Most kaptuk: hatalmas lángokkal ég egy ipari terület Magyarországon, rengeteg tűzoltó érkezett a helyszínre
borsonline.hu
Akadnak városok, ahol nem építik, hanem bontják az utakat. Válogatásunkban olyan autóutakat gyűjtöttünk össze, melyeket átalakítva a gyalogosoknak ajándékoztak.
Fotó: Michael 'Astar' Sotnikov
A hálózatok kutatásának egyik érdekes törvénye a Braess-paradoxon. Ez azt mondja ki, hogy ha új összekötő út épül, az jó eséllyel megnöveli az egyik pontból a másikba való eljutás idejét, méghozzá az emberek egyéni számolgatásainak és tervezgetésének köszönhetően. Azok a városok, amelyek autóútjaik befüvesítése mellett döntöttek, persze valószínűleg más indokokat is figyelembe vettek. A zöld felületek csökkentik az aszfaltburkolat adta nagy városi meleget, a fák tisztítják a levegőt, és a városlakók is jobban érzik magukat, élhetőbbnek látják lakóhelyüket, ha a dugók mellett egy kis zöldet is látnak az ablakon kilesve. Alább olyan parkokat gyűjtöttünk össze, melyek utak helyén épültek.
San Frasciscoban a földrengésben megsérült Central és Embarcadero Freeway helyén is a gyalogosoké lett a terep:
(Central Freeway. Fotó: Avi Cieplinsky, Charles Siegel)
(Embarcadero Freeway. Fotó: Michael Kiesling, Daniel Eran Dilger)
A New York-i High Line egy elhanyagolt manhattani vasútvonal helyén épült park, első szakaszát júniusban adták át:
(Fotó: Matthew McDermott)
Személyes kedvencünk a szöuli Cheonggyecheon folyó fölé épült autóút, melynek lebontása után az eredeti folyópartot állították helyre:
(Fotó: The Infrastructurist)
Kakukktojásnak számít a Toronto belvárosát a nyugati külvárosokkal összekötő Gardiner - ezt nem fogják lebontani, viszont a tetején, mintegy második szintként hét kilométer hosszú, szélkerekekkel és napelemekkel ellátott park épül Green Ribbon, azaz Zöld Szalag néven:
(Kép: Quadrangle Architects Ltd.)
Bármelyik képre kattintva megnyílik galériánk!
borsonline.hu
borsonline.hu
origo.hu
magyarnemzet.hu
delmagyar.hu
koponyeg.hu
nemzetisport.hu
vg.hu
origo.hu
mandiner.hu
mandiner.hu
origo.hu