Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Jelentősen átalakul a gépjárművek eredetiségvizsgálatának gyakorlata a nyár közepétől-végétől. Egy jogszabály-módosítás következtében az eddigiektől eltérő ellenőrzési gyakorlatot kíván bevezetni a Belügyminisztérium. Dörzsölik a kezüket az autótolvajok.
Valamikor a kilencvenes évek derekán, üzleti alapon kezdte meg a gépjárművek eredetének vizsgálatát a Trans Szolgáltató Kft., majd a másfél éves működés páratlanul eredményes felderítési mutatói alapján egy BM-rendelettel 1998-tól korlátozottan kötelezővé tették a bevizsgálást a külföldről származó használt kocsiknál. A pályázati úton megbízott öt fővállalkozó és mintegy ezer alvállalkozójuk olyan kiváló munkát végzett, hogy az autólopási statisztikák ugrásszerű javulása felkeltette több európai uniós tagország figyelmét. A közigazgatás átszervezésével azonban a gépjármű-igazgatás átkerült a BM Központi Adatfeldolgozó Hivatalhoz, és a vizsgálatokat végző vállalkozások szerint azóta tart a huzavona. A Trans Holding Kft. ügyvezető igazgatója szerint az azóta végrehajtott jogszabály-változtatást és teljesen új országos vizsgálóhálózat létrehozását semmi sem indokolja. Legfeljebb az, hogy esetleg valakiknek érdekében állhat az átlagáron számolva is évi öt és fél milliárd forintos vizsgálati díj "más csatornákba terelése". Rezván Mihálynak meggyőződése, hogy ha igazak a hírek, és az általuk kialakított szigorú vizsgálati módszereket leegyszerűsítik, akkor veszélybe kerül az ellenőrzés megbízhatósága. Elszabadul a bűnözés, újra sok lesz az autólopás, mert nem fenyeget a lebukás veszélye.
{p} Az ügyvezető tudomása szerint ráadásul mintegy hetven százalékkal drágulna az eljárás, és - ha valóban igaznak bizonyulnak az előzetes információk - az sem elképzelhetetlen, hogy a gépjármű-felügyeletekhez kerülő ellenőrzést összevonnák az adásvétel alkalmára kötelezővé teendő, szintén nem olcsó műszaki vizsgával is. Rezván Mihály attól fél, hogy azok a vállalkozások, amelyek eddig három- és tízmillió forint közötti összegű beruházást hajtottak végre az eddigi eredetiségi vizsgálatok helyszínén, tönkremennek, ami legalább háromezer munkahely elvesztésével járhat. Kérdésünkre a cégvezető megerősítette: alkotmányellenesnek tartják a történteket, ezért az unió illetékes bizottságához fordulnak panasszal. Azt szeretnék, ha uniós közbenjárásra visszaállítanák a korábbi ellenőrzési gyakorlatot, emellett pedig mintegy 15 milliárd forintos kártérítésre is igényt tartanak a belügyi tárcával szemben.
{p} Mándi Sándor jogász, a vállalkozásokat tömörítő érdekvédelmi szervezet elnöke szintén értetlenül áll a változtatási szándék előtt. Nem tartja szakmailag megalapozottnak, és maga is anyagi érdekeltséget lát a történtek mögött. Mint ígéri, az öt fővállalkozó mindenképpen szeretné elérni, hogy a legutóbb kiírt, majd a közbeszerzési döntőbizottság által részben megsemmisített tender helyett új pályázatot írjanak ki, amelyen egyenlő eséllyel indulhatnak az eredetiségvizsgálatot eddig végző vállalkozások is. Szerettük volna megismerni a belügyi tárca, illetve az adatfeldolgozó hivatal vezetőjének véleményét is, de a BM sajtóosztálya elzárkózott a nyilatkozattól, a hivatalvezető pedig nem reagált a megkeresésünkre. Urbán György az egyik gazdasági napilapnak azt nyilatkozta: új nemzetközi közbeszerzési pályázatot írnak ki a szolgáltatók kiválasztására. A korábbi fővállalkozókkal tehát nem kívánják megújítani a szerződést, mivel a jövőben közvetlenül a vizsgálati helyekkel szeretnének megállapodni.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu