![](https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17798415_auto_resized.jpg?ver1)
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
![](https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17798415_auto_resized.jpg?ver1)
Életpályánkat kisebb-nagyobb horderejű választások sorozata alakítja. Jelentős közülük a középiskola befejezése táján meghozott döntés, amely az életünket már hosszabb távon befolyásolja, ezért tudatos megfontolást és készülést igényel.
Kép: A Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola standja az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon
Sok tényezőtől függ az, hogy miként alakul a jövőképünk. Meglehet, hogy már egy hatévesnek akad elképzelése, milyen szakmát szeretne választani felnőttként, de ez önmagában nem garancia az ötlet megfelelőségére, megvalósíthatóságára. Az sem feltétlenül tragédia, ha valaki nem sokkal a határidő előtt (vagy akár középiskola után) dönti el, merre tovább, amennyiben azt megfelelő megfontoltsággal és érettséggel teszi, vagyis tudja, mit és miért választ, illetve mire vállalkozik, mit várhat. Ezeknek a kérdéseknek az átgondolása a munka és a szakmák világáról való tájékozottságot, valamint kellő önismeretet igényel.
– A végzős diákok számára ez az első igazán önállónak mondható választási helyzet, amelyet érthető módon sokan nehéznek élnek meg. Fontos, hogy olyan döntések szülessenek, amelyek a további fejlődés optimális lehetőségeit nyitják meg a következő időszakra. Jó, ha a gyerekek már kisebb koruktól ráláthatnak a munka világára, és érdeklődésük szerint maguk is tapasztalatot szerezhetnek egy-egy tevékenység kipróbálása során. Mindez segítséget jelenthet ahhoz, hogy középiskola végén felelősségteljesen döntsenek arról, hogyan tovább – foglalja össze Gebauer Ferenc tanácsadó szakpszichológus, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézmény igazgatója.
A pályák és a munka világával való találkozásban a szülőnek is jelentős a szerepe. A közös gondolkodás és tájékozódás, a nyílt napok látogatása, a beszélgetés mind fontos eszköz ahhoz, hogy a későbbi pályadöntések (fakultáció-, majd a szak- vagy szakmaválasztás) a végzős diák számára nagyobb önállósággal, magabiztossággal történhessenek. A nagykamaszoknál lényeges, hogy ezeket a választásokat maguk tegyék meg, hiszen ez jelenti a lépcsőt a felelős és önálló életvitel felé. Amennyiben igénylik és elfogadják a véleményünket, meg kell találnunk a határt, hogy ne mi döntsünk helyettük, hanem ők maguk álljanak bele ebbe a feladatba és a folytatás vállalásába.
Manapság a pályákról való információgyűjtésre a korábbiaktól sokkal tágabb lehetőségek állnak a rendelkezésre a foglalkozásbemutató videóktól kezdve a szakmaleírásokon át, az elhelyezkedési statisztikákig. Azonban problémát jelenthet a bőség zavara. A döntést tehát önmagában az információ nem könnyíti meg. A kérdés sokkal inkább az, hogy a gyermeknek mi a legjobb a mai színes, rendkívül szerteágazó lehetőségeket kínáló világban.
A kettő között nincs feltétlenül ellentmondás. Az „álmok” (motiváció) fontos eleme lehet az önálló felnőttélet alapjaként elgondolt anyagi függetlenség vagy biztonság. Önmagában az, hogy egy szakma magas jövedelemmel kecsegtet, rendszerint kevés hajtóerő. A megfelelés és a sikeresség elkötelezettséget igényel, ezért annak, aki nem eléggé motivált egy adott területen, kockázatos azt választania. Aki pedig eltökélt egy olyan szakmában, amely nem feltétlenül ígéretes az anyagiak terén, vélhetően mégis megtalálja számításait – osztja meg velünk Gebauer Ferenc.
Az időtálló és fejlődést eredményező választáshoz a személyes érintettség, vagyis az érdeklődés és a motiváció megléte elengedhetetlen. Minél inkább tudatosulnak a vonzó (és az akadályozó) tényezők, annál könnyebben tudjuk erre építeni a célokat. A megvalósíthatóság tisztázása, az odáig vezető járható út megtalálása és kialakítása kihagyhatatlan. Ez rámutat a tájékozódás feladatára. Az idő nyomására meghozott döntés magában hordozza a téves választás kockázatát. Ezért fontos a teendőkkel való korábbi találkozás, hogy a személyes érzések, gondolatok tisztázódjanak, szükség esetén a diákok tanácsadó szakemberhez fordulhassanak – ad megszívlelendő javaslatokat Gebauer Ferenc.
A felsőoktatás legalább hároméves időszak, amely komoly energiabefektetést és elkötelezettséget igényel. Ígéretes és reális célokat érdemes kitűzni, amelyek eléréséhez elegendő felkészültséggel és erőforrással rendelkezünk. Mindez szükséges a követelményekkel, a kihívásokkal való megküzdésben – tanácsolja. Kifejti, hogy az egyetemi szakválasztásnál fontos megismerkedni a képzés tartalmával: milyen tantárgyakkal, elvárásokkal találkozunk majd, milyen munkafeladatokra készít fel. Érdemes kitekinteni a képzés utáni elhelyezkedési és továbbképzési lehetőségekre is. Mindezeket mérlegelve állapíthatjuk meg, hogy az adott szak hozzásegíthet-e hosszú távú céljaink eléréséhez.
Egy esetleges felvételi kudarc esetén ki kell értékelni a történteket és levonni a tanulságokat. Szükséges lehet újrafogalmazni vagy átalakítani a célokat, átgondolni az elérésüket szolgáló eszközöket. Érdemes mérlegelni, hogy keressünk-e rövidebben teljesíthető terveket, válasszunk-e alternatív utat, a munka világában szerezzünk tapasztalatot vagy hagyjunk magunknak egy évet, amikor tanulhatunk nyelvet, tehetünk emelt érettségi vizsgát, vállalhatunk önkéntes munkát – adja útravalóul a szakember. A pályaválasztási tanácsadásra jelentkező diákoknak már a középiskola időszaka alatt ajánlják az alternatívákban történő gondolkodást. Egy B terv vagy annak további változatai segíthetnek a rugalmasságban, amely a siker egyik összetevője lehet.
Általában azok a szakok vonzzák a legtöbb jelentkezőt, amelyek a közvélekedés szerint ígéretesek a biztos megélhetés, a sikeres életpálya, illetve a szaktudás hasznossága, sok területen történő alkalmazhatósága szempontjából. A műszaki, illetve az informatikai területek továbbra is népszerűek, de mellette sokak számára szimpatikusak a gazdaság-, valamint az egészségtudományi szakok, a jogi karrier, az óvoda- és gyógypedagógus-képzés, hosszú évek óta magas az érdeklődés a pszichológia szak iránt. Számos fiatal eljátszik a külföldi tanulás gondolatával. De tapasztalatok szerint a diákok inkább később, a képzés ideje alatt vesznek részt ösztöndíjprogramokon már kellő felsőoktatási tapasztalattal, biztosabb idegennyelv-ismerettel.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu