Százhetvenöt éve született Guy de Maupassant francia író, a novella műfajának egyik legnagyobb mestere. Lapunk szinte egyedüliként a sajtópiacon, hetente két riportot közöl, amelyet a szakma az újságírói műfaj legnehezebb műfajának tart. Nos, a legszebb riportok az irodalommal határosak a leíró, jellemábrázoló részeket tekintve. Ennek a leíró módnak volt világszintű bajnoka a francia író, aki riportírásban szeretne jeleskedni, annak a hányattatott életű Maupassant munkásságát feltétlenül ismernie szükséges. Olvasni őt pedig öröm.
Kép: Dicső férfikorban az író , Fotó: Chris Hellier, Forrás: Getty Images
Maupassant, azaz teljes nevén Henri René Albert Guy de Maupassant a normandiai Tourville-sur-Arques községben lévő Miromesnil kastélyban látta meg a napvilágot. Apja nagyvilági ember, anyja bátor, független szellemű nő volt, aki fiát az élet szépségére és csodálatára nevelte. Maupassant-t az yvetot-i papi líceumból kicsapták, így a szabadabb szellemű roueni kollégiumban tanult tovább, majd Párizsban jogot hallgatott, közben részt vett az 1870–1871-es francia vereséggel zárult francia–porosz háborúban, majd köztisztviselőként dolgozott. Szabadidejének java részét a Szajnán töltötte úszással és csónakázással, barátok, és bocsánat, gyakran prostituáltak társaságában.
A kezdő Maupassant-t Gustave Flaubert író vette pártfogásába, aki fiatalon reménytelen szerelmet táplált Maupassant anyja iránt. Flaubert olyan jeles íróknak mutatta be a fiatalembert, mint Zola, Turgenyev és Henry James, de kíméletlenül kritizálta is műveit, és csak egy-egy cikk megjelenését „engedte” számára, akkor is álnéven. A fordulópont 1880 áprilisában következett be, amikor – Zola szerkesztésében – megjelent a Médani esték című kötet, hat fiatal író egy-egy novellájával a francia–porosz háborúról. Maupassant írása, A Gömböc messze kiemelkedett a többi közül, és még a szigorú Flaubert is mesterműnek nevezte.
A Gömböc sikere után Maupassant otthagyta a minisztériumot, bezárkózott szobájába, és teljesen az írásnak szentelte magát, a Gil Blas, a Figaro és a Le Gaulois című újságban temérdek karcolata és cikke jelent meg. 1880 és 1890 között mintegy háromszáz novellát, hat regényt, három útikönyvet és egy verseskötetet adott ki. Ekkor jelent meg A Tellier-ház, a Fifi kisasszony, A szalonka meséi, a Holdvilág, A Rondoli lányok, a Horla, A rózsalegény és A haszontalan szépség című novelláskötete, az Egy asszony élete, A szépfiú, a Péter és János, a Mont Oriol, az Erős, mint a halál című regénye – foglaja össze munkásságát a Nemzeti Archívum Sajtóarchívuma.
Maupassant írásai szinte teljes képet adnak az 1870 és 1890 közötti francia életről. Művészetét tömörség, lendület és mértéktartás jellemzi. Ahogy Szerb Antal írta róla: novelláiban „kerüli a naturalizmus részletező pepecselését, a lélekelemzők magyarázgatását; oly szigorúan klasszikus a vonalvezetése, mint a régi francia és olasz novellistáké, tiszta epikus, csak az események elmondására szorítkozik. Ha mulatságos történetet beszél el, ő maga közben sosem tréfál, stílusának egy arcizma sem rándul meg, csak maga a történet hat a stílus világosságán és a kompozíció tökéletességén keresztül”. Maupassant lépten-nyomon a szerelemről írt, rendkívül érzékletesen, emiatt a maga korában és még utána is sokáig erotikus írónak tartották, akinek műveit nem illett fiatal lánynak olvasnia.
Maupassant novellái úgy kezdődnek, ahogy egy irodalmi riportnak érdemes, egyből a helyszínre, a cselekményekbe vinni az olvasót.
„Még tíz óra se volt, s a hivatalnokok már csapatostul tódultak a tengerészeti minisztérium hatalmas kapuja alá, sietve jöttek Párizs közeli-távoli negyedeiből – közeledett az új év, a lázas igyekezet, az előléptetések ideje. Gyors lépések visszhangoztak az óriási, labirintusszerű, tekervényes épületben: bonyodalmas folyosók futottak egymásnak, ajtó ajtó mellett nyílt a hivatali szobákba.” (Az örökség)
„Mikor Leras bácsi, a Labuze és Tsa cég könyvelője kilépett az üzletből, néhány pillanatig káprázott a szeme a lenyugvó nap ragyogásától. Egész nap a sárgás fényű gázlámpánál dolgozott, az üzlethelyiség mögötti irodában, amely a tárnaszerűen szűk és mély udvarra nézett. A kis helyiség, ahol negyven éve morzsolgatta napjait, oly sötét volt, hogy még nyár közepén is legföljebb tizenegytől háromig lehetett világítás nélkül meglenni benne.” (Séta)
„A neuillyi vicinális elhagyta a Maillot-kaput, és most a Szajnához vezető fasor mellett pöfögött. A magányos kocsi elé fogott kicsi mozdony minduntalan sípolt, hogy eltisztuljanak az útjából, köpködte a gőzt, és lihegett, mint aki futás közben kifulladt: dugattyúi serényen zakatoltak, mintha csak vaslábakon futna. Alkonyodó, nyári nap melege nehezedett az útra, a levegő mozdulatlan volt, mégis fehér, krétás, sűrű, fojtogató és forró por emelkedett a magasba, ráapadt a verejtékes bőrre, megkönnyezte a szemet, behatolt a tüdőbe.” (Családi gyász)
Könyveiből Maupassant tisztességes jövedelemre tett szert: lakásokat tartott fenn Párizsban és a Riviérán, házat a normandiai Étretat-ban, jachtot is vásárolt, rengeteget utazott. Mindez azonban nem segített egyre inkább elhatalmasodó szifiliszén, amelyhez neuraszténia, migrénes fejfájás és szembajok is társultak. Utolsó éveiben hasist és morfiumot szedett, hasztalanul. 1892 januárjában torkát elvágva öngyilkosságot kísérelt meg, de anyja a közelében volt, így megmentették. Mivel az író zavarosan viselkedett, a Párizs külvárosi passyi elmegyógyintézetbe szállították, itt élt elborult elmével 1893. július 6-án bekövetkezett haláláig. Párizsban a Montparnasse temetőben nyugszik, emlékműve a Monceau parkban – amely több művében is szerepel – látható. Szülőhelyén, a ma is látogatható Miromesnil kastély parkjában mellszobra áll. Hegedűs Géza azt írta róla: „Maupassant a világirodalom egyik leglebilincselőbb, legszórakoztatóbb elbeszélője. A stílus nagy varázslója. Mosolygunk, miközben tragédiákat veszünk tudomásul. Elbűvöl a szépség, miközben tudomásul vesszük, milyen undorító az a polgári világ, amelyet ábrázol. Nála tetőzött a nyugati polgári irodalom." A világ egyik legtöbbet adaptált francia regényírója, akinek műveiből több filmváltozat is készült: A szépfiú című regényét először 1919-ben vitték vászonra, legutóbb pedig 2012-ben Robert Pattinson, valamint Uma Thurman és Kristin Scott Thomas főszereplésével. Novelláiból francia filmsorozat is készült, amelyet 2007–2011 között sugárzott a France 2 közszolgálati televízió.