Hogyan hárítsuk a kánikula veszélyeit?

Lassan megszokjuk, hogy minden hétre esik egy-egy hőségriadó a nyári hónapokban. Csakhogy egészségünk érdekében komolyan kell vennünk a szakemberek jó tanácsait.

ÉletstílusBalogh Mária2009. 07. 28. kedd2009. 07. 28.
Hogyan hárítsuk a kánikula veszélyeit?

Kánikuláról akkor beszélünk, amikor a hőmérséklet tartósan meghaladja a 30 Celsius-fokot. A szervezetünk ilyenkor képes a végsőkig kimerülni, esetleg kiszáradni az alkalmazkodási folyamatokban.
Elsősorban az idegrendszer, a szív, a vérkeringés és az izületek a legkiszolgáltatottabbak a hőségben, ezért fontos, hogy amikor csak tehetjük, tartózkodjunk árnyékos, jól szellőző helyen, s fogyasszunk legalább 2-3 liter folyadékot naponta.
A kánikula, és a magas hőmérséklet főként az idősebbeket, a betegeket, a csecsemőket veszélyezteti, ezért vigyázzunk rájuk!

Jó tanácsok a kánikula idejére:
- Csak olyan tevékenységet végezzünk, ami az amúgy is kimerített szervezetre nem ró újabb fizikai terheket, energia elvonást!

- A szabadban végzett fizikai munka során óránként szünetet kell tartani, árnyékba vonulni, védeni a fejünket, bőrünket a káros, égető napsugárzásától. A munka során folyamatosan gondoskodni kell a folyadék bevitelről, ami lehetőség szerint tiszta víz legyen!

- Csak természetes alapanyagú ruhát, alsóneműt viseljünk, lehetőleg világos színűt, ami nem nyeli el a hőt! Kánikulában a férfiaknál is megengedett a nyakkendő és a zakó mellőzése.

- Mindig legyen a táskánkban alkoholmentes folyadék, amiből kortyolhatunk, s amivel hűsíthetjük magunkat. Amikor csak teheti, igyon jó minőségű, de nem túl hideg, tiszta ivóvizet, vagy ásványvizet. Pár csepp citromlének áldásos hatása van az ivóvizünkben.

- Nem tilos – természetesen mértékkel – hűsítő sör, vagy fröccs fogyasztása annak, akinek orvosa ezt nem tiltja. A tömény alkoholt azonban mellőzzük!

- A víz semmilyen más folyadékkal nem helyettesíthető!

- 11-15 óra között kerüljük a napon való tartózkodást, amire hívjuk fel idősebb hozzátartozóink figyelmét is. Ha elkerülhetetlen az útra kelés, védjük a fejünket kalappal, kendővel.

- Fontos a napi többszöri hűtőzuhany, de ne jéghideg vízben!

- Ha lepihenünk, bátran tegyünk vizes ruhát a végtagjainkra.

- Azok, akik rendszeresen gyógyszert szednek, ebben az időszakban semmiképpen ne hagyják el azokat. Főként nem ajánlatos a vérnyomáscsökkentő, feszültségoldó pirulákat letenni.

- Ügyeljünk arra, ha a kinti hőségből klímatizált helyiségbe megyünk, a felhevült testünk meg ne fázzon az olykor 10-15 fokos hőmérséklet különbség hatására! Ugyanez vonatkozik a gépkocsi klímájára is. A hirtelen hőmérsékletváltozás a légutakra, és a keringésre is károsan hat.

- A túlzott izzadás kellemetlen, amit pár csésze orvosi- zsálya teával csillapíthatunk.

- A táplálkozásunkat ne most akarjuk megújítani! Kevesebbet együnk, de gyakrabban, s ne legyen teltség érzetünk, kerüljük a rendszeres húsevést. Helyette bőséges és lédús gyümölcsöket, főzelékeket, zöldségeket, halféléket, kefirt, joghurtot fogyasszunk. Tilos lágy, vagy nyers tojást enni!

- Legyünk egymással és magunkkal is türelmesek, találjunk kellemes, nyugtató elfoglaltságot a kánikula okozta kellemetlen napokban.

- Ha nyaralunk, ha vízparton vagyunk az UVB sugárzás ellen a délutáni órákban is 20-30-as faktorú naptejjel védjük a bőrünket a veszélyes égéstől, bőr irritációtól. Ha teheti, viseljen UV- szűrős napszemüveget.

Ezek is érdekelhetnek