Neve sincs csapatok

A Novabau lenyomta a Smirnoffot, a Danubius Hotels szoros meccsen verte a Kordaxot, a Dreher-Ilzer sörgyárcsatából az előbbi került ki győztesen, ugyanakkor nagy meccset vívott az Enternet és a Netfórum, míg az Epona a Megaforce-on keresztül átadta örökét az Ásványvíznek. Érthető, nemde?

FiatalokKun Zoltán2005. 07. 29. péntek2005. 07. 29.
Neve sincs csapatok

Akinek nem, annak segítünk: az elmúlt évtized azon NB I-es csapatairól beszélünk, amelyek névszponzort kerestek és találtak, ennek folytán kissé meglepő néven játszották a meccseket. Bár a fejlettebb világban enyhén megdöbbentő lenne, ha a Barcelona holmiféle húsgyár, a Milan valamelyik mosópor, a Manchester pedig mondjuk egy japán szakéüzem nevét venné fel utótagként, mifelénk a nagy pénztelenségben igenis elfogadott ez a forma.
Az úttörő talán a Vác volt (természetesen nem számolva a már jóval korábban együttműködést kötő, szinte a gyár csapataként funkcionáló Videotont és Rába ETO-t), amely jó bajnoki szereplésének köszönhetően Samsungként riogathatta az ellenfeleket, s a kilencvenes évek közepére már az élvonal felé tartva így próbálkozott kiutat találni az anyagi válságból - a mostani szenvedései láttán már inkább kevesebb, mint több sikerrel... Míg a gyengébb csapatok már húsz-harminc millió forintért is kénytelenek voltak eladni névhasználati jogukat, addig az aranyesélyesek rendre 80-100 milliót kasszíroztak.
Igaz, volt, ahol azért sem engedtek a csábításnak: a régebben még kétségkívül legnagyobb piaci erővel bíró Ferencváros sosem akart névszponzort, a zöldek megelégedtek azzal, hogy fenekükre biggyesztettek egy méretes borotvahirdetést. Az ellenpélda a Vasas, amely az elmúlt években Smirnoffként, Ilzerként és Danubius Hotelsként is pályára lépett, ám vajmi keveset profitálhatott mindebből, mivelhogy három esztendeje egyszerűen megszűnt. Aztán újraéledt, és mára a bajnokság egyik legstabilabb pénzügyi helyzetű csapata - pedig névszponzora sincs...
Mindig vitatták, hogy mennyire éri meg egy cégnek ilyen módon előtérbe helyeznie magát. Nincsenek kimutatások arról, hogy a szurkolók mennyivel több sört isznak, avagy előfizetnek-e az internetre emiatt, de míg a Samsung, a Matáv, a Dreher a drukkerek többségének mond valamit, addig igencsak kevesen tudják, hogy mi fán terem a Novabau, a Kordax, a Nabi vagy a Lombard. A legutóbbi egyébként csúcstartó a névhasználat terén: előbb Tatabányán, majd Szombathelyen, aztán Pápán próbált szerencsét. (A legszebb az egészben az, hogy a különféle telephelyváltások miatt hivatalosan Lombard a csapat neve, és Pápa városa a névadó szponzor...)
{p}
Az viszont tény, hogy a jelentős piaci szereplőnek számító cégektől elvárják, hogy ott virítsanak a mezeken, a pályák melletti hirdetőtáblákon. Nem a jelenlétük, hanem a hiányuk lesz szembetűnő: ha egyszer nem lesz Coca-cola vagy T-com reklám, a szurkolók biztos, hogy kombinálni kezdnek, vajon mi történt a céggel? A hirdetési palettán jelen lenni tehát egy idő után már-már kötelező.  Bajnokságot ugyanakkor megéri nyerni, hiszen az aranyérmes csapatok könnyebben találnak maguknak névszponzort. A Vácot a Samsung, a Zalaegerszeget a Zalahús és az E-on, a Debrecent pedig az Epona, a Megaforce és a Netfórum után az Ave Ásványvíz támogatta. Utóbbi cég miatt írták ki a szerződés megkötése után néhány nappal a nagy vetélytárs nyíregyházi ultrák egy transzparensre: nekik ezentúl "Csak a csapvíz!" (Sör biztos nem, srácok?)
Mindazonáltal igen sokat mond, hogy egyre kevesebb szponzor fizet a névhasználatért: a hamarosan rajtoló NB I-es mezőnyben az említett Debrecen és Pápa mellett csak az Autotrader Tatabánya indul. A Tatabánya néhány hete az NB I B-ben még Csőszerként játszott, de úgy fest, a tulajdonos a magasabb osztályban már ragaszkodik a gyaníthatólag jobban jövedelmező Autotrader elnevezéshez.
Akad ellenkező példa is: a fél éve jókora káoszban leledző Videoton futballcsapata kénytelen volt megválni régi márkanevétől, mert a híradástechnikai cég úgy döntött, ő ehhez a szánalmas produkcióhoz nem adja a nevét. A Videotonból így FC Fehérvár lett, zsenge korú madridi szurkolók pedig törhetik a fejüket, hogy hova is tűnt 1985-ös UEFA-kupa döntős ellenfelük. Kiszállt a Matáv - azaz immár T-com - is, ezentúl nem támogatja a Sopront. Nem éppen hétköznapi történet, hogy éppen a megnyert Magyar Kupa-döntő után...
Persze van azért valami megnyerően jópofa ezekben a csapatnevekben: többen például évekig minden hétfőn átlapozták a Sportot, hogy mit is játszott kedvenccé vált együttesük, a Győri Dózsa-Horváth Gumi. S ha nem is tudják, mit rejt a név, azért simogató melegség önti el a szurkolói szíveket. És a sportban ez is valami...

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek