Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Életek múlhatnak néhány percen. Képzett mentősök egy nyomsávos gépjárművel a nehezebben megközelíthető baleseti helyszíneket gyorsabban képesek elérni, és megkezdeni a beteg, a sérült ellátását. Az Országos Mentőszolgálat mentőmotoros egysége húsz éve teljesít szolgálatot.
Fotó: Kállai Márton
A budai mentőgarázsban öt motorkerékpár áll letámasztva. A megkülönböztető sárga színű járművekből országszerte összesen kilenc teljesít szolgálatot: hét a fővárosban és kettő Gödöllőn. A mentőautók feladatkörét kiegészítő egység célja a minél gyorsabb, eredményes segítségnyújtás. A baleset helyszínére kiérkező mentős végzi az elsősegélynyújtást, az újraélesztést, és számos egyéb sürgősségi, életmentő beavatkozást. Továbbá megszervezi a sérült elszállítását a legközelebbi illetékes kórházba.
Négy orvos 2005-ben az autópálya-mérnökségekkel (hivatalos nevén: Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel) együttműködve elindította a motoros mentést. Az Országos Mentőszolgálat előbb a Magyar Mentőmotoros Alapítvány, napjaikban pedig az Országos Mentőszolgálat Alapítvány támogatásával, kéz a kézben dolgozik – meséli Nagy Norbert mentőtechnikus, a szóban forgó egység vezetője, akit 2021-ben bíztak meg annak átszervezésével és fejlesztésének feladatával.
Motorkerékpáron jelenleg huszonkilencen teljesítenek szolgálatot, a mentőkerékpárosok csapata – amely szervezeti egység szintén az említett részleghez tartozik – tíz főből áll. A munkavégzés a kétkerekű járműveken szezonjellegű, május 1-jétől október 31-ig tart. A hűvösebb évszak beköszöntével a motoros mentők is a biztonságosabban közlekedő egyszemélyes, gyors reagálású mentőegységekkel dolgoznak.
Egy szezonban átlagosan nyolcszáz esetben riasztják őket, azonban tavaly csaknem ezerkétszáz alkalommal kellett motorkerékpárral érkezniük baleseti helyszínekre. A Mentőmotoros Szolgálat többnyire magas prioritású esetekben végzi a helyszíni segítségnyújtást. Elsősorban a fővárosban működnek: két keréken könnyebben meg tudják közelíteni a vonatpályaudvar aluljárószintjét, a villamosmegállót, a mélygarázst, a szűk utcák panellakásait, továbbá a játszótereket is. 2024-től már az M1-es, M3-as, M7-es autópályák Budapest közeli csomópontjain is számos esetben láttak el sérültet.
Orvosok, mentőtisztek és technikusok jelentkezhetnek motoros mentősnek. Utóbbi munkatársaink alapellátást biztosítanak, míg előbbi kollégáink emelt szinten tudnak beavatkozni. A feladatteljesítés feltétele a jogosítvány, többéves motorkerékpáros rutin, illetve kivonuló egységen végzett gyakorlat. Szükséges továbbá egy folyamatosan megújítandó orvosszakmai vizsga, amely a sérült megfelelő helyszíni ellátását biztosítja. A vezetéstechnikai tréninget egyszer kell elvégezni, de minden hónapban adott a lehetőség felfrissíteni a tudásunkat, gyakorlatunkat – taglalja a 25 éve mentősként szolgáló férfi.
A feladataink a mentési ponton kezdődnek. A járművek műszaki felkészítése (például tankolása), az orvostechnikai műszerek karbantartása, az egyszer használatos felszerelés pótlása, a gyógyszerek bepakolása is a mi kötelességünk. Ahogyan a motor készenlétéért, úgy a helyszínen a beteg ellátásáért egyszemélyben felelünk. A gyors reagálás erős koncentrálást igényel és megkívánja, hogy folyamatosan szinten tartsuk a tudásunkat. Becsukott szemmel is tudnunk kell, hogy mi hol található a járművön – mutatja Nagy Norbert.
A motoros mentők egy esetkocsiéval szinte azonos mentéstechnikai felszerelést képesek eljuttatni a helyszínre. Közvetlenül az ülés mögött egy oxigéntartályt visznek. Ezen túl még szállítanak három orvosi dobozt, kettőt oldalt, egyet hátul. A nagy oldalsó fémtáskában találhatók a beteg lélegeztetéséhez szükséges eszközök, újraélesztésnél használt, valamint vénázófelszerelések. A másik tartóban kapott helyet a traumaszett. Ennek része például egy húzósín, amelyet combnyaktörésnél alkalmaznak, a csont eredeti állapotába való visszamozdításához.
A motoros szakemberek legtöbbször a hátsó táskában lévő, Bexen típusú, innovatív, modern, automata monitordefibrillátort használják. Tudnak pulzust és vérnyomást mérni, infúziót adni vagy fiziológiás sóoldatot biztosítani, sőt, adott esetben végeznek koronavírustesztet is. Felszerelésükkel szükség esetén egyedül meg tudják kezdeni a mentést a további egységek kiérkezéséig. Traumás sérülés, belgyógyászati kórképek (például infarktus, stroke), allergiás reakció, görcstevékenység esetén gyorsan és hatékonyan tudnak reagálni.
Norbert – aki 2017 óta teljesít mentőmotoros szolgálatot, nem mellesleg 2020-ban megkapta az Év Mentőse címet, 2022-ben Főigazgatói Kitüntetésben részesült – szívügyének tekinti ezen egység szervezésének feladatát. Szeretné, ha a jövőben még több helyszínen jelen lennének. A magyar mentőmotorosok világviszonylatban is magasan képzettek, tudásukat a járművek magas felszereltsége is támogatja. Nagy Norbert méltán büszke a motoros mentés eredményeire, amelyekre mi is mindannyian azok lehetünk.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu