A sakk pozitív mellékhatásai

Csak merje egy sakkozó azt mondani, hogy gondjai támadtak a matekkal! A hőn áhított együttérzés helyett környezete inkább könnyed legyintéssel vagy szemöldökráncolással fogja elintézni a dolgot. A közhiedelmet különböző kutatási eredmények is megerősítik, melyek a szellemi sportot kedvelő diákoknál átlagon felüli számítási képességekről tanúskodnak.

Fiatalok2005. 10. 14. péntek2005. 10. 14.
A sakk pozitív mellékhatásai

Stuart Margulies más szemszögből figyelte meg a logikai játék különleges hatásait. Az amerikai pszichológus két ízben végzett iskolai vizsgálatokat a szellemi sport és az olvasás kapcsolatáról. Mindkét esetben ugyanarra a következtetésre jutott: a sakkoktatáson való részvétel egyértelműen növeli az olvasási teljesítményt. A diákokat teszteredmények alapján két csoportra osztotta, a fiatalok egyik fele aktívan közreműködött különböző sakktevékenységekben, míg a másik csapat alkotta a kontrollcsoportot (ők nem részesültek a képzésben). Az olvasási záró teszten szignifikáns, azaz statisztikailag meggyőző különbséggel nyertek az "aktívabbak".
A professzor így kommentálta a végeredményt: "Az olvasás és a sakkozás során végbemenő mentális folyamatok sokban hasonlítanak egymásra. Mindkettő olyan készségek alkalmazását foglalja magában, mint értelmezés, gondolkodás, átfogó megértés és elemzés. A sakk és az olvasás döntésre késztető tevékenységek, így fellelhető közöttük egy olyan összefüggés, mely szerint az egyik területen elért fejlődés pozitív irányban befolyásolja a másikat is."
Tavaly véget ért egy kutatási program, amely a skóciai Aberdeen városában vette górcső alá a diákok szabadidős tevékenységeit és annak életükre, tanulmányaikra gyakorolt hatását. Bevezették a sakkoktatást, a kutatási módszer pedig hasonló volt a már korábban említetthez. A képzésben részt vevő nebulóknál érzékelhető változást tapasztaltak egy év leforgása alatt. Minden diák bemutatta otthon a sakkot, és a játék több mint egyharmaduknál "kulturális hidat" épített a családtagok közé. Végül a záró tesztek és a tapasztalatok szerint a csoportok közötti legnagyobb különbség a társas alkalmazkodás terén nyilvánult meg. A rendszeres sakkozás elsősorban azoknál a diákoknál eredményezett kiugró fejlődést, ahol a tanár kezdetben kirívó magatartásbeli rendellenességekre panaszkodott.
{p}
Lássunk néhány érvet a sakk ifjúkori fejlődésre gyakorolt jótékony hatása mellett!
1. A sakkjáték döntési kényszerek sorozatát tárja elénk, és mindezt a gyakorlatban.
2. A táblán meghozott döntéseink azonnali jutalmat vagy büntetést vonnak maguk után.
3. A sakkozás közben a diákok egy új gondolkodási módszert sajátítanak el. Hozzászoknak ahhoz, hogy bármilyen probléma merül fel, szüntelenül alternatív megoldások után kutassanak. A felmérések szerint ez kimutatható fejlődést idéz elő a fluencia és az originalitás terén. (A neves pszichológus, Guilford szerint mindkét tényező szerves részét képezi a kreatív személy értelmi tulajdonságainak. Az előbbi azt jelenti, hogy minden könnyen és gyorsan jut eszünkbe, míg az utóbbi az eredetiségre utal).
4. A sakkot körülölelő oktatási környezet jó hatással van a diákok önálló tanuláshoz való viszonyára.
5. "A játékos oktatás fontos motivációs eszköz egy tanár kelléktárában, hiszen a gyerekek imádnak játszani. A sakk arra ösztönzi őket, hogy önszántukból nézzenek szembe a problémákkal, és akár órákon keresztül is képesek legyenek csöndben elmélyedni a logikus gondolkodás tengerében". (Allen & Main, 1976)
Szerzői konklúzió: a sakk több mint egyszerű kikapcsolódás. Ezt a játékot érdemes tanulni, tanítani.

Ács Péter
nemzetközi nagymester

Feladvány
Világos indul és öt lépésben mattot ad.



Beküldés
A megfejtéseket e-mailben is elfogadjuk:
[email protected]

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek