John Battelle: Keress!

EgyébBudai Horváth József2007. 07. 06. péntek2007. 07. 06.
John Battelle: Keress!

John Battelle nevét a Wired alapító szerkesztőjeként kapta szárnyára a világhír. Könyvében javarészt a Google-jelenséget elemzi, kezdve attól, miképpen lesz egy internetes vállalkozás - az információk világában lényegében megkerülhetetlen - óriáscéggé. Megismerjük a cégalapítók személyes tulajdonságait, a fejlődés lépcsőfokait, a terjeszkedés gyermekbetegségeit, hullámvölgyeit, s természetesen a csúcsok meghódítását is.
A könyv fő gondolatát alcíme jól tükrözi: Hogyan alakítja át kultúránkat, üzleti életünket a Google és az internetes keresés? Mert a lényegében bármikor és bármilyen mennyiségben a rendelkezésünkre bocsátott információ helyes kezelése áldás lehet mindennapjainkban. Nyilvánvaló, hogy mindazok, akik életjelet adnak magukról, portékájukat kínálják, gondolataikat osztják meg velünk - s még sokféle más szándék megtestesüléseként lapozgathatjuk honlapjaik oldalait -, ránk zúdítják közölnivalójukat, s mi abból szemezgetünk.
De hogyan? Leginkább a keresőprogramok ajánlotta összeállításokból. Orientálnak bennünket? Természetesen. Manipulálnak? Annyiban igen, hogy a találatok sorrendisége a fontosságot, a hasznosságot, a megbízhatóságot, az alkalmasságot sugallja. Ha belegondolunk, hogy valamely, általunk megtekinteni kívánt honlap (s akármelyik oldalának) megjelenésére átlagosan 4 másodpercet (!) vagyunk hajlandóak várakozni, akkor belátható, hogy döntési sebességünket ugyanígy felgyorsítva, a "kiválasztott" honlap szemünkbe tolakodása akár perdöntő is lehet. Mi keresünk, a szolgáltató találatokat prezentál, a honlapok tulajdonosai pedig eljuttatják hozzánk az információikat. A kör bezárult.
Azaz mégsem. Mert itt még nem ért véget a dolog. Aki csak "koca-internetező", az is használja a keresőket. S ugyanígy dőreség lenne nem hasznosítani azt a szédületes információmennyiséget, ami arról tudósít, hogy a netezők mire is kíváncsiak a leginkább? Kiderülnek szokásaink, érdeklődési körünk, becserkészhetőségünk, megmutatkozik kultúránk néhány oszlopa. Tömegesen és egyénileg is. A kíváncsiság "árulkodik" a hozzáértőknek - szándékainkról. Ez az adatbázis kincs. Az információ: hatalom. A körültekintően gyűjtött adathalmaz: üzlet.
Az internet milliók életét uralja. Az oda-vissza működő kommunikáció verhetetlen eszköze. Az adatok óceánján navigálva növekedett a Google azzá, ami. Kivételesen sokoldalú és rendkívül érdekes. Talán ez a két jellemzője sugallja a kérdést: lesz olyan cég, amelyik eleve tudja, hogy mit akar majd a vevő?
Ijesztő ez? John Battelle izgalmas és elgondolkodtató könyve szerint a lehetséges utak egyike, s amúgy sem rémüldözni kell egy-egy szokatlan, meg-megborzongtató újdonság felsejlésekor, hanem reagálni, elébe menni, a legjobbat kihozni belőle. A szerző azt sugallja: az információ mennyisége, kutathatósága, elérhetősége, felhasználhatósága nem léphet az emberi kapcsolatok helyébe.
Úgy legyen, mi benne vagyunk...

John Battelle: Keress!

HVG Könyvek, 2006.

280 oldal

3600 Ft

http://hvg.hu/hvgkonyvek.aspx

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek