Ne szatyrokkal legyen tele a kosár!

A kereskedelmi láncok minden bizonnyal legjobban fogyó terméke a nejlonszatyor. A vásárlók nyakló nélkül veszik magukhoz az ingyen zacskót, majd használat után eldobják. A „szatyorszennyezést” itthon vásárlóra terhelt költséggel, míg Nagy-Britanniában önkorlátozással csökkentenék.

EgyensúlyFehér János2008. 12. 09. kedd2008. 12. 09.
Ne szatyrokkal legyen tele a kosár!

Lassan a múlt ködébe vesznek azok az idők, amikor még fonott kosarakkal, szőtt vagy horgolt cekkerekkel járták a boltokat. Manapság a megvásárolandó termékek mellett kézre esnek a praktikusnak tűnő műanyag szatyrok. Papírzacskó helyett már a sóskiflit és a gyümölcsöt is nejlonszatyorba gyömöszöljük. Így a vásárlás végén azzal is szembesülhetünk, hogy a több hulladékot viszünk haza magunkkal, mint fogyasztható terméket. A nehezen elbomló csomagolóanyag természetesen a szemétdombokat hizlalja, s már az előállításuk is  környezeti kár okoz.

A környezettudatos vásárlók száma csekély, így a legegyszerűbben a forgalmazók tudnak gátat vetni a mértéktelen szatyorhasználatnak. Magyarországon a Tesco több áruházában ezentúl az egyszer használatos szatyrokért 5 forintot kell fizetni. Úgy vélik már ez az összeg is sokakat visszatart a műanyag tasakok használatától, így ezek a vevők akarva-akaratlanul környezetkímélő vásárlókká válnak. A hazai Tesco emellett a száz százalékban lebomló, környezetbarát anyagból készülő szatyrával, és a közel három éve kapható visszaváltható, „örökzöld” bevásárlótáskájával is igyekszik a környezetkímélő vásárlásra ösztönözni a vevőit.

Nagy-Britanniában nem a vásárlókra bízták a szatyrok csökkentését. A becslések szerint a szigetországban évente 13 milliárd ingyenes szatyrot visznek el a vásárlók. A legnagyobb szupermarketek, Tesco, az Asda, a Sainsbury s és a Waitrose ezt a számot a felére akarják csökkenteni az elkövetkező évben. A kampány már 2007 februárjában elindult, és az áruházláncok etikus viselkedésének köszönhetően 25-30 százalékkal kevesebb zacskó fogyott egy év alatt.
A csökkentést már-már blőd módszerrel érték el. Az áruházláncok egyszerűen elrejtették a szatyrokat a pult mögé, és tartós szatyrok használatára felszólító táblákat helyeztek ki az üzletekben.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek