Kapun belül, kapun kívül

Bár a tavalyihoz képest átlagosan tízzel emelkedtek a felvételi ponthatárok, egyik-másik népszerű szakon miért volt kevés a kitűnő érettségi, miért csak a pluszpontok adtak reményt a bejutásra? Miért kevés angol szakon egy felsőfokú nyelvvizsga? Hogyan lesz betanított munkás a frissen maturált fiatalból?

FiatalokCsászár Jenő2005. 08. 05. péntek2005. 08. 05.
Kapun belül, kapun kívül

Kísérleti nyulaknak érezték magukat azok az érettségizők, akik előtt idén nyíltak meg vagy csukódtak be az egyetemek, főiskolák kapui. A riogatókampány ellenére sikerrel vizsgázott a kétszintű érettségi új rendszere. A felvételihez elegendő a középiskolai tudás - közölték ugyanakkor az Oktatási Minisztérium sajtóosztályán. Idén mintegy 115 ezren érettségiztek és 150 ezren ostromolták a felsőoktatást. A tárca adatai szerint idén is éppen annyi, azaz 43 ezer hallgató kezdheti el államilag finanszírozott felsőoktatási tanulmányait nappali tagozaton, mint az előző szeptemberben. A határ azért magasabb, mert 144-re nőtt a maximális pontszám.  A diákok szerint a tavaly érettségizettek - akik most emelt szinten maturáltak, s ezzel ráadás pontokat szereztek - előnyben voltak az idén végzettekkel szemben. A tárca adataiból azonban az olvasható ki, hogy az előző évben 30,8, idén pedig 30,9 százalék volt a régen érettségizettek aránya a felvett nappalisok közt.
- Mára bebizonyosodott, hogy jogosan tiltakoztunk, igazságtalan a rendszer. Tömegével kapjuk a leveleket, telefonokat a kétségbeesett szülőktől - mondja viszont Lefkovics Judit, annak az aláírásgyűjtő akciónak az egyik szervezője, amelyet a budapesti Városmajori Gimnázium szülői szervezete indított. Bár már hónapokkal ezelőtt másfél ezer aláírással támasztották alá érveiket, semmi foganatja sem volt. A szülők szerint az lett volna a megoldás, ha még idejében módosítják azokat a jogszabályokat, melyek egyértelműen a tavaly maturálóknak kedveztek. A minisztérium azonban a jogbiztonság megsértésének vélte volna ezt, és az Alkotmánybíróság is - a Tüskevár Szülői Egyesület beadványa ellenére - csak későbbi változtatásra kötelezte a kormányt. A jogszabályokat így várhatóan ősszel vizsgálja felül a szaktárca. Lefkovics Judit nem a saját fia miatt aggódik, hiszen a fiatalember 144-es (!), azaz maximális pontszámmal jutott be az orvosi egyetemre, amihez egy felsőfokú meg egy középfokú nyelvvizsga szükségeltetett. Az édesanya mégis azt mondja: méltányos lenne, ha legalább az előfelvételi lehetőségét megadnák azoknak, akik egy-két ponttal maradtak ki az áhított intézményből.
- Félrevezető volt az a kijelentés, hogy a középszintű érettségi elegendő a felvételhez. A diákok csalódtak, mert a népszerűbb szakokon esélytelen volt, aki nem tett emelt szintű vizsgát - sorolja aggályait Dallos Zoltán, az egri Sancta Mária Leánygimnázium igazgatóhelyettese. Most azok jártak jól, akik vállalták a kockázatot, és emelt szinten mérették meg magukat, ám sokszor nem is a tudást, hanem a jó taktikázást tükrözi az eredmény. A pedagógus szomorúnak tartja, hogy a céltudatos középiskolások már tizenhat éves korukban kénytelenek mindent feláldozni a kitűnő tanulmányi eredményért. Tehetséges sportolók maradnak el az edzésről, nem jut idő a barátokra, mert csak az éjt nappallá tevő tanulással váltható útlevél az egyetemre. Vagy még úgy sem...
{p}
- A megyében a legjobb emelt szintű érettségit írtam angolból, de ez sem ért semmit. Sehova sem vettek fel - panaszolja Anga László, aki az egri közgazdasági szakközépiskola cseppet sem könnyen elvégezhető kéttannyelvű osztályában végzett. Angolból már harmadikban letette a felsőfokú nyelvvizsgát, s mindezt megfejelte idén egy kitűnő érettségivel. Úgy gondolta, nem hibázott, ennek ellenére a 130 pontja kevésnek bizonyult. Nem folytathat nemzetközi tanulmányokat a Corvinus Egyetemen - ott 143 pont volt a belépő -, elutasították az ELTE két szakjáról is. A felsőfokú nyelvvizsga sem volt elég arra, hogy felvegyék az angol-kulturális antropológia szakra.
- Ha felvételiztető tanárokkal ülhettem volna szemtől szembe, akkor biztosan meggyőzte volna őket a nyelvtudásom. Így azonban csak egy pontszám lettem - keseredik el László. Családja nem engedheti meg magának, hogy a költségtérítéses képzést válassza, ezért az ambiciózus fiú most külföldön tájékozódik. Egyelőre Londonban vállal munkát, aztán majd meglátja, kell-e még ennek az országnak...
- Hál' istennek neki sem rugaszkodtam idén a felvételinek - meséli Földi Zita, aki tavaly végzett ugyanebben a középiskolában. Miután nem került be a közgazdászhallgatók sorába, jelentkezett egy felsőfokú, térítésmentes képzésre, mely az alma materében indult. Két év alatt kitanulja a pénzügyi szakügyintézői szakmát, s ha jók az eredményei, pluszpontjaival átveszik a Gazdasági Főiskolára. Ha ez mégsem sikerülne, tárt karokkal várják a pénzintézetek. S tán még örül is a jövendő munkaadó, hogy nem kell neki diplomásoknak járó bért fizetnie...
- Álláskereséskor a gimnáziumi érettségi nem ér többet az általános iskolai végzettségnél. Jó esetben egyszerűbb adminisztrátori állásra vagy betanított munkára számíthatnak a maturáltak. Júniusban több mint nyolcezer friss végzős kopogtatott a munkaügyi központokban. Hazánkban minden ötödik állástalan pályakezdő. Az iskolapadból kikerülők nem számíthatnak segélyre, hiszen hiányzik a szükséges kétszáz nap munkaviszonyuk. Mégis érdemes regisztráltatni magukat, munkáltatójuk számára ugyanis jár a munkatapasztalat-szerzési támogatás - tájékoztat Urbán Zoltánné, a Heves Megyei Munkaügyi Központ igazgatóhelyettese. Ez annyit jelent, hogy egy éven át a minimálbér másfélszeresét a központ fizeti, s a pályakezdőt alkalmazó cég csak a közterheket viseli. A fiatalok úgynevezett impulzusfoglalkozásokon is részt vehetnek, hogy megtudják, valóban megfelelő szakmát, felsőoktatási intézményt néztek-e ki maguknak. A divatszakokkal ugyanis - amilyen például a kommunikáció, a művelődésszervezés, a pszichológia - igen nehéz elhelyezkedni. S még mindig jobb az érettségi utáni pályamódosítás, mint diplomás állástalanként tengeni-lengeni.
{p}
Szorongó gimnazisták
- Néhány éve készítettek egy felmérést a középiskolákban, s kiderült, hogy a tanulók legtöbbje erősen szorong - tudtuk meg Ignácz Piroska pszichológustól. A szervezet már tizenéves korban magas vérnyomással, gyomorpanaszokkal, alvászavarral és fejfájással jelzi a feszültséget. Az iskola túlzott elvárásokat állít a serdülők elé. Szerencsés az a diák, akinek jobb az állóképessége, aki könnyebben veszi az eléje tornyosuló akadályokat és a stresszt.
- A szorongást legtöbbször a bizonytalanság okozza - magyarázza a lélekgyógyász. Ilyen állapotba kerül az ember, ha átláthatatlan, zavaros helyzettel találkozik, ha nincsenek egyértelmű szabályok. Az idei kétszintű érettségi idején például nem tudhatták a vizsgázók, mi az a követelmény, ami teljesíteniük kell ahhoz, hogy sikerrel járjanak. Az ilyesmi felboríthatja egy fiatal lelki egyensúlyát, gyengítheti az önértékelését. Mit tehet a szülő, hogy mérsékelje a kudarc élményét? Bátorítsa, buzdítsa a csalódott vizsgázót. Vigasztalja azzal, hogy nem az ő tudásán, értelmi képességein, hanem rajta kívül álló okokon múlott a siker. Hiszen ilyesmi gyakran előfordul a nagybetűs Életben.

Kiből lesz szegedi jurátus?
Éva Szegeden érettségizett, és három jogi karra adta be a jelentkezését. Történelemből emelt szintű érettségit tett, mert osztályfőnöke úgy látta, ez lesz a biztos bejutás feltétele. Magyartanára viszont úgy vélte, minek kockáztatni, ha egyszer az egyetemek úgyis elfogadják a középszintű érettségit. Éva tehát egy emelt szintű érettségivel és egy nyelvvizsgával vágott neki a megmérettetésnek - 126 pontja azonban kevésnek bizonyult. Szegeden két pont, Miskolcon és Debrecenben egyetlen pont hiányzott, hogy egyetemi hallgatónak mondhassa magát.
Az idei ponthatárok kihirdetése után kiderült: az Oktatási Minisztérium egy ponttal magasabb határt szabott a debreceni és szegedi jogi karra jelentkezőknek, mint amennyi ahhoz kellett volna, hogy az egyetem felvehesse a meghirdetett számú jelentkezőt. Ha a Szegedi Tudományegyetemen egy ponttal, azaz 127 pontosra mérsékelték volna a határt, ezzel 138-ról 174-re ugrott volna az állami finanszírozású elsőévesek száma. S ez éppen belefért volna a meghirdetett, 180-as keretszámba.
- Az egyetemek minden évben felállítanak egy rangsort azok között, akik az adott szakot az első helyen jelölték meg - magyarázza a helyzetet Szabó Imre dékán. Elindulnak a maximális pontszámtól, és számba veszik azokat, akik elérték ezt az eredményt. Addig haladnak lefelé, amíg el nem érnek ahhoz a pontszámhoz, amelynél eggyel lejjebb haladva túllépnék a keretüket. Ezután következnek a próbaszámítások, hiszen ha valakit valahonnan elutasítottak, de máshová sikerrel jelentkezett, ott növekedni fog a létszám. Ezt a sakkozást addig folytatják a minisztériumban, amíg ki nem jön, hogyan lehetne megoldani a helyzetet úgy, hogy ne lépjék túl a jogászhallgatókra szabott ezernégyszáz fős keretet.
- Ami az idén történt, az két szempontból nagyon elkeserítő - véli a dékán. - Egyrészt a harminchat hallgató fejkvótájának elvesztésével tizenötmillió forinttól esünk el. Miközben már így is egészségtelen a hallgató-tanár arány, az oktatóknak szakadatlanul vizsgáztatniuk kell. Másrészt az a hallgató, aki ide adta be a jelentkezését, számított arra, hogy száznyolcvan diákot vesznek fel. Ezzel a diákok jogai is sérültek, menet közben már nem okos dolog változtatni. Érthető, hogy a minisztérium csökkenteni akarja a jogászhallgatók számát, de ezt nem egyes karok hátrányára, hanem arányosan kellene megoldani. Mi ezt a helyzetet csak úgy ellensúlyozhatjuk, ha több költségtérítéses hallgatót veszünk fel.
{p}
Agrárképzés
Szeptembertől agrárfőiskola működik Putnokon a gyöngyösi főiskola kihelyezett tagozataként. Nincs új a nap alatt. Régi és jól bevált ügyet élesztettek fel a gömöri kisvárosban, mivel a hetvenes évekig a helyi Serényi Béla Gimnázium és Mezőgazdasági Szakközépiskola falai között jelen volt a főiskolai szintű agrárképzés is, azután megszüntették. A Borsod Megyei Közgyűlés elnöke, Gyárfás Ildikó ezt jó kiindulási alapnak tekintette. Szorgalmazta a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola és a putnoki középiskola vezetőinél a közös képzés újraindítását, és ötletét örömmel fogadták. Az elnök asszony a térség országgyűlési képviselőjeként régi szívügyének tekintette a kérdést, mivel a bányáitól, ipari létesítményeitől megfosztott, a munkanélküliség miatt elszegényedett városnak és környékének az egyik kitörési pontja lehetne, hogy Putnok az észak-borsodi régió agrárfejlesztő és gazdaképző központjává váljon. Központi segítséggel fejleszteni szeretnék idővel a mezőgazdasági kutató-fejlesztő munkát, amivel az intézmény hosszú távon a piacképes szaktudás egyik meghatározó bázisa lehetne. Szlovákiához közeli fekvése miatt a határon túlról is nagyszámú jelentkező várható, ami lehetővé teszi a képzési és kutatási programok pénzellátását uniós támogatásból. Magyar András, a putnoki intézmény igazgatója szerint már eddig is élénk érdeklődést tapasztaltak a hazai és szlovákiai fiatalok részéről.

Pótfelvételi
Pótfelvételit ezerötszáz szakon hirdettek az egyetemek és főiskolák. Azok, akik nem jutottak be az áhított intézménybe, augusztus 12-éig jelentkezhetnek a csaknem kivétel nélkül költségtérítéses képzésre. Hol és mennyiért tanulhat egy fél évet, aki elért legalább 72 pontot? A Budapesti Corvinus Egyetem főiskolai karán 140 ezer forintért hallgathat közgazdaságtant. A Semmelweis Egyetemen félévente 1 126 000 forintba kerül a fogorvosképzés. A Pécsi Tudományegyetemen kommunikációt tanítanak kilencvenezer forintért, Debrecenben pedig százötvenezer forintért jogot. Egy szemeszter a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola Mezőgazdasági Karának kertészmérnöki szakán 115 ezer forint, ugyanezt a Kecskeméti Főiskola nyolcvanezer forintért hirdette meg. A Rendőrtiszti Főiskola  büntetés-végrehajtási szakembereket képez - költségtérítés nélkül.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!