Örülhetnek a brit bringások - ezt így is lehet?

Őrzött kerékpáros parkolók a vasútállomásokon, bringakurzusok a gyerekeknek és vasúti biciklis-csomópontok: Anglia komolyan veszi a célt, hogy kerékpárbarát országgá váljanak. Nekünk is vannak hasonló vállalásaink, de hiányzik az erőfeszítés.

EgyensúlyIlijin Kinga2009. 09. 29. kedd2009. 09. 29.
Örülhetnek a brit bringások - ezt így is lehet?

Több mint száz vasútállomáson tízezer kerékpáros parkolóhelyet alakítanak ki - jelentette be a kormány Nagy-Britanniában. Így elkerülhető lesz a parkolóhelyek utáni őrült hajsza a vonatra rohanás előtt és megspórolható az autósok borsos parkolási díja - de csak annak, aki a környezetbarát közlekedést választja. A tárolókat biztonsági kamerák őrzik, vagy kártyával nyitható ketrecekben lehet elhelyezni a bicikliket. A tíz legnagyobb vasútállomáson ezen felül olcsó szervizek, kölcsönzők is várják a két keréken közlekedőket.

A közlekedési miniszter azt reméli, így sikerülhet átszoktatni a biciklizésre a brit lakosság egy részét - a kitűzött cél, hogy 2,5 millióan kerekezzek rendszeresen. Ez annál is inkább megvalósítható, hogy arrafelé az utazások több mint fele rövidebb, mint 8 kilométeres - ennyi még könnyedén letekerhető, s az egészséges testmozgás számtalan előnyén kívül a bérlet vagy a benzin árát is megspórolhatja, aki két kerékre vált. A vasúti pályaudvarok azért is kulcsfontosságúak, mert a britek 60 százaléka legfeljebb 15 percnyire lakik valamelyik vasúttól - nekik különösen érdemes volna biciklire ülni, hogy eljussanak a vonathoz.

Nagy-Britanniában a kerékpárral megtett utak aránya az elmúlt kilenc évben megduplázódott, most 5 százalék körüli - összehasonlításképp az etalonnak számító Koppenhágában nagyjából 50 százalékos ez az arány, Budapesten pedig mindössze 1,5-2 százalék. Egy idei konferencián aláírt chartában más országokkal együtt hazánk is vállalta, hogy 2015-ig 15 százalékra tornássza fel a kerékpáron közlekedők arányát, ám úgy tűnik, Magyarországnak egyelőre fogalma sincs, hogyan lásson hozzá a kerékpározás népszerűsítéséhez. Az autós-biciklis és a bringás-gyalogos viták kereszttüzében az az egyszerű probléma áll, hogy túl kevés a bicikliseknek kijelölt útrész - a problémamegoldást talán ésszerű lenne itt, a gondok gyökerénél kezdeni. S aztán példát lehetne venni a dánok és a hollandok mellett most már az angolokról is, akik a parkolórendszer mellett például a tízévesek ingyenes, alapszintű bringaoktatásával is próbálnak tenni a fenntartható közlekedésért.

Ezek is érdekelhetnek