Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Az új termékdíj-törvény miatt emelkedhet a pékáruk ára - állítja a CBA. A műanyag zacskók díját a termékek árába építve a vásárlókkal fizettetnék meg, figyelmen kívül hagyva a jogalkotó szándékait, a tudatos fogyasztókéról nem is beszélve.
A termékdíj sávos változása miatt a kisebb műanyag zacskók jelentősen megdrágultak a múlt évhez képest - közölte Fodor Attila, a CBA kommunikációs vezetője hétfőn. Ez a díjemelkedés, amit a kereskedők eddig általában "lenyeltek", most jelentős árképzési tényezővé vált. A cég közleménye szerint az üzletben csomagolatlanul kihelyezett pékárukhoz adott műanyag zacskó esetén - amibe adott esetben egy darab zsömlét tesz a vásárló - a termékdíj három tételből adódik össze. Az úgynevezett "H" díjtételt a zacskó űrtartalma határozza meg, ez darabonként három forint. Ehhez hozzáadódik az egységes termékdíj, ami két részből áll. Az úgynevezett "E1" díj darabonként 1,8 forint, míg az "E2" díj darabonként 3,5 forintot tesz ki. Így összesen egy, a zsömle csomagolására szolgáló műanyagzacskóért 8,3 forint termékdíjat kell fizetni.
A CBA szerint az áremelés elkerülhetetlen, mert a csomagolatlan élelmiszerek értékesítésekor az élelmiszerbiztonsági feltételek biztosítása érdekében kötelező ellenérték nélkül az üzletnek biztosítani a csomagolóanyagot. A termékdíj többletköltségét ezért a vevők fizetik meg vásárlásaik során az egységárba beépítve - jelzik a CBA-nál.
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium viszont hangsúlyozza, nem szükségszerű, hogy az új termékdíj-szabályozás áremelkedéssel járjon. A termékdíj-törvény egyik célja éppen az, hogy a kereskedőket a környezetbarát megoldások felé orientálja. A kereskedő számára most is adott a lehetőség, hogy műanyag zacskó helyett például papírzacskókat kínáljon a pékáru csomagolására, melynek termékdíja mindössze 10 fillér.
Ráadásul a kereskedő a csomagolóanyag visszagyűjtésével a termékdíj jelentős részét visszaigényelheti, nem szükségszerű tehát azt a vásárlókra áthárítania. Vásárlóit emellett maga is késztetheti környezettudatos viselkedésre - több hazai és külföldi áruházlánc már a zacskókért is pénzt kér, így a vevő többször is meggondolja, hogy szüksége van-e azokra. Sőt, tudatos vásárlók már otthonról visznek magukkal nejlon- vagy papírtasakokat, s abba pakolják a pékárut.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu