Készételek válsága

A recesszió az élet minden területén jelentős változásokat hoz magával. Mint egy nemrégiben készült új-zélandi, illetve amerikai felmérés jól mutatja: jelentősen megváltoztak az étkezési szokások is.

ÉletstílusSzabad Föld Online2009. 09. 21. hétfő2009. 09. 21.
Készételek válsága

A Kidspot New Zealand által készített felmérés eredményei szerint a  helybéli családok legkevesebb harmada változtatott bevett étkezési szokásain a gazdasági válság hatására – a takarékossági szempontokat szem előtt tartva vásárolnak az élelmiszerüzletekben, és kevesebbet költenek az elvihető készételekre.

A vásárlások során a családok igyekeznek elkerülni a hirtelen döntéseket, ehelyett átgondoltan és listával felkészülve látogatnak el a boltokba. Az áremelések eredményeként egyre többen keresik a független kereskedőket, figyelik és nagy tételben vásárolják meg az akciós fogyasztási cikkeket, elsősorban a fagyasztott élelmiszereket. Emellett többen választják az üzletek saját termékeit az ismertebb márkákkal szemben – főként ha olyan alapvető élelmiszerekről van szó, mint a kenyér, a margarin vagy a liszt. A kutatás szerint a családok ritkábban vásárolják a drágább húsféléket, miközben egyre gyakrabban esznek zöldségeket.

A felmérés következtetése megállíapítja, hogy jelentősen csökkent azoknak a száma, akik az elvihető készételekre költenek – igaz, a megkérdezettek 61 százaléka néhány hetente még mindig beiktat ilyenfajta gyors ebédet vagy vacsorát a család hétköznapjaiba.

Úgyszintén a megváltozott élelmiszervásárlási szokásokra mutatott rá egy a közelmúltban nyilvánosságra hozott amerikai felmérés is, mely szerint legkevesebb háromból két helybéli állampolgár főzési és étkezési szokásaira kimutatható hatással van a gazdasági válság.

A kutatás szerint a gazdasági visszaesés eredményeként az amerikaiak 51 százaléka gyakrabban eszik otthon, 37 százaléka pedig kevesebbet költ élelmiszerekre a bevásárlásai során. A változásról beszámolók 54 százaléka elkezdte gyűjteni az akciós kuponokat, 50 százaléka összehasonlítgatja a különböző üzletek árait, míg 45 százaléka a boltok saját márkáit keresi az ismertebb és drágább árucikkek helyett.

A felmérés szerint a válaszadók 79 százaléka rendszeresen főz otthon, ráadásul közülük minden második spórolási szándékkal teszi mindezt. Bár a takarékoskodás helyett a többség szívesebben választaná a minőséget, a bio és organikus élelmiszereket, a válaszadók 65 százalékának – saját bevallása szerint – magas áruk miatt anyagi nehézséget okozna ezek rendszeres megvásárlása.

Forrás: ELTE-TáTK

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek