Bicikli után futó roller

Európai figyelmet kapott a szentendrei diáklány, Dőry Zsófi találmánya. Egy vicces ötleten alapuló, bicikli-utánfutó-rollerét előbb csak a család szolgálatába állította, majd első helyre került vele egy országos pályázaton. Aztán szerepelt az európai döntőben, ahol különdíjjal jutalmazták. Most jött haza Írországból.

FiatalokValló László2004. 10. 29. péntek2004. 10. 29.
Bicikli után futó roller


Sok családban mindennapos közlekedési eszköz az autó. Nemcsak a szülők, hanem a gyerekek szolgálatára is ott a négykerekű, háztól iskoláig, iskolától házig szállítva a diákot. Ha nincs autód, de van egy ötleted, ami sok tekintetben pótolja a benzinfaló, büdös, egészségtelen négykerekűt, már nem vagy elveszett ember! Pontosabban: nem vagy elveszett diák, miként a tizenhét esztendős Dőry Zsófi sem, aki megalkotta az eScart fantázianevű elektromos bevásárlókocsi-bicikli-utánfutó-teherroller hármas funkciójú öszvért, ezt az ügyes kis teherhordó eszközt, amit megszületése után a mindennapi életben is sokszor használt a Dőry család. Amire aztán fölkapták fejüket a hivatásos újítók is, olyannyira, hogy a Magyar Innovációs Szövetség által rendezett országos versenyen első helyezéssel jutalmazták, az európai döntőben pedig különdíjat is nyert. Harmincnégy ország között képviselte hazánkat az írországi Dublinban a minap megrendezett versenyen.
Az előzményekhez tartozik, hogy Zsófi szülei pedagógusok, akik igényesen és okosan formálják-nevelik négy gyermeküket, s akik különösen is odaadó hívei az élő környezet tiszteletének és védelmének. Már csak ezért sincs autójuk. Szentendrén, ahol élnek, mindennapos közlekedési eszközük a kerékpár, illetve a hozzá kapcsolt utánfutó, amely a bevásárlásban jelent nagy segítséget. S ez a bicikli-utánfutó később jó ötletadónak is bizonyult.
- Legelőször még csak bolondoztunk a testvéreimmel, hogy milyen vicces lenne a bicikli-utánfutóból rollert csinálni - idézi lelkesen Zsófi a "nagy" kezdetet. - Aztán egyszer csak szöget ütött a fejembe, hogy nem is olyan bolondság ez az ötlet, sőt akár elektromos meghajtású kézikocsivá is alakítható a roller. És nekifogtam, hogy megvalósítsam.
Hónapok munkájába került, amíg a jó viccből a díjnyertes elektromos öszvér megszületett. Az elsődleges érdem természetesen Dőry Zsófiáé, aki azonban úgy tartja méltányosnak, hogy megnevezzük segítőtársait is, akik iskolájában, a szentendrei Ferences Gimnáziumban álltak rendelkezésére. Így köszönettel adózik fizikatanárának, Borbély Venczelnek, illetve gimnáziumi társának, Kékesi Mártonnak. Ollé Tibor a vasszerkezet hegesztésében, Lenkei Péter pedig az eszköz műanyagozásában volt segítségére.
Mint kiderült, Dőry Zsófi nem pihen a babérjain: az eScart továbbfejlesztésén dolgozik. Lehet, hogy ez a miniatűr eszköz csak kezdete valami nagy dolognak?

Diáktalálmány
Az eScart, azaz az elektromos bevásárlókocsi-bicikli-utánfutó-teherroller környezetbarát módon egyesíti a legfőbb szállítási és közlekedési módokat, így energiatakarékos, olcsón megépíthető és üzemeltethető, emellett modern és kényelmes. Egy elfordítható, kétállású kormány segítségével a roller kézikocsivá, a kézikocsi gömbcsuklós csatlakozóval bicikli-utánfutóvá alakítható.
A villanymotor és az akkumulátor a fenéklemezben kapott helyet. Az eszköz 60 literes csomagterében 40 kilogramm súlyú árucikk helyezhető el, ha az ember még rollerozni is akar rajta. Háromórányi töltéssel 30 kilométeres utat lehet megtenni vele, mely főként abból áll, hogy viszi a csomagokat és közben elektromos meghajtásával tolja a kerékpárt is.  Húsz centiméter átmérőjű kerekei jó fordulékonyságot biztosítanak rázós utakon is. Kézikocsiként alkalmazkodik az emberhez: ha lassít az illető, az eScart automatikusan fékez és megáll.
A kormány alatt található a "kesztyűtartó", amelyben egyebek mellett térképet, mobiltelefont, szendvicset, papír zsebkendőt és discmant lehet tárolni. (A mobiltelefon menet közben még tölthető is az akkumulátorról.) Nagy előnye az is, hogy gömbcsuklóval a biciklihez csatlakoztatható a szerkezet, és tolóerejével megkönnyíti az emelkedőn való feljutást, illetve a települések közötti hosszabb kerékpározást vagy a csomagok szállítását. Autózás helyett ajánlható a mindennapos közlekedésben, bevásárlásban.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek