Rutinná válik a jó gyakorlat

Új fogalom terjed az egészséges élet­móddal kapcsolatban. A bio­hacking egy olyan optimalizálási folyamat, amely mérhető adatokra építve, természetes eszközökkel igyekszik pozitív változást elérni a saját biológiai működésünkben.

EgészségünkB. Pintér Dalma2024. 04. 15. hétfő2024. 04. 15.

Kép: 1585351585

Woman,Checking,The,Result,Of,Medical,Tests,On,A,Digital
vitamin-shutterstock
1585351585
Fotó: RossHelen

A hacker szóról leginkább egy olyan hozzáértő, ám ártó szándékú szakember jut eszünkbe, aki feltör, tönkretesz rendszereket. Az egészséggel összefüggésben használt kifejezés értelme hasonló, de pozitív irányú. A biohacker igyekszik megérteni a szervezete folyamatait, és olyan környezetet teremteni maga körül, amelyben a testi-lelki működése harmonikussá válik. Vagyis szándékosan változást indít el a mindennapi energiáiban, jóllétében odafigyeléssel, szám­szerű információkra támaszkodva. 
Tulajdonképpen mindannyian alkalmazzuk ezt az életmódfejlesztő módszert, még ha nem is sejtjük, hogy azt tesszük. Például, ha kiderül, hogy az állandó fáradtságérzetünk hátterében vitamin­hiány áll, célirányosan kalciumot, vasat juttatunk a szervezetünkbe, majd megfigyeljük, mérjük ennek a hatását. Amennyiben energikusabbnak, frissebbnek érezzük magunkat, úgy hosszabb távon bevezetjük a jó szokást az életünkbe – vagyis meghackeljük a saját biológiánkat. 

Szupertudatos életvezetés – ez a biohacking

A mozgás, a táplálkozás, a lelki egyensúly megteremtése, vagy éppen a lelki sérülések gyó­gyulása, a méregtelenítés, a természetes eszközök (például szauna, táplálék­ki­e­gészítők) jótékony hatásainak kihasználása a biohacking tipikus területei közé sorolhatók. Akadnak, akik meghatározott céllal (például a fogyás szándékával) kezdenek a tudatos életmódfejlesztésbe, míg mások csak jobban akarják érezni magukat a bőrükben. 
– Elsőként fel kell mérni, hogy az életünk mely részén merült fel elakadás, mi hátráltat bennünket a mindennapokban. Sokszor nem is az gond, amire gyanakszunk. Ha valaki rendszeresen a kifáradásig edz, akkor a „hogyan csináljam jól?” nem a megfelelő kérdés, amelyet fel kell tenni. Előfordulhat, hogy inkább a légzésen vagy a regeneráción kell változtatni – magyarázza Lakatos Péter életmódminőség-szakértő. 
– A biohacking hasonlóan működik, mint az orvosi anamnézis: jó kérdéseket kell feltenni, amelyet vizsgálat és kiértékelés követ. Gyakran előkerülő cél az alvás minőségének javítása, amelynél érdemes nyomon követni azt, hogy a pihenéssel töltött idő mennyisége, mélysége megfelelő-e számunkra. Meglehet, hogy egy filmmel, sorozattal kevesebbet kell nézni este, vagy kivinni a televí­ziót a szobából, lejjebb venni a hőmérsékletet. Apró dolog is elegendő lehet ahhoz, hogy jobban érezzük magunkat a bőrünkben – hoz egy szemléletes példát a módszer működésére. 
Amennyiben megtettük az első lépést a változás felé, az eredmény objektív módon ellenőrizhető. A legkézenfekvőbb eszköz erre az okos­óra és az okostelefon, amely készülékek pon­tos adatokkal szolgálnak a pulzusról, a vérnyomásról vagy az alvás közbeni vér­oxi­gén­szint­ről. 
Tipikus probléma, amikor valaki „mítoszokkal” érkezik, vagyis tudja az elakadás okát, de a megoldást nem, esetleg téves információkkal rendelkezik arról. A gond legtöbbször az, hogy mindannyiszor ugyanazt a módszert követi, csak más köntösbe bújtatva. Például fogyni szeretne, de a koplalás nem vált be, és a jelenleg használt, hasonló elven működő diéta sem – mondja a szakértő. 
Azonnal nagy változást várunk, pedig a kitűzött eredményig kis lépésekben, hosszabb úton tudunk eljutni. Ehhez türelem és kitartás szükséges. Olykor azt is tisztázni kell, hogy reális-e a kitűzött cél. Az életmódminőség-tanácsadó tükröt tart a kliens elé. Rávezeti, hogy inkább lassabban, de biztonságosabban érjük el a vágyott hatást – hangsúlyozza. 
Szakértőt azért érdemes felkeresni, mert jól jöhet egy külső nézőpont, a reális információkra, tapasztalatokra alapozott irány­mutatás. Jó, ha valaki elszámoltat, mert magunkkal szemben olykor megengedőbbek vagyunk. Mérhetőséget nyújt a kliensnek, amelyben számos adatra épít. Ha mindössze egyetlen információt (például fogyás esetén a testsúlyt) vesszük figyelembe, az tévútra vihet, túlzásokba eshetünk, és minden más egészségügyi paraméter felborulhat. 
A módszerrel végső soron hosszabb távú változást indíthatunk el. Kezdetben energia­befek­te­tést igényel, de bizonyos idő után rutinná válik a jó gyakorlat. A helyes információkból ismétlésen és gyakorláson keresztül jutunk el a szokásig, az élményig, hogy a saját motivációnkból, erőnkből egészségesebben éljünk.