Cooper Flagg, az NBA következő szupersztárja
origo.hu
A keresztény világ a Szentlélek eljövetelére és az egyház születésére emlékezik pünkösdkor. Az ünnephez kapcsolódóan számos népszokás és hiedelem alakult ki az évszázadok során. Vajon meddig uralkodik a pünkösdi király, mire jó a pünkösdi harmat, és milyen ételek kerülhettek az asztalra ilyenkor?
Fotó: Feol.hu
A nagyszombat utáni ötvenedik napra esik a pünkösd, amely a húsvéthoz kötődő mozgó ünnep. A hozzá kapcsolódó szertartásokban és népszokásokban az idők során keveredtek a keresztény, illetve az ősi pogány, ókori római elemek. A Római Birodalomban május hónap folyamán tartották az úgynevezett Florália ünnepeket, Flóra istennő a római mitológiában a növények, virágok istennője.
A Szentlelket hagyományosan galamb képében ábrázolja a keresztény ikonográfia, ezért a galamb a pünkösd legfontosabb jelképe. Ugyancsak a pünkösdi szimbólumok közé tartozik a lángnyelv, a tűz, és a szélzúgás is.
A pünkösdi hagyományokban ma is fontos szerepet játszanak a virágok, elsősorban természetesen a pünkösdi rózsa, a rózsa, a jázmin és a bodza. Számos érdekes népszokásról maradt fenn emlék, ezek közül a mai napig sokat őrzünk. Ilyen például a pünkösdi királyválasztás. A megtisztelő címért a legények versengenek, különböző ügyességi próbákon, küzdelmekben kell helytállniuk. Magyarországon a XVI. századtól kezdve vannak írásos nyomai a hagyománynak. Legérdekesebb elbeszélése Jókai Egy magyar nábob című regényében olvasható. Az író Jókai Mártonnal, egy régi pünkösdi királlyal mondatja el a választás módját és a király egy évig tartó kiváltságát:
A néphit szerint a pünkösdi harmatnak gyógyító-, varázsereje van, szembaj és szeplő ellen használták orvosságként. Ha pünkösdkor szép az idő, akkor gazdag bortermés várható. Ugyanakkor az eső rossz előjelnek számított, egy mondás szerint a „pünkösdi eső ritkán hoz jót”.
„Minden pünkösd harmadik ünnepén összegyűlnek a lovas legények a környékről, s versenyt futtatnak egymással, (…) aki ez alkalommal győztes marad, annak (…) szabad ivása van a város minden kocsmájában, annak lovait minden gazda tartozik őrizni, de akárhová kárba mennek, nem szabad megzálogolni, hanem fizeti a kárt, aki rosszul vigyázott rájok. Továbbá szabad bejárása van mindenféle vendégségbe és lakodalomba, és ha egyszer-másszor jókedvéből ki találna rúgni, ezért őt testi büntetéssel illetni nem szabad, sem megcsapatván, sem pedig börtönbe záratván.”
Sok helyen pünkösdi királynét is választottak a falubéli lányok közül. Feje fölé kendőből sátrat formáltak a többiek, így járták sorba a falu házait, virágszirmokat hintve az udvarokra. Köszöntőt mondtak, énekeltek, táncoltak, adományként pedig almát, diót, tojást, esetleg néhány fillért kaptak.
Az ünnep liturgikus színe a piros, ami a Szentlélek színe: pünkösdkor a pap piros miseruhát és stólát ölt. A piros szín megjelenik a néphagyományban is: innen kapta a nevét az ekkortájt virágzó pünkösdi rózsa, és innen ered a „piros pünkösd” elnevezés is.
A pünkösdhöz kapcsolódó ünnepek bár keresztény színezetet kaptak, sok esetben inkább pogány hiedelmek, szokások továbbélésének tűnnek. A XVI. század végén a csetneki zsinat kifejezetten tiltotta a pünkösdi királyválasztást, a mulatságot, a táncot és a játékokat, a XVII. század végi csíkkozmási zsinat pedig ki is mondta, hogy ezek „pogányoktól maradott szokások”, amelyek tilalmasak.
Az ünnephez kötődő hagyományok, népszokások azonban minden tiltás dacára fennmaradtak az utókor számára, a mai napig igyekszünk életben tartani őket. Az idei pünkösdön is az ország számos pontján tartalmas és látványos hagyományőrző programokkal várják az érdeklődőket.
origo.hu
metropol.hu
life.hu
magyarnemzet.hu
vaol.hu
koponyeg.hu
nemzetisport.hu
vg.hu
nemzetisport.hu
heol.hu
nemzetisport.hu
origo.hu