Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Jelentős károkat okoz a gazdaságnak a hamis és hamisított termékek forgalmazása. Egy uniós felmérés szerint a jövőre nézve a magyarok negyede nem zárja ki, hogy ilyesmit vásárolna. Jó hír viszont, hogy mind többen utasítják vissza a hamisítványokat, akár karácsonyi ajándékként is.
Kép: CD-hamisitás zenei hanglemez kalózkodás szerzöi jog megsértése 2010.12.13. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter
Miközben honfitársainknak azon szerencsés része, akinek egyáltalán telik ilyesmire, a boltokat járja ajándékok után, a forgalmazó cégek egy jól körülhatárolható rétege azon aggódik, idén a bevétele hány százalékát lesz kénytelen átengedni a hamisítóknak. Nem egészen alaptalanul: a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) felmérése szerint honfitársaink tíz százaléka tervezi, hogy kalóz CD-t vagy DVD-t ajándékoz karácsonyra szeretteinek.
A veszteséget természetesen valahol mindenki fizeti, hiszen a nemzeti költségvetések adóforintoktól esnek el, legális munkahelyek kerülnek veszélybe. Ugyanakkor a hamisításból eredő károkat nehéz forintosítani – nem elsősorban azért, mert a meglévő felmérések hol euróban, hol angol fontban számolnak. Hanem azért, mert a feketegazdaság általános méreteit, így az évente gazdát cserélő hamis áru mennyiségét és értékét csak becsülni lehet. Ha valaki megmondaná is darabra, hogy például mennyi hamis Adidas melegítő cserél gazdát – teszem azt – a józsefvárosi piacon, ez még nem jelenti azt, hogy ennyi pénztől esett el a gyártó. Hiszen a hamis Adidasra költött pénz vélhetően akkor sem kötne ki a ruházati világcégnél, ha a melegítőt senki nem hamisítaná. Ugyanakkor azt, akinek az áruját hamisítják, nem csak egy módon károsítja meg a hamisító – vannak tovagyűrűző hatások, például a hamisítás rontja az eredeti márka hírnevét.
A hamisítás, illetve a kalózmásolatok terjesztésének gazdasági hatásai tehát nehezen számolhatóak ki. De azért vannak ilyen becslések: az egyik szerint például 2012-re az optimistább forgatókönyv szerint is 22 milliárd euró (6160 milliárd forint) kárt okoz mindez az unióban, és 422 000 munkahely megszűnéséhez vezet.
Ez a szám azonban már a becslésekre alapozott becslés. Hogy mennyi hamis vagy kalózáru cserél gazdát, arról két forrásból igyekeznek a kutatók képet kapni: egyrészt a leleplezett bűncselekmények számából és az elkobzott áru mennyiségéből, másrészt közvélemény-kutatásokból. Az utóbbiak már önmagukban is érdekesek, hiszen arról tájékoztatnak, hogyan is áll az egyszeri vásárló ezekhez a portékákhoz. 2010 márciusában az Európai Unió 27 tagállamában végeztek egy ilyen felmérést, az eredmények pedig arra mutatnak, hogy a magyarok inkább hajlamosak hamis árut vásárolni. A jövőre nézve a megkérdezettek negyede tartotta ezt elfogadhatónak – az uniós átlag ennél egy kicsit kevesebb.
Érdekes, hogy a magyarok sok szempontból károsabbnak tartják a hamis termékeket, mint a többi uniós polgár. Például szinte mindenkinél jobban egyetértenek azzal az állítással, hogy a hamisítás lerombolja az üzleti életet és a munkahelyeket, ugyanakkor azzal is, hogy elfogadható a hamisított áru vásárlása, ha annak a minősége nem lényeges. Sokkal inkább elítélendőnek tartjuk, ha valaki azért vásárol hamis árut, mert az olcsóbb, vagy csak így jut hozzá „márkás” termékekhez.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu