem érti, hogy miért vettek fel új embereket néhány hónapja, ha most jó néhányukat elküldik.
A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke közben azt nyilatkozta, hogy állnak elébe: a betegszállító cégek máris vinnék a pácienseket, ha több támogatást kapnának az OEP-től. Újabban az Országos Mentőszolgálat honlapján is olvasható e vállalkozások listája. Esetleges, hogy hol működik ilyen, akadnak a térképen fehér foltok, Vas megyében például egyetlenegy sem található. E szerződött cégek ugyancsak térítésmentesen hozzák-viszik az embereket.
- A mentő még valahogy bevitte a művesekezelésre indulókat, de hazafelé már sokat várakoztak - indokolta Tajti Gabriella, a Dia-Speed Bt. ügyvezetője, miért hozta létre 1997-ben a cégét. A salgótarjáni székhelyű vállalkozás tizennégy autója nemcsak Nógrádban fut, de a hatvani és az egri műveseállomásokat is útba ejtik, máskor meg Miskolcra hordják sugárterápiára a pácienseket. Havonta mintegy hatezer esetet számlálnak, vállalnának többet is, ha megérné, s ha lehetne. A szállítás költségeit az OEP állja, ám a tízmilliós járművek árát a cégnek kell kigazdálkodnia.
- Eddig még hiába kérvényeztem, sohasem adtak rá engedélyt, hogy új kocsit állítsunk be. Akkor meg hogyan vigyünk több beteget? - magyarázta Halas József doktor. Az abádszalóki háziorvos jól emlékszik arra a tíz évvel ezelőtti napra, amikor nagyon bepipult: aznap tizenegy beteget nem tudott elvitetni a mentővel. Összehívta a kollégáit, és elhatározta, ezt a problémát maga oldja meg. Így született meg a Sine-Morbo Bt., amely két kocsival szállítja a betegeket a környék tizenhat településéről. Az egyik jármű mindig a daganatos pácienseket hordja Debrecenbe vagy Szegedre. A doktor máris érzékeli, hogy a mentősök el-elkésnek a szállítással. Nála meg egyre több a munka, előfordul, hogy a saját betegei sem férnek be az autójába. A begipszeltek, a szívbajosak vagy az amputáltak pedig nem zötykölődhetnek a tömött buszon.
- A mentősök eddig lenézték a mieinket. Mindig kritizáltak, hogy rossz helyre parkolunk - mesélte Halas doktor. Most fordult a kocka, s a mentőszolgálat emberei már előre köszönnek a magán-betegszállítóknak. "Tiétek a jövő!" - mondogatják, hisz sose lehet tudni...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu