
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Hiába süt a nap, hiába esik jól mozogni, spórolhatunk a benzinen és lehetünk egészségesebbek, mindig az első lépést a legnehezebb megtenni. Ha még nincs biciklink, be kell ruházni egyre – de milyenre és mennyiért, hol és milyen kiegészítőkkel?
- Nem vállaljuk – fogadnak az egyik budapesti biciklibolt- és szervizben, amikor meglátják, hogy mivel érkezem. – Nem is azért jöttem, kérdezősködni szeretnék. Az érdekel, hogy hétköznapi használatra, munkába járáshoz milyen biciklit érdemes venni. – Hát ilyet nem – méri végig szegény kétkerekűmet a szerelő. – Áruházi, semmit sem ér.
De tekintsük végig a kínálatot inkább! A legkézenfekvőbb megoldás a klasszikus „városi kerékpár” – neve, a „city bike” szó szerint ezt jelenti magyar fordításban. Kényelmes, széles ülése van, kormányát úgy alakították ki, hogy ne kelljen előrehajolni a biciklin ülve. Fájós hátúaknak és kényelmes típusoknak ideális megoldás – tudom meg a klasszikus, békebeli kerékpárokat idéző bicikliről. Aszfaltúton tökéletesen használható, akár hosszabb távon is – két hátránya van: nem lehet különösebben gyorsan hajtani vele és meglehetősen súlyos, ami gondokat okozhat, ha a lépcsőházban kell felcipelnünk a harmadik-negyedik emeletre.
Az univerzális megoldás a mountain bike – ért egyet mindenki. Városban és terepen is lehet használni, könnyebb a city bike-nál, gyorsan lehet vele haladni. Nézelődök az üzletben: tele vannak mountain bike-okkal, ezekből a legnagyobb a választék. – Persze valójában mindenféle kerékpárt lehet használni a városban, akár túrabiciklit is, csak azt nem pont erre találták ki – derül ki. Típustól függően számos további variáció is adódik: széles vagy keskeny gumi, nagyobb vagy kisebb kerék, váltó, fék, teleszkóp – minden attól függ, mire szeretnénk majd használni a bringát.
Ha valaki biciklit vesz, jobb, ha ezt annak tudatában teszi, hogy az élete is múlhat rajta – szól a figyelmeztetés. Az olcsóbb, áruházi példányok csak igénytelen utánzatai minőségi, biztonságos társaiknak. Még csak komolyabb baleset sem kell ahhoz, hogy felmondják a szolgálatot, ráadásul, mint azt már a cikk elején láthattuk, a szervizekben sem szívesen foglalkoznak velük. Ezért biciklit a bicikliboltból vegyünk, ahol szakértők segítenek eldönteni, hogy pontosan mire van szükségünk, és szánjunk rá legalább 50-60 ezer forintot – ennyi pénzért már kapni országúton használható kerékpárt. Ha ezt nem engedhetjük meg magunknak, akkor se vegyünk áruházi biciklit – annál még az is jobb, ha előássuk a kamrából a húszéves kempinget.
A biztonság azonban nem áll meg itt. Egy szezonban legalább kétszer vigyük szervizbe az új szerzeményt, ne felejtsünk el lámpát szerelni rá, és mindig hordjunk kényelmes, könnyű, jól szellőző bukósisakot. Ilyeneket 5 ezer forinttól lehet kapni, és akár az életünket is megmenthetik. Láthatósági mellényt is tartsunk magunknál, hiszen a KRESZ egyes esetekben kötelezővé teszi a használatát. Ha összeszámoljuk a kiadásokat, a végösszeg elsőre talán ijesztő lehet – de ne felejtsük el, a biciklit jó esetben csak egyszer kell megvenni, és később sem kell műszakiztatni, tankolni és súlyadót fizetni utána – csak élvezni.
Fotó: Király Botond
A szakértői segítségért és a kalauzolásért köszönet Barak Norbertnek.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu