Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Magyarország az Uniós csatlakozási szerződésben a külföldiek földvásárlására kapott hétéves moratóriumot újabb három évvel meghosszabbítaná. Némelyeknek ez kifejezetten rossz hír, mások örülnek – de mindenki tudja, hogy az ember földet teremteni igazából nem képes. Fontos, hogy minden ember nagy becsben tartsa ezt a kincset.
Kép: KecskemŽt, 2008. okt—ber 14. TermÎfšld, legelÎ, fšld elad‡s. Fot—: Ujv‡ri S‡ndor
Minden a spekulációt erősíti, ahogy eddig is – ennyiben foglalható össze a hazai termőfölddel kapcsolatos törvénykezés és szabályozás. Amennyiben nem változik semmi, úgy a 2011-ben lejáró védettségnek semmi értelme, sőt, hátráltatja a magyar gazdálkodók térnyerését. Az Európai Unió szinte csaknem biztosan nem kéri a mostani szigorú – a külföldiek földtulajdon-szerzését tiltó – magyar paragrafusok feloldását eddig a dátumig, de ahogy az utóbbi 4-5 évben, úgy a következőkben sem várható, hogy a moratórium eléri célját. Ami nem más, mint a hazai földárak felzárkózása a nyugat-európai szinthez.
Mert az utóbbi két évben nemhogy csökkent volna a két ár közti különbség, inkább növekedett. S ha innen nézem, több százezer tulajdonos zsebéből vett ki milliókat. A két éve tartó élelmiszerár-emelkedés miatt ugyanis még az igencsak húzós földárakkal rendelkező országokban – mint Anglia, Belgium és Dánia – is legalább 20 százalékkal növekedtek az árak. Nálunk viszont egy fikarcnyit sem. Az ország uniós csatlakozása óta szinte mozdulatlan a piac: átlagosan 400-500 ezer forintért lehet venni egy hektár termőföldet. Mondhatjuk tehát ismét: a földtulajdonlás körüli kemény korlátok nem segítik az uniótól 2004-ben kialkudott 7 éves moratórium célját, vagyis nem csökken a különbség a hazai és a külföldi árak között. Tehát nem csökkent a veszélye annak, hogy amikor az országnak meg kell engednie a honi cégek és a külföldiek földvételét, akkor nem következik be szó szerint földindulás. Előbújnak az utóbbi másfél évtizedben zsebszerződések mögé rejtőző valódi hazai és külföldi tulajdonosok, a megjelenő tőkeerős hazai cégek, és a náluk sokkalta több pénzzel rendelkező külföldiek. Azok a külföldiek – magánszemélyek, vállalatok és pénzalapok –, amelyek manapság háromszorosára-ötszörösére tornászták fel az ukrán, román, szerb földárakat.
A hazai gazdálkodók közül csupán azoknak használ a mostani helyzet, akik saját földön – többnyire családi vállalkozáson belül – gazdálkodnak. A többiek vagy túl kicsi területet művelnek, vagy – és ez jellemző a mezőgazdaságra – bérlik a földet. A hazai agrártermelés nagyjából 70 százalékban bérleményen folyik, miközben egyértelműen viszi ki a megtermelt jövedelem jó 10 százalékát az ágazatból. A támogatás ma – és a jövőben is – a föld művelőjét illeti, és mivel a bérleti díjak 15–35 ezer forint között mozognak, a földhöz kapcsolódó támogatások harmada-fele kerül egyből a tulajdonosok zsebébe. Hogy a támogatások a föld használóját illetik, az Európai Unióban alaptézis, és a közeljövőben is az marad – akkor is, mikor az országok bevezetik az új támogatási rendszert, az úgynevezett SPS-támogatásokat.
A jelenlegi helyzet tehát nem segíti a felzárkózást, a földárak emelkedését. De akkor miért akarja az agrártárca 2011 után még három évvel meghosszabbítani a földtulajdonszerzés korlátozását? Mert ezt már most bejelentette a minisztérium, annak ellenére, hogy Brüsszel világosan leszögezte: ehhez nem adja beleegyezését. Igaz, a témával majd csak 2010-ben foglalkoznak részletesen.
Patthelyzet van: akinek lenne pénze az ágazatban – az agrártársaságoknak –, az nem vehet; aki pedig venne, annak nincs elég pénze vagy éppen nem vehet több földet. Bár szakmai berkekben úgy becsülik, hogy a külföldi és a hazai befektetők zsebszerződései által lefedett terület elérheti az egymillió hektárt. Ráadásul a hazai 5,8 millió hektár mezőgazdasági területből még legalább ennyi a rendezetlen tulajdonviszonyban – például részaránytulajdonban – lévő föld mennyisége. Termőterületünk egyharmadáról beszélünk. Ha ezt a káoszt vesszük alapul, akkor viszont némileg érthető, miért is akarja az agrártárca meghosszabbítani a moratóriumot. Talán ennyi idő elég lehet arra, hogy tisztába tegyék a dolgokat, s végre a politikának is sikerül megegyezni a jogszabályokról: kitalálni, miként is lehetne a hazai társaságokat és magángazdákat helyzetbe hozni, hogy 2011 után ne legyenek vesztesei a földpiaci nyitásnak.
Minél nagyobb…
A föld ára számtalan körülménytől függ. Elsőként a fizikai adottságaitól: hol található, milyen minőségű (hány aranykoronás), de fontosak a termeléshez kapcsolódó támogatások, a rajta előállított termények ára.
Ma Magyarországon az átlagár 400-500 ezer forint hektáronként. De a történelmi borvidékeken, a nagyvárosok környékén, vagy olyan helyen, amely belátható időn belül belterület lehet, akár 1,5-2 milliót is kérnek érte. (Ma a földértékesítési hirdetéseket böngészve leginkább ezekkel találkozhatunk.) Ennél olcsóbbak a Dél-Alföld és a Dél-Dunántúl területei, míg a gyengébb termőképességű Észak-Magyarországi részeken még mindig kapni 150 ezerért egy hektárt.
Az ár attól is függ, hogy mekkora területet kínálnak egy tagban: egy 100 hektáros vagy nagyobb tábla jóval értékesebb, mint az 1–20 hektáros földön egy ugyanakkora darab. Előbbi egy család megélhetését is biztosíthatja, utóbbi csak a családi kassza kiegészítéséül szolgálhat.
Így vagy úgy, egy biztos: aki ma földet vesz, a legjobb helyre teszi a pénzét. Kockázatmentes befektetés, a kérdés csak a haszon mértéke.
Újabb buborék jöhet
Fogadom, manapság több befektetési bankár is felsóhajt: Bárcsak a földet művelném valahol! Könnyen megtörténhet, hogy hamarosan teljesül a kívánságuk.
Hiszen a nemesfém- és kőolaj-vásárlási láz után idén magasra szöknek a mezőgazdasági területek árai is, hatalmas – és nem égig növekvő – összegek kerültek az ágazatba. Ennek okai összetettek. Egyrészt hatással vannak a föld árára az élelmiszerek árai: tudjuk, hogy milyen libikókázó összegeken jegyezték az utóbbi egy évben a rizst, a kukoricát, a szóját. Másrészt a bioüzemanyagok felfele ívelő piaca is befolyásolja a termőföld árát. Ugyanakkor figyelembe kell venni az összesen hamarosan két és fél milliárdos lakosú Kína és India növekvő igényeit.
A világ vezető befektetési cégei hatalmas agrárterületeket vásároltak fel az elmúlt nyolc-tíz hónapban. Szomszédságunkban például Ukrajnában került több ezer hektár föld külföldi bank kezébe – a most éppen egyensúlyát vesztett Morgan Stanley amerikai bank tulajdonába. Hasonlóan történt az Egyesült Államok és Brazília hatalmas, összefüggő területeivel – ahol valóban nagy hatásfokkal és kis költséggel lehet termelni, s ahol olyan csodagépek dolgoznak, mint a műholdvezérlésű, vezető nélküli kombájn.
Mondják a szakemberek, hogy a következő évtizedben a mezőgazdasági terület, tehát a föld lesz a legjobb nyereségforrás. Hiszen éveken belül egymilliárddal nő majd azoknak a száma, akik kenyeret és húst esznek, tejet és kávét isznak. És nehezen fogja majd a termelés kielégíteni a keresletet – ezért jobb lesz a kínálati oldalon állni: birtokolni a földet.
Egyiknek sikerül
Magyarországon főszabály szerint csak belföldi magánszemélynek lehet termőföldtulajdona, neki is csak legfeljebb háromszáz hektár. Jogi személy – gazdasági társaság – két módon szerezhet ilyesmit: jelzáloghitel-intézet a jelzálogjog érvényesítése során, vagy az egyház, ha valaki rájuk hagyja a termőföldjét. Harmadik kivétel az az ingatlan, amit még kilencvennégy előtt szerzett meg a gazdasági társaság, amikor még szabad volt – jellemzően szövetkezetekről beszélünk.
Külföldi magánszemély akkor szerezhet termőföldet, ha három éve életvitelszerűen Magyarországon lakik, és mezőgazdasági tevékenységet folytat. Ezt leszámítva a tanya tulajdonjogát megszerezheti, igaz, nagyobb bürokratikus hercehurcával kell szembesülnie, mint egy magyar állampolgárnak.
A fent említett korlátozásokon túl a spekulációt – és a teljesen szabad földforgalmat – akadályozza még az elővásárlási jogok szövevényes rendszere. A szomszédot, a helyben lakót a messziről jötthöz képest a törvény előnyben részesíti: ha befut egy vételi ajánlat, akkor ugyanannyi pénzért az elővásárlásra jogosult beléphet az üzletbe a vevő pozíciójában. Hasonlóképpen elővételi jog illeti meg a termőföld bérlőjét is.
Külföldiek, ha szereztek termőföldet, úgynevezett zsebszerződésekkel tették: megvették a földet, de az üzletet nem jegyeztették be az ingatlan-nyilvántartásba, a tulajdon megszerzését a fiókban tartott kontraktus bizonyította, illetve a föld ténylegesen is átadásra került. A vevő ugyan kiszolgáltatott, mert papíron nem az övé a föld, azonban a vételár átadásáról szóló bizonylat birtokában sakkban tarthatja az eladót.
A másik jellemző trükk az elővételi jogok kicselezésére történt. A föld jó befektetés, azonban ilyen célú vásárlását az elővételi jog akadályozza. Ezt úgy kerülték meg, hogy a szerződésbe csereelemeket vittek: az eladók kaptak valamennyi pénzt, és ráadásnak egy színes tévét. Mivel kifüggeszteni csak az adásvételt kell, a cserét nem, ezért ebben az esetben az elővételi jogosultak nem tudtak belépni az üzletbe: így az sem derült ki, hogy a vétel jócskán áron alul történt.
Földek és urak
A múlt század harmincas éveiben még a legnagyobb birtokosok mai szemmel nézve alig fölfogható nagyságú földterületeket tudhattak magukénak. A sorban első Esterházy Pál herceg magyarországi vagyona csaknem 130 ezer hektárt tett ki (emellett Ausztriában is volt 35 ezer hektárnyi birtoka). A Festeticsek birtoka 40 ezer hektáron, az egykori miniszterelnök gróf Esterházy Móricé 32 ezer hektáron terült el.
Őket követi Frigyes királyi herceg 24 ezer, a Batthyány-Strattmannok 11 ezer, József királyi herceg 8500 hektáros földbirtokkal. A legnagyobb földbirtok, amelyet nem arisztokraták tartottak kézben, a Dreher család mintegy 7500 hektáros uradalma volt akkoriban.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu