Kerülte a tengert a Navigátor

Lisszabon városának Belém kerületében, a Tejo folyó partján áll a Felfedezések emlékműve. Az impozáns kilátóhelyet és hajózási múzeumot jobbról-balról összesen 32 alakból álló szoborcsoport fogja közre – mindannyiuknak oroszlánrész jutott a nagy portugál tengeri felfedezésekben. A központi figura a nagybetűs Navigátor, azaz Henrik herceg, miközben ő maga nem sokat hajózott. Sőt, az emlékmű is 1960-ban az ő halálának 500. évfordulójára készült el. Utánanéztünk, vajon mivel vívta ki ezt a megkülönböztetett tiszteletet.

FókuszbanSzijjártó Gabriella2025. 08. 31. vasárnap2025. 08. 31.

Kép: A lisszaboni Felfedezések emlékművének minden alakja tart valamit a kezében – a csúcson Henrik herceg egy karavella modelljét, Fotó: Kállai Márton, Forrás: Szabad Föld

Kerülte a tengert a Navigátor
A lisszaboni Felfedezések emlékművének minden alakja tart valamit a kezében – a csúcson Henrik herceg egy karavella modelljét
Fotó: Kállai Márton Forrás: Szabad Föld

Spanyolország és Portugália uralkodói a XV. századtól különösen nagy erőkkel versengtek abban, hogy melyikük tengerészei tudnak egyre több tengeri utat bejárni, új földrészeket felfedezni, és ezzel a gyarmatosítást segíteni. Ez idő tájt Európában mind na­­gyobb igény mutatkozott a nemesfémekre és a különleges fűszerekre. Ebben a történelmi időszakban született Henrik herceg (1394–1460), I. János portugál király és az angol főnemes Lancasteri Filippa harmadik fia. 

Kiérdemelte a Tengerész nevet is

A herceg sehogy sem akart beilleszkedni a királyi udvar hagyományos etikettjébe, helyette a maga útját járta: a hajók és a hajózás érdekelte.

 „Henrik a Krisztus nevét viselő lovagrend nagymestere lett. Portugália délnyugati partján, a Szent Vince-fokon, az Atlanti-óceánra néző Sagres lovagvárában rendezkedett be – olvasható róla Göcsei Imre Az ismeretlen vándorai című könyvében. – A sagresi hercegi udvar semmiben sem hasonlított a kor hercegeinek udvartartásához. Henrik herceg udvarát, a lovagrend vagyonát a hajózás szolgálatába állította: roppant energiával látott ahhoz a hatalmas szervezőmunkához, amelynek eredményeként kialakította a világon az első tengerészeti akadémiát és obszervatóriumot Sagresben.” 

Expedícióit eleinte lovagjai vezették, így fedezte fel például João Gonçalves Zarco két társával a Madeira-szigeteket (1418-ban Porto Santót, 1419-ben Madeirát), valószínűleg Gonçalo Velho az Azori-szigeteket (1427-ben). Henrik az 1440-es évek kezdetétől afrikai expedíciókat szervezett, ezeket lovagjai helyett már profi genovai hajósokra bízta. Nyugat-Afrika partvidékének felderítését főleg a kedvezőtlen széljárás akadályozta, pontosabban a gyakori szélcsend. A herceg érdemének tekinthető annak felismerése, hogy a szélcsendes zóna az óceánon kikerülhető. Alapvetően ezért telepítette be az Azori-szigeteket: az így létrehozott Portugália–Azori–Nyugat-Afrika „navigációs háromszögben” végig kedvező volt a széljárás. 

Az Afrika partjaira küldött hivatásos hajósok értékes eredményeket értek el: fölfedezték a Gambia és a Szenegál alsó folyását, valamint a Zöld-foki-szigeteket; kapcsolatba léptek a Mali Birodalommal. Az első fekete bőrűt 1442-ben vitték haza Lisszabonba, és az általános csodálat (valamint az ugyancsak hazahozott arany és elefántcsont) hatására sorra alapítottak üzleti társaságokat újabb felfedezőutakra. Az anyagi siker egyensúlyba hozta Henrik udvartartásának költségvetését, és további utak szervezésére ösztökélte. 

Karavellákon indultak a felfedezőutakra

Henrik sok más titulusa mellett a dél-portugáliai Algarve tartomány kormányzójának tisztét is viselte. Valószínű, hogy a herceg hajóépítő mérnökei Algarve legfontosabb kikötővárosában, az erődhöz közeli Lagosban tervezték az első karavellákat: ezek a hosszú tengeri hajózásra alkalmas, háromárbócos, háromszög vitorlás, karcsú, fordulékony, gömbölyített fenekű, tőkesúlyos hajók váltak a tengeri felfedező­utak fő eszközeivé. A portugál tengerészeknek sikerült először úgy rögzíteniük az iránytűt, hogy az mindig vízszintesen álljon, és pontosan mutassa az irányt. 

 

A rendkívül tudatos és elszánt herceg kötelezővé tette a hajóskapitányoknak, hogy a bejárt területekről térképet készítsenek és az útról hajónaplót vezessenek. Ezeket elsőként gyűjtötte össze és egy titkos gyűjteményben helyezte el – abból a célból, hogy illetéktelenek ne ismerhessék meg az új felfedezéseket. Állítólag az Azori-szigetek felfedezése után hosszú ideig csak Sagres lakói tudtak a kilenc sziget létezéséről. 

Henrik a feljegyzések szerint „sosem érintett borospoharat vagy asszonyi szájat, egyetlen szenvedélye az volt, hogy az afrikai partokról föllebbentse a fátylat”. A Tengerész és Navigátor előnévvel az angol írók ruházták fel jóval később, a XIX. században. A személyét 500 éve kísérő dicsfényt nemigen bántják azok a közelmúltban végzett kutatások sem, amelyek rámutattak: nem ismernek a Henrik által alapított iskola létezését bizonyító levéltári forrásokat. 

Bár a herceg nevét a legnagyobb felfedezők között őrzi a történelem, igazából ő maga keveset járta a tengert.

 Állítólag 1414-ben ő vette rá az apját, hogy támadja meg Ceuta arab kikötőt. 1415 ­augusztusában a támadás sikert hozott, a várost elfoglalták. és ettől kezdve Portugália ellenőrizte a Gibraltári-szorost. Ez volt az egyetlen olyan expedíció, amin a herceg is részt vett – az ő kimagasló érdeme a szervezésben és a tudás rendszerezésében rejlik. Az Afrika nyugati partjait feltáró expedíciói elősegítették Portugália gyarmatosításait, a kicsi, szegénységben élő országot az ő tevékenysége indította el a nagy és gazdag birodalom kiépítése felé. 

Portugál elsőséggel végződött a versengés

Amikor a spanyol zászlók alatt hajózó Kolumbusz 1492-ben eljutott Amerikába, amit akkor még egy ideig India fölfedezésének hittek, a portugál udvar úgy érezte, hogy lépéshátrányba került. Ezért mindent megtett, hogy összeállhasson egy olyan flotta, amely most már egészen biztosan eljut egy rövidebb úton át Indiába. 

Öt évvel később, 1497 júliusában a lisszaboni kikötőből futott ki a portugál Vasco da Gama irányította hajóraj. Decemberben a hajók Afrika keleti partvonalánál – a Navigátor korábbi expedíciós sikereinek köszönhetően – elérték azt a pontot, amelyen túl addig még nem jutott el felfedező. Innen észak felé hajóztak, és 1498 áprilisában Mom­ba­sában az ottani szultán egy olyan navigátort adott számukra kísérőnek, aki megbízhatóan elvezette őket Indiáig. 1498. május 20-án futottak be Calicut város kikötőjébe, s ezzel ők lehettek az első európai hajósok, akik Afrikát megkerülve vízi úton érték el Indiát. 

Értékes fűszerekkel megrakodva indultak haza. A skorbut miatt a portugál vezető egy időre megszakította az útját, ezért az ő hajója két hónappal később érkezett meg, mint az első. 1499. szeptember 9-én Lisszabonban fényes fogadtatás várta. A hazaszállított fűszer hatvanszoros hasznot hozott az út költségeihez képest, pedig a négy hajóból mindössze kettő érkezett vissza Portugáliába. 

Vasco de Gama élete során még két alkalommal utazott Indiába, ott halt meg, Kochi városában 1524-ben. Hamvait később hazaszállították; Lisszabonban, a Szent Jeromos-templomban nyugszik. Emlékét Portugáliában hűségesen őrzik; róla nevezték el a főváros egyik hídját, amely egyébként Európában a leghosszabb. 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!