A könnyező Madonnák, a vérző szentek évszázadok óta ejtik ámulatba a világot. Fizikai jelenség mindez vagy isteni üzenet? A misztikus történések nem csupán a hit és a csoda kérdéseit vetik fel, hanem azt is, hogy mit jelent számunkra a megmagyarázhatatlan.
Kép: Indiában Ganesh az egyik legnépszerűbb hindu isten, akit elefántfejjel, négy karral és nagy hassal ábrázolnak
A világ egyik legtöbbet vitatott mirákuluma, az indiai tejcsoda 30 éve történt. 1995. szeptember 21-én, hajnali négy óra körül egy Delhiben élő fiatalember betért egy kis templomba, hogy a hindu hagyomány szerint egy kanál tejet ajánljon fel áldozatul Ganeshnek, az elefántfejű isten szobrának. Nem volt ebben semmi különös, hisz százszor csinálta már, ám a fiú hirtelen arra lett figyelmes, hogy a szobor mintha valóban meginná a tejet. A folyadék eltűnt a kanálból. Azonnal hívta a templom papját, aki néhány hívővel együtt ugyanúgy felajánlotta Ganeshnek a tejet, a szobor pedig, ahogy a fiú esetében is tette, elfogadta az áldozatot. A történet futótűzként kezdett terjedni Delhiben, a híradások azonnal felkapták a csodát. Nem sokkal később más városokban is hasonló jelenségeket kezdtek észlelni: Mumbai, Kalkutta, Jaipur, Chennai, sőt Nepál, Thaiföld, Malajzia, Mauritius, az Egyesült Királyság, Kanada és az Egyesült Államok egyes templomaiban is beszámoltak hasonló esetekről. Ez a különös esemény újra felvetette a kérdést: mit tekintünk csodának, és mit szimbolizálnak azok a szobrok,amelyekhez emberek milliói fordulnak hittel, reménnyel vagy kíváncsisággal?
A hívők ámulattal és áhítattal beszéltek arról, amit láttak, a tudósok pedig próbálták megmagyarázni. A fizikusok és kémikusok hamar előálltak egy lehetséges, racionális magyarázattal. Szerintük a „tejivás” egyszerű fizikai jelenségen alapult, mégpedig a kapilláris hatáson. A porózus kőszobrok – gyakran márvány vagy gipsz alapanyagúak – mikroszkopikus repedéseket, üregeket tartalmaznak. Amikor egy kanál tej megközelíti a szobor száját, a felületi feszültség miatt a folyadékot az apró repedések „felszívják”, hasonlóan ahhoz, ahogy egy papír zsebkendő beszívja a vizet. Néhány kutató laboratóriumi körülmények között újraalkotta a jelenséget, a Teheráni Egyetem és az Indiai Tudományos Intézet vizsgálatai egyaránt ezt a magyarázatot erősítették meg.
Ám a vallási vezetők, hívők és számos megfigyelő számára a fizikai magyarázat nem zárja ki a spirituális jelentést, sőt gyakran párhuzamos valóságként kezelik a kettőt. A hinduk szerint Ganesh az isteni jelenlét bizonyítékaként elfogadta a tejfelajánlást, a csoda célja pedig az volt, hogy felrázza a modern világot, emlékeztessen a hit erejére és az isteni közelségre. Ahogy egy indiai tanító fogalmazott: „Az Isten is használhat fizikai törvényeket, ha úgy akar üzenni nekünk. A csoda nem a tej eltűnése, hanem az, hogy hirtelen milliók érezték meg, a hitük él.”
A keresztény világban az egyik legismertebb csodaszobortípus a könnyező Madonna, amely sok esetben vért, olajat vagy valódi könnyeket hullajt. Az egyik ilyen különleges eset a szicíliai Siracuza városában történt 1953-ban.
Az év augusztusában egy szerény olasz házaspár, Angelo Iannuso és felesége, Antonina új otthonukba költöztek. A hálószobájuk falán egy gipszből készült Szűz Mária-dombormű függött egészen addig a pillanatig észrevétlenül, mígnem Antonina egyik reggel különös dologra lett figyelmes: a Madonna szemeiből könnycseppek gördültek le. A könnyezés a következő napokban megismétlődött. Orvosok, papok, újságírók és kíváncsi szomszédok gyűltek össze, hogy szemtanúi legyenek a csodának. A könnycseppekből mintát vettek, és laboratóriumi vizsgálat után a szakértők megállapították, hogy a folyadék összetétele emberi könnyekkel egyezett meg sótartalma, fehérjetartalma és pH-értéke alapján.
A jelenség olyan komoly visszhangot váltott ki, hogy a Vatikán hivatalosan is elismerte mint hiteles csodát, ami a katolikus egyházban ritka lépésnek számít. Siracusa ettől kezdve zarándokhellyé vált, a könnyező Madonna emlékére pedig egy impozáns bazilikát is építettek. A hívők szerint a Szűzanya könnyekben szólt a világhoz együttérzést, figyelmeztetést, vigaszt vagy épp bűnbánatra hívást közvetítve.
A megmozduló szobrok sem ritkák. Ilyesminek lehettek szemtanúi azok, akik 2017 nagypéntekén Spanyolország déli részén, Sevilla egyik templomában a Krisztus-feszület előtt imádkoztak. A hívők arra lettek figyelmesek, hogy a feszületen függő Jézus-szobor finoman megmozdította a fejét. Az eseményt valaki videóra is vette, a felvételen az látszik, ahogy a szobor feje – egy rövid, de egyértelmű mozdulattal – jobbra billen. A film természetesen azonnal elterjedt a közösségi médiában, és hamar elérte a nemzetközi híroldalakat is. A hívek közül sokan a csoda jeleként értelmezték a történteket, ám a szkeptikusabb hangok is azonnal megszólaltak: egyes szakértők optikai illúzióval, kameraremegéssel vagy rejtett szerkezettel magyarázták a mozgást. Felmerült az is, hogy a szobor esetleg nem volt rendesen rögzítve, és a templom szerkezetének finom mozgása (például ajtócsukódás) idézhette elő a jelenséget.
A kínai Jiangxi tartomány egyik kolostorában különös dolog történt 2012 tavaszán: egy régi, szabad ég alatt álló Buddha-szobor testén friss virágok kezdtek hajtani, mintha a kőből fakadt volna az élet. A szobor repedéseiben és finom mélyedéseiben rózsaszín és fehér bimbók jelentek meg. A helyi szerzetesek szerint a virágok korábban nem voltak ott, és a szobor nem érintkezett közvetlenül a földdel vagy az ültetett növénnyel. Az esemény bejárta a kínai médiát, majd nem sokkal később Thaiföldön, Mianmarban és Nepálban is beszámoltak hasonló jelenségekről: régi Buddha-szobrok moha-, virág- vagy gyökérborítást kaptak néhány nap leforgása alatt, mintha a természet egyfajta koszorút font volna a megvilágosodott tanító köré.
A szerzetesek és hívek számára a jelenség mély szimbolikus jelentést hordozott. Sokan úgy vélték, a virágok a dharma – az egyetemes igazság – kivirágzását jelentik, mások szerint a Föld hálagesztusa volt a meditációban és békében élő közösségek felé. A tudományos magyarázat persze egyszerűbb: valószínűsíthető, hogy a kő felületén évek óta megtelepedett zuzmó, moha vagy pollen bizonyos időjárási körülmények hatására virágozni látszott.
A virágzó Buddha máig a spirituális természeti csodák közé tartozik. Nem harsány, nem látványos, de éppen visszafogottságában hordozza a buddhizmus egyik legmélyebb üzenetét: a csendből születő életet és azt, hogy minden élettelennek tűnő dologban ott lakozik a változás és az ébredés lehetősége.