
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Kell-e tanulni a szünidőben? Igen, de okosan! Játszva, élménydúsan, a családdal együtt – véli Fenyő Rita, az Alfa Tanulóklub alapító-vezetője. Amikor a SEED Alapítvány és a PWA – Sikeres Nők Egyesülete 2023 női sikersztorijait kereste, ő nyerte meg az Év vállalkozója kategóriát. Azóta pedig a klub Tanulj jól! tanulástechnikai tréningjét az Év tréningjévé választották. Szóval érdemes megfogadni a tanácsait annak érdekében, hogy fenntartsuk a gyerekek motivációját a nyár során – anélkül, hogy a vakáció alatt „iskolát csinálnánk” otthon.
Kép: A vakáció idején is remek időtöltés az olvasás, ha a gyerek maga választhatja ki a neki tetsző könyvet
Fenyő Rita húsz év multinacionális tapasztalat után került vissza a közoktatás világába. Egy általános iskola igazgatóhelyetteseként, magyar–történelem szakos tanári végzettséggel felismerte, hogy az iskolába járó gyerekek tanulási támogatása hiányos. Megalapította Gödön az Alfa Tanulóklubot, ami ma már 14 pedagógus és 2 egyetemi hallgató segítségével délutánonként tanulószobákat kínál felsős diákoknak, hogy otthonra ne maradjanak elvégzendő feladataik, így tehermentesítve a szülőket. Valójában a nagyvállalati munkája során megszerzett gyakorlatiasság, munkaszervezés és hatékonyság szemléletmódját igyekszik átadni tanítványaiknak.
Az igények az évek során egyre nőttek, napjainkban az Alfa különböző korosztályok számára kínál fejlesztő és felkészítő programokat: zenebölcsit és zeneovit, tanulássegítő foglalkozásokat alsósoknak, felvételi-előkészítőket, nyári táborokat (Fedezd fel a Dunakanyart! biciklistábor, Csibésztanya). A felsősöknek szánt, Tanulj jól! elnevezésű tanulástechnikai tréningjüket 2024-ben az Év tréningjévé választották, és már tesztelik a vadonatúj, középiskolásoknak készített verziót.
Az utóbbi időszakban az alsó és felső tagozat közötti átmenet áll a fókuszban, hiszen ez az egyik legnagyobb váltás a gyerekek iskolai életében. És mégis, az iskolák többsége alig készíti fel erre a diákokat, pláne nem a szülőket.
– Ilyenkor teljes szemléletváltás, új elvárások, ismeretlen tanárok állnak a gyerekek előtt. Létrehoztunk két olyan „mankót”, ami országosan egyedülálló módon támogatja a szülőket és a gyerekeket – számolt be legújabb fejlesztésükről Fenyő Rita. – Egyrészt az interneten keresztül, szülői webináriumokon érthetően elmondjuk, mi történik az ötödikbe lépő gyerekekkel biológiai, pszichés és tanulási szempontból, emellett gyakorlati tanácsokkal is szolgálunk. Másrészt a Felsős leszek! online képesség- és tudásfelmérő tesztünk azt mutatja meg, hogy milyen alapképességek szorulnak támogatásra. Tesztünket az SNI Suli is ajánlja, atipikus gyerekek mérésére is igen hatékony eszköz.
Amikor egy gyerek unatkozik, az agya ún. diffúz állapotban van: ilyenkor dolgozza fel, rendszerezi a napközben szerzett információkat. Szóval hagyni kell unatkozni a gyereket, ez ugyanis legalább annyira fontos, mint maga a tanulás.
Nyakunkon a vakáció, úgyhogy térjünk vissza az eredeti dilemmához: a nyári szünetben vajon teljesen hátra lehet-e dőlni, mindenféle tanulást felfüggesztve?
– Nem. Az Egyesült Államokban a XX. század eleje óta mérik a nyári tanulásvesztés mértékét, és a vizsgálatok azt mutatják, hogy a két és fél hónap alatt a gyerekek matematikai készségei 40-45, szövegértési szintjük 25-30 százalékot is csökkenhet. A hazai tapasztalatok sem mutatnak mást, miközben már így is 60 százalékkal csökkent a gyerekek szókincse a nyolcvanas évekhez képest! A helyzetet súlyosbítja, hogy a mai gyerekek átlagos napi képernyőideje már tanév közben is 3-4 óra, nyáron pedig ez könnyen megduplázódik. Ez nemcsak a mozgásfejlődést és a koncentrációt befolyásolja hátrányosan, hanem elveszi az időt a természetes tapasztalatszerzésektől is. Attól, amit mi, idősebbek régen borsófejtés, mezítlábas séták vagy bunkerezés közben sajátítottunk el.
Fenyő Rita szerint a szülők fontos feladata, hogy ne hagyják teljesen kikopni a gyerekek megszerzett tudását nyáron. Ugyanis a készségek – legyen szó olvasásról, írásról, számolásról – csak gyakorlással alakulnak ki, akárcsak a görkorcsolyázás. De nem szabad a klasszikus tanévet másolni (mondjuk feladatlapokkal terhelni őket), a tanulásnak, az ismétlésnek rejtetten, játékosan, természetes, élményszerű módon kell beépülnie a mindennapokba. Valódi tanulás akkor történik, amikor nincs tétje, amikor önfeledt, és őszinte kíváncsiságból fakad.
Ne a szülő válassza ki, hogy mit olvasson a gyerek – inkább menjenek el együtt az újságoshoz vagy a könyvesboltba, és hagyják, hogy ő döntsön. Később pedig beszélgessenek együtt arról, amit olvasott. Az írás- és fogalmazáskészség fejlesztésére jó ötlet a nyári naplóvezetés: a gyerek minden napról vagy hétről írjon, akár fotókat, jegyeket, rajzokat is ragasztva hozzá. Elég pár mondat is, a lényeg a rendszeresség.
A mateknál például a szülő bízza meg, hogy egy fix összegből, az akciós újság alapján tervezze meg a bevásárlást, adja össze az árakat, számolja ki a visszajárót. A főzés is sokszínű matekóra: receptek arányosításával (4 fő helyett 8), mértékegységek váltásával, időzítéssel – ezek mind számolást igényelnek. Kirándulás előtt nézzék együtt a térképet, tervezzék meg közösen az útvonalat – térbeli tájékozódás, országismeret, éghajlati jellemzők, mind játékosan tanulhatók meg így. Figyeljék az árnyékok változását, a hangyaboly zsongását vagy a párolgást főzés közben – a legkisebb hétköznapi események is elvezethetnek tudományos felismerésekhez, csak kérdezni, beszélgetni kell.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu