Jogi esetek

Családi körTanács Gábor2007. 04. 20. péntek2007. 04. 20.
Jogi esetek

Két jármű haladt az úton: egyikük, egy segédmotoros kerékpár komótosan gurult a folyamatosan főútként jelzett utcán, egy jobb oldalról csatlakozó utcán pedig egy fekete Audi közeledett. Az Audi útvonalán nem állt tábla, tehát a sofőr olybá vette, hogy a jobbkézszabályt kell alkalmazni, következésképpen neki van elsőbbsége. A motorkerékpáros azonban nem lassított, hiszen a főútvonaltáblák számára azt jelezték: szabad a pálya. Mi történik, ha egyszerre két járműnek van elsőbbsége? Összeütköztek. A motorosnak komoly baja nem esett, a Babettának meg amúgy is mindegy volt, ellenben az Audi alaposan összetört. Ráadásul a motorbiciklisnek nem volt felelősségbiztosítása, következésképpen nem is volt miből megtéríteni a nagy fekete autóban esett kárt.
De hogyan lehetett egyszerre két közlekedőnek is elsőbbsége? A feladvány nem annyira bonyolult, mint elsőre tűnik: huncut kedvű fiatalok vagy fémkereskedelemmel foglalkozó idősebbek leszedték és elvitték a főútvonalra csatlakozó utcában található "Elsőbbségadás kötelező" táblát. Az autó gazdája azzal érvelt, ő nem láthatta, hogy az út, amelyre felhajt, főútvonal; a motorosnak azonban látnia kellett, hogy az Audi utcájában nincsen "Elsőbbségadás kötelező" tábla. Ezzel feladta a leckét a bíróságnak: ha főútvonalon hajtunk, kell­e azt is figyelnünk, hogy akivel szemben elsőbbségünk van, annak van-e erről a tényről tudomása?
Ez egy felelősségi kérdés, sőt régebbi olvasóink talán arra is emlékeznek még e lapokról, hogy szinte bármi, amit robbanómotorral hajtanak, a veszélyes üzem kategóriájába esik. A veszélyes üzem intézménye arról szól, hogy az, aki valamilyen nagy erejű, kárt, ne adj' isten, sérülést, halált okozni képes szert, gépet használ, annak jobban oda kell figyelnie arra, mit csinál, s már kisebb hibáért is jogi felelősségre vonható. Ez esetben két veszélyes üzem találkozott: ilyenkor a felelősség kiegyenlítődik, mert mindkét félre egyformán szigorú felelősségi szabályok vonatkoznak.
A bíróság úgy döntött, hogy tulajdonképpen egyik fél sem hibázott: a motorosnak nem kellett volna vizslatnia a mellékutcákat, hogy megvannak-e még a táblák, de nem hibázott az Audi vezetője sem. A kár mindkét fél érdekkörén kívül eső rendellenesség miatt következett be, így azért senki nem felelős, viszont a tulajdonosnak kell a kárt viselnie.
E döntés is azt mutatja, hogy nem elég a szabályokat ismerni és végletesen ragaszkodni hozzájuk. Lássuk be, ha az Audi lassít, ahogy jobbkézszabály esetén kötelező, és észleli, hogy a motoros jön, mint a meszes, egy négysávos úton - nem kellett volna hozzá nyolc diploma, csak egy kis józan ész, hogy belássa: ő az alárendelt útvonal. Ez az "erősebb vagyok meg igazam is van" mentalitás nemcsak az utakon, de a bíróságon sem vezet eredményre.

Ezek is érdekelhetnek