Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Elgázolt egy biciklist, majd egy taxinak is nekiütközött egy autós Budapesten – számolt be róla a bpiautosok.hu egyik taxis olvasója. A vétkes sofőr egy idős hölgy volt. Egyre több szépkorú vezetővel találkozhatunk az utakon, hiszen valamelyest érthető, hogy amíg csak tehetjük, ragaszkodunk a megszokott kényelmünkhöz.
Fotó: Roman Samborskyi
Ott helyben megkérdeztem az idős hölgyet, hogy milyen színű volt a jelzőlámpa? „Volt jelzőlámpa? – kérdezte csodálkozva." Így kommentálta a történteket a taxi sofőrje. Egy-egy ilyen eset után mindig felmerül a kérdés: meddig biztonságos a volán mögé ülni, különösen, ha a korosodáshoz esetleg még kezdődő demencia is társul?
Eleinte csak arra leszünk figyelmesek, hogy szaporodnak a gondok: idős hozzátartozónk eltéved útközben, mind gyakoribbak a hirtelen fékezések, koccanások nyomai csúfítják az autóját, a szélvédőn egyre-másra tűnnek fel a piros zacskós büntetések, mert elfeledkezik a parkolójegy megváltásáról. Ilyenkor a család feladata, hogy fontolóra vegye, szabad-e autóval útjára engedni a nagypapát vagy a nagymamát. A helyzetet nehezíti, hogy nem találni általánosan elfogadott útmutatást, aminek alapján felmérhető lenne, hogy az idős sofőr aktuális állapota jelent-e veszélyt saját magára és a környezetére nézve. 2024 első félévében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt az utakon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak, derül ki a legfrissebb adatokból.
Régóta rebesgetik, 70 év felett nem biztos, hogy elegendő az orvosi alkalmassági igazolás a jogosítvány meghosszabbításához. Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban. Ezért fontos lenne bevonni közlekedési szakembereket, akik akár egy 20 perces felmérés során meg tudják állapítani, hogy az idősebb vezető alkalmas-e a vezetésre – hívja fel a figyelmet Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője.
Számos országban szigorúbb szabályokat alkalmaznak a 70 év felettiek esetében, mint Magyarországon. Nálunk 50 év alatt 10 évente kell megújítani a jogosítványt. 50 és 60 év között 5 évente, míg 60 és 70 év között 3 évente. 70 év felett már 2 évente kell az orvosi alkalmassági, ezen változtatna a szakértő javaslata.
A készülő új KRESZ foglalkozik az idős sofőrök kérdéskörével: bevezetnének egy új fogalmat is, melyet akár esetükben is lehet majd alkalmazni, ez a közlekedésben fokozott kockázattal járó közlekedési szereplő. Matricával jelölnék az autókon, de az idősmatrica használata önkéntes lenne.
Kapitány Tibor szerint ez nem jelenti azt, hogy meg akarnánk vonni az idősektől a vezetés lehetőségét, hanem, hogy biztosítsuk, akik az utakon közlekednek, azok valóban alkalmasak is erre. Fontos, hogy a döntést együtt hozza meg a család arról, mikor akassza végleg szögre a slusszkulcsot az idős járművezető, hiszen sokan közülük már kevéssé fogják fel, nem hiszik el, hogy veszélyt jelentenek magukra és másokra nézve is.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu