Mindent felforgatna az új önkormányzati törvény

Nyilvánosságra és rögvest viták kereszttüzébe került az új önkormányzati törvény tervezete, amely a jövőben több ponton is korlátozni kívánja a helyhatóságok autonómiáját – a hatékonyabb működés és a finanszírozhatóság érdekében. A változás lényege ugyanis, hogy újraosztják a feladatokat az állam és az önkormányzatok között, s a tényleges feladatokhoz alakítják majd a költségvetést.

Egyéb2011. 05. 20. péntek2011. 05. 20.

Kép: Szemétszedés az Ónodi vár mellett, köztisztaság Közmunkaprogram Ónodon, ahol nincs munkanélküliség. Közmunkás, segédmunkás, munka, dolgozó cigány, roma, kaláka, szerszám, gereblye, talicska, furik, csákány, lapát 2009.07.17. fotó: Németh András Péter, Fotó: Photographer: Andras Peter Nemeth

Mindent felforgatna az új önkormányzati törvény
Szemétszedés az Ónodi vár mellett, köztisztaság Közmunkaprogram Ónodon, ahol nincs munkanélküliség. Közmunkás, segédmunkás, munka, dolgozó cigány, roma, kaláka, szerszám, gereblye, talicska, furik, csákány, lapát 2009.07.17. fotó: Németh András Péter
Fotó: Photographer: Andras Peter Nemeth

Egy ide, egy oda… A Belügyminisztérium boszorkánykonyhájában kifőzték, milyen feladatokat vegyen át az állam az önkormányzatoktól. Az oktatásban az önkormányzatok feladata marad az iskolák épületeinek üzemeltetése, ám a pedagógusok fizetését az állam állja. A segélyek elosztása is az államkincstár feladata lesz, ám a szociális ellátást helyben hagyják. Az egészségügy terén az alap- és a járóbeteg-ellátásban nem terveznek változást, de a fekvőbeteg-ellátásban szükség van a nagyobb állami szerepvállalásra – valószínűleg több kórházat átvesz az állam. A települések feladatköre tehát a településüzemeltetésre, -fejlesztésre, a közfoglalkoztatásra, a helyi sport- és kulturális ügyekre, a közutak, közparkok fenntartására, a közvilágításra, a hulladékgyűjtésre és a temetkezés feltételeinek megteremtésére terjedne ki.

Optimális üzemméret. Óriási gondot jelent a rendkívül elaprózott településszerkezet, miközben elvileg mindenütt ugyanazokat a kötelező feladatokat kellene ellátni. Ezért a kétezer főnél kisebb településeken megszűnik az önálló polgármesteri hivatal, s a társközségek ügyeit egyetlen egyesített hivatal intézi. Ma a lakosság száma a csaknem 3200-ból 2365 településen nem éri el a kétezret – ezekben legfeljebb hat-nyolc száz egyesített hivatalt alakítanának ki. (Körülbelül 1700 község azonban ma is körjegyzőség keretében működik, és ezek egy részében már ma sincs önálló polgármesteri hivatal.) A választott képviselő-testület és a polgármester mindenütt megmaradna, s a kisebb falvakban a megszűnő polgármesteri hivatal helyett néhány fős iroda létesülne. Vagyis: a helyi ügyeket továbbra is helyben intézhetnék.

Több helyi adó. Jogot kapnának a helyhatóságok arra, hogy megemeljék a helyi adókat, valamint, hogy újakat vessenek ki. A gazdag városok rosszabbul járnak: azok a települések, amelyek az átlagnál több iparűzési adót szednek be, bizonyos összeget be fognak fizetni egy megyei területfejlesztési alapba.

Újra jönnek a járások. A megyei kormányhivata¬loknak otthont adó megyeszékhelyek igazgatási szerepe lényegesen nem változik. Új elem viszont a rendszerben, hogy körülbelül kétszáz járást alakítanának ki, amelyek székhelytelepülése alapvetően körzetközponti feladatokat látna el: többek között középiskolát tartana fenn, bíróságot, rendőrséget, tűzoltóságot, okmányirodát és járási kormányhivatalt működtetne.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek