Két keréken jön a segítség

Életek múlhatnak néhány percen. Képzett mentősök egy nyomsávos gép­­járművel a nehezebben megközelíthető baleseti helyszíneket gyorsabban képesek elérni, és megkezdeni a beteg, a sérült ellátását. Az Országos Mentőszolgálat mentőmotoros egysége húsz éve teljesít szolgálatot.

EgészségünkB. Pintér Dalma2024. 12. 16. hétfő2024. 12. 16.

Fotó: Kállai Márton

Fotó: Kállai Márton

A budai mentőgarázsban öt motorkerékpár áll letámasztva. A megkülönböztető sárga színű járművekből országszerte összesen kilenc teljesít szolgálatot: hét a fővárosban és kettő Gödöllőn. A mentőautók feladatkörét kiegészítő egység célja a minél gyorsabb, eredményes segítségnyújtás. A baleset helyszínére kiérkező mentős végzi az elsősegélynyújtást, az újraélesztést, és számos egyéb sürgősségi, életmentő beavatkozást. Továbbá megszervezi a sérült elszállítását a legközelebbi illetékes kórházba. 

Négy orvos 2005-ben az autó­pálya-mérnökségekkel (hivatalos nevén: Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel) együttműködve elindította a motoros mentést. Az Országos Mentőszolgálat előbb a Magyar Mentőmotoros Alapítvány, napjaikban pedig az Országos Mentőszolgálat Alapítvány támogatásával, kéz a kézben dolgozik – meséli Nagy Norbert mentőtechnikus, a szóban forgó egység vezetője, akit 2021-ben bíztak meg annak átszervezésével és fejlesztésének feladatával. 

Norbert 2017 óta teljesít mentőmotoros szolgálatot, 2020-ban megkapta az Év Mentőse címet (Fotó: Kállai Márton)

Motorkerékpáron jelenleg huszonkilencen teljesítenek szolgálatot, a mentőkerékpárosok csapata – amely szervezeti egység szintén az említett részleghez tartozik – tíz főből áll. A munkavégzés a kétkerekű járműveken szezonjellegű, május 1-jétől október 31-ig tart. A hűvösebb évszak beköszöntével a motoros mentők is a biztonságosabban közlekedő egyszemélyes, gyors reagálású mentőegységekkel dolgoznak.

Egy szezonban átlagosan nyolcszáz esetben riasztják őket, azonban tavaly csaknem ezerkétszáz alkalommal kellett motorkerékpárral érkezniük baleseti helyszínekre. A Mentőmotoros Szolgálat többnyire magas prioritású esetekben végzi a helyszíni segítségnyújtást. Elsősorban a fővárosban működnek: két keréken könnyebben meg tudják közelíteni a vonatpályaudvar aluljárószintjét, a villamosmegállót, a mélygarázst, a szűk utcák panellakásait, továbbá a játszótereket is. 2024-től már az M1-es, M3-as, M7-es autópályák Budapest közeli csomópontjain is számos esetben láttak el sérültet. 

Orvosok, mentőtisztek és technikusok jelentkezhetnek motoros mentősnek. Utóbbi munkatársaink alapellátást biztosítanak, míg előbbi kollégáink emelt szinten tudnak beavatkozni. A feladatteljesítés feltétele a jogosítvány, többéves motorkerékpáros rutin, illetve kivonuló egységen végzett gyakorlat. Szükséges továbbá egy folyamatosan megújítandó orvosszakmai vizsga, amely a sérült megfelelő helyszíni ellátását biztosítja. A vezetéstechnikai tréninget egyszer kell elvégezni, de minden hónapban adott a lehetőség felfrissíteni a tudásunkat, gyakorlatunkat – taglalja a 25 éve mentősként szolgáló férfi. 

A feladataink a mentési ponton kezdődnek. A járművek műszaki felkészítése (például tankolása), az orvostechnikai műszerek karbantartása, az egyszer használatos felszerelés pótlása, a gyógyszerek bepakolása is a mi kötelességünk. Ahogyan a motor készenlétéért, úgy a helyszínen a beteg ellátásáért egyszemélyben felelünk. A gyors reagálás erős koncentrálást igényel és megkívánja, hogy folyamatosan szinten tartsuk a tudásunkat. Becsukott szemmel is tudnunk kell, hogy mi hol található a járművön – mutatja Nagy Norbert. 

Minden kéznél van az ellátáshoz (Fotó: Kállai Márton)

A motoros mentők egy eset­kocsiéval szinte azonos mentéstechnikai felszerelést képesek eljuttatni a helyszínre. Közvetlenül az ülés mögött egy oxigéntartályt visznek. Ezen túl még szállítanak három orvosi dobozt, kettőt oldalt, egyet hátul. A nagy oldalsó fémtáskában találhatók a beteg lélegeztetéséhez szükséges eszközök, újraélesztésnél használt, valamint vénázófelszerelések. A másik tartóban kapott helyet a traumaszett. Ennek része például egy húzósín, amelyet combnyaktörésnél alkalmaznak, a csont eredeti állapotába való visszamozdításához. 

A motoros szakemberek legtöbbször a hátsó táskában lévő, Bexen típusú, innovatív, modern, automata monitordefibrillátort használják. Tudnak pulzust és vérnyomást mérni, infúziót adni vagy fiziológiás sóoldatot biztosítani, sőt, adott esetben végeznek koronavírus­tesztet is. Felszerelésükkel szükség esetén egyedül meg tudják kezdeni a mentést a további egységek kiérkezéséig. Traumás sérülés, belgyógyászati kórképek (például infarktus, stroke), allergiás reakció, görcstevékenység esetén gyorsan és hatékonyan tudnak reagálni. 

Norbert – aki 2017 óta teljesít mentőmotoros szolgálatot, nem mellesleg 2020-ban megkapta az Év Mentőse címet, 2022-ben Főigazgatói Kitüntetésben részesült – szívügyének tekinti ezen egység szervezésének feladatát. Szeretné, ha a jövőben még több helyszínen jelen lennének. A magyar mentőmotorosok világviszonylatban is magasan képzettek, tudásukat a járművek magas felszereltsége is támogatja. Nagy Norbert méltán büszke a motoros mentés eredményeire, amelyekre mi is mindannyian azok lehetünk. 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek