Mikor kell letenni a kocsit?

Elgázolt egy biciklist, majd egy taxinak is nekiütközött egy autós Budapesten – számolt be róla a bpiautosok.hu egyik taxis olvasója. A vétkes sofőr egy idős hölgy volt. Egyre több szépkorú vezetővel találkozhatunk az utakon, hiszen valamelyest érthető, hogy amíg csak tehetjük, ragaszkodunk a megszokott kényelmünkhöz.

Egészségünk(he) 2024. 12. 16. hétfő2024. 12. 16.

Fotó: Roman Samborskyi

Photo,Of,Retired,Grandfather,Drive,Highway,Hold,Steering,Wheel,Wear Fotó: Roman Samborskyi

Ott helyben megkérdeztem az idős hölgyet, hogy milyen színű volt a jelzőlámpa? „Volt jelzőlámpa? – kérdezte csodálkozva." Így kommentálta a történteket a taxi sofőrje. Egy-egy ilyen eset után mindig felmerül a kérdés: meddig biztonságos a volán mögé ülni, különösen, ha a korosodáshoz esetleg még kezdődő demencia is társul? 

Eleinte csak arra leszünk figyelmesek, hogy szaporodnak a gondok: idős hozzátartozónk eltéved útközben, mind gyakoribbak a hirtelen fékezések, koccanások nyomai csúfítják az autóját, a szélvédőn egyre-másra tűnnek fel a piros zacskós büntetések, mert elfeledkezik a parkolójegy megváltásáról. Ilyenkor a család feladata, hogy fontolóra vegye, szabad-e autóval útjára engedni a nagypapát vagy a nagymamát. A helyzetet nehezíti, hogy nem találni általánosan elfogadott útmutatást, aminek alapján felmérhető lenne, hogy az idős sofőr aktuális állapota jelent-e veszélyt saját magára és a környezetére nézve. 2024 első félévében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt az utakon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak, derül ki a legfrissebb adatokból. 

Régóta rebesgetik, 70 év felett nem biztos, hogy elegendő az orvosi alkalmassági igazolás a jogosítvány meghosszabbításához. Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban. Ezért fontos lenne bevonni közlekedési szakembereket, akik akár egy 20 perces felmérés során meg tudják állapítani, hogy az idősebb vezető alkalmas-e a vezetésre – hívja fel a figyelmet Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője. 

Számos országban szigorúbb szabályokat alkalmaznak a 70 év felettiek esetében, mint Magyarországon. Nálunk 50 év alatt 10 évente kell megújítani a jogosítványt. 50 és 60 év között 5 évente, míg 60 és 70 év között 3 évente. 70 év felett már 2 évente kell az orvosi ­alkalmassági, ezen változtatna a szakértő javaslata.

A készülő új KRESZ foglalkozik az idős sofőrök kérdéskörével: bevezetnének egy új fogalmat is, melyet akár esetükben is lehet majd alkalmazni, ez a közlekedésben fokozott kockázattal járó közlekedési szereplő. Matricával jelölnék az autókon, de az idősmatrica használata önkéntes lenne. 

Kapitány Tibor szerint ez nem jelenti azt, hogy meg akarnánk vonni az idősektől a vezetés lehetőségét, hanem, hogy biztosítsuk, akik az utakon közlekednek, azok valóban alkalmasak is erre. Fontos, hogy a döntést együtt hozza meg a család arról, mikor akassza végleg szögre a slusszkulcsot az idős járművezető, hiszen sokan közülük már kevéssé fogják fel, nem hiszik el, hogy veszélyt jelentenek magukra és másokra nézve is.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek