Hatezer óra az égben

A műrepülést már a múlt század elején is óriási érdeklődés kísérte. A La Manche csatornát 1909. július 23-án átrepülő Bleriot az év októberében kétszázezer ember előtt tartott bemutatót a rákosi gyakorlótéren! S ha a híres francia látta volna Besenyei Pétert, bizonyára megdörzsöli a szemét: hiába no, a technika szédületes fejlődésen ment át.

FiatalokFábián István2005. 06. 10. péntek2005. 06. 10.
Hatezer óra az égben

A Körmendről származó, a budaörsi reptéren felnőtt világbajnok pilóta fantasztikusan kezdte a versenyévadot: Abu Dhabiban, százezer néző előtt megnyerte a 2003-ban általa kitalált, 12 fordulós Red Bull akrobatikus gyorsasági világkupa-sorozat idei első versenyét, s időközben már a Rotterdamban következő folytatásra készül. Menet közben elkezdődött a hagyományos műrepülő FIA-világkupa is.
Besenyei eredményeit lehetetlenség néhány sorban érzékeltetni, hiszen 22 éve szeli az eget a világversenyeken. A névjegyét mellesleg éppen az 1984. évi békéscsabai világbajnokságon tette le, amikor is 12. lett az egyéni rangsorolásban. Aztán egyre inkább kezdett a dobogó felé kacsingatni, és tíz évvel később már a legfelső fokára állhatott. Ezután kezdték a repülős világban útjára indítani a show-szerű versenyeket, amelyekre a világ legjobb tizenkét műrepülő pilótáját hívják meg.
A program? Gondoljunk csak a két évvel ezelőtti, budapesti bemutatóra, amikor a Margit híd alatt száguldoztak a vijjogó masinák, néhány méterrel a hömpölygő Duna fölött - már-már az emberi teljesítőképesség határát súrolva.
Besenyei ma már elmaradhatatlan főszereplője minden valamirevaló bemutatónak és világversenynek. Népszerűsége egyre nő a nagyvilágban - és természetesen itthon is, már amikor van egy kis ideje, hogy megmutassa tudását. Mint például május elsején, amikor négy majálison: Békéscsabán, a Gyöngyös melletti Pipis-hegyen, Gyúrón és Szombathelyen is elkápráztatta a közönséget.
{p}
Az igazi pilóta, ha módja van rá, jelen van a tankolásnál is. Ezt a néhány percet használtuk ki a csabai reptéren, hogy a Szabad Föld olvasói nevében megkérdezzük:
- Mi itt a nagy gyepen csak ámultunk... Egyáltalán, akad még olyan figura, amit nem tanult meg, vagy meglepetésként tartogat?
- Nem nagyon, nem hiszem, hogy akad, bár bevallom, nincs két egyforma bemutató. Ez a negyedórás program klasszikus és egyéni műrepülő elemek kombinációjából áll, de a következő figurát mindig a pillanatnyi helyzetnek megfelelően választja ki az ember.
- Ez a gép mintha nem a tavalyi lenne!
- Nem bizony, most repülök vele először itthon. A világkupán már megmutatta, mire képes. Csodálatos a vadonatúj Extra-300S. Hét esztendő után végre egyszemélyes gépem van. Ötven kilóval könnyebb, motorja pedig 25 lóerővel erősebb, kisebb fesztávú és sokkal fürgébb. Egyelőre még szokjuk egymást, de nyilvánvaló, hogy jobb teljesítményre leszek képes vele, mint a korábbi masinával. Főleg a figurák összekötésében rejlenek tartalékok, hiszen, ahogy mondtam, jóval erősebb és fürgébb.
- Életfilozófiája?
- Az ember sohasem ülhet a babérjain. Legyünk büszkék arra, amit elértünk az életben, de ne álljunk meg. Akarjunk még többet. Csak az elégedetlenség visz előre...
Csaknem hatezer óra a levegőben. De nem csupán úgy szépen, mint az utasszállítók, hanem fejjel lefelé, függőlegesen fölfelé, lyukat fúrva a kék égbe. Lentről nézve elképesztő. Fantasztikus. Vakmerőség? Nem, ez talán mégsem. Maradjunk inkább annál, hogy utánozhatatlan.

Ezek is érdekelhetnek