Mintha besózták volna!

Családi körBalogh Mária2007. 03. 16. péntek2007. 03. 16.
Mintha besózták volna!

Dani már óvodás korában komoly fejtörést okozott szüleinek és az óvónőknek egyaránt. Evés- és alvásidőben képtelen volt nyugodtan, ficánkolás nélkül a helyén maradni. Ha mégis, akkor rendszerint az ágyszomszédait piszkálta vagy hangosan játszott az evőeszközökkel, és a felfordítgatta a teáspoharakat.
Hét és fél éves korában ment iskolába. Ameddig csak lehetett, az óvodában tartották. Hátha benő a feje lágya... A nevelési tanácsadóban kis létszámú osztályt javasoltak számára. A szülők viszont ragaszkodtak a nívós belvárosi iskola matematika tagozatához.
A kisfiú már a legelső nap kirítt társai közül rendetlen, figyelmetlen viselkedésével. Az órákon például egyet gondolt, elővette táskájából a tízóraiját, és jóízűen falatozni kezdett. Máskor meg a kisautóival játszadozott, a matekfüzetbe számok helyett utakat, kereszteződéseket rajzolt nekik.
A most kilencéves gyermeknek ma is nehezére esik gondos munkát kiadni a kezei közül, feladatai mindig tele vannak ordító hibákkal. Öt percnél tovább képtelen egy dologra figyelni. Olyan, mintha igazából semmi nem érdekelné. Senki sem ért szót vele. Elutasítóan, csúnyán beszél a szüleivel és a tanító nénivel, rendre megsértődik, ha számon kérik vagy felelősségre vonják.
A nevelési tanácsadóban kötöttek ki vele.
Hajdanában úgy tartották: a szülők elhibázott nevelésének a következménye, ha a gyerek figyelme szétszórt, viselkedése túl élénk és kiszámíthatatlan. Mára belátták: a szülők minden igyekezete ellenére igenis léteznek úgynevezett hiperaktív csemeték.
Vitathatatlan tény, hogy olykor túl nagy a különbség az óvoda nagycsoportja és az első osztály követelményrendszere között, és a gyerekek fejlődési üteme, érése, koncentrációs képessége nem egyenletes, nem egyformán veszik az akadályokat. Éppen ezt az átállást könnyíti meg az angliai gyakorlat: az óvoda után következik egy nulladik év, amely már az óvodánál nagyobb követelményeket támaszt, de még nem teljesítményorientált, mint az iskola.
Az átlagos alsó tagozatosok 15-20 percig képesek összpontosítani - figyelemzavaros társuk koncentrációja gyakorta a húsz másodpercet (!) sem éri el. A sajtkukactermészetért az öröklött gének is felelősek lehetnek. A szociális okok között a koraszülés, a szülő alkoholizmusa, kábítószer-fogyasztása, terhesség alatti erős dohányzása állhat a háttérben. Segítséget csakis szakemberektől lehet remélni, ezért az érintett családok beszéljenek a tanítóval, az iskola gyermekvédelmi felelősével, keressék fel közvetlenül a nevelési tanácsadót, a fejlesztő pedagógust, hogy együtt találják meg az okokat és a megoldást.

Elgondolkodtató adatok
- A 2006/2007-es tanévben mintegy 850 ezer gyermek tanul a hazai általános iskolákban. A tanulók 5-7 százaléka figyelemzavaros.
- A félévi bizonyítvány láttán mintegy kilencezer család kényszerült meggondolni csemetéje iskolaváltását.

Eleven Tudásháló
Az Eleven Team Alapítványnál különleges gondozásban részesülnek hiperaktív, különc viselkedésű gyerekek. Többségük fiú. Az Eleven Tudásháló elnevezésű módszer kidolgozásával és alkalmazásával megtanítják a gyermekeket és környezetüket arra, miként tudják figyelem-összpontosítási nehézségeiket a mindennapokban uralni és akár csúcsteljesítményt is elérni. A különféle tréningek és szabadidős programok elsődleges célja az, hogy a kisdiákok sikerélményhez jussanak, mert csakis így lesz esélyük beilleszkedni a közösségbe és megbirkózni a tanulás minden nyűgével. Az alapítvány szakemberei előzetes bejelentkezés alapján várják az érdeklődő családokat Budapesten, a Stefánia út 61. szám alatt. Telefon: 06-20/267-2778.

Ezek is érdekelhetnek