Brüsszel végre beindult

Az Európai Bizottság 50 milliárd forintnyi támogatást hagyott jóvá három nagy összegű magyar vidéket érintő fejlesztéshez. Így a szegedi villamosok beszerzéséhez, a Közép-Duna vidéki hulladéklerakók rekultivációjához és Békéscsaba szennyvíztisztításának és csatornázásának fejlesztéséhez.

ForrásvidékO. Horváth György2009. 04. 05. vasárnap2009. 04. 05.
Brüsszel végre beindult

A mostani döntésekkel immár öt nagyprojekt kapott brüsszeli igent – március végén például a miskolci villamos-projekt -, ezeken felül további 17 nagyprojekt van túl a kormánydöntésen, amelyek közül 14 már Brüsszelben várja a támogató döntést.

Az Európai Unió tagországai közül Magyarország nyújtotta be Brüsszelnek a legtöbb nagyprojektet. A beruházások azért is kiemelt jelentőségűek, mert e nagyberuházások mérsékelhetik a világválság káros hatásait, megerendelést, munkahelyet jelentenek egyes régiókban.

Szegeden korszerűsítik mindhárom meglévő villamosvonalat, és egy új, 2,5 km hosszú negyedik vonalat kiépítenek. Fejlesztik a trolihálózatot, a szervízparkot, az áramellátást. Szeged 25 milliárdot nyert el, s összesen 30 milliárdot fordít a városi közlekedés fejlesztésére.

A Közép-Duna vidékén 12 hulladéklerakót teljesen felszámolnak, 69 lerakót lezárnak és kettőt visszaadnak a természetnek. A fejlesztés félmillió ember életkörülményeit javítja. Ehhez 7,7 milliárd forintot használnak fel, mely mind brüsszeli pénz lesz.

Békéscsabán 17,7 milliárd forintot fordítanak – ebből 15 milliárd uniós támogatás - az eddig csatornázatlan területek gyűjtőrendszerének kiépítésére. Továbbá a meglévő békéscsabai szennyvíztelepet alkalmassá teszik a nagyobb hatásfokú, tápanyag-eltávolítást is megvalósító biológiai tisztításra. Ezáltal a befogadó felszíni víz – az Élővíz-csatorna – és közvetve a Kettős-Körös vízminőségi állapota javul.

Magyarország több mint negyven nagyprojektet nevezett meg, ezek közül 23 rendelkezik már a kormány jóváhagyásával. A brüsszeli döntéshozókhoz már 19-et ki is küldtünk, így az eddig elfogadott öt nagyprojekten túl további 14 várja Brüsszel támogató döntését. Ezek mindegyike közlekedésfejlesztési vagy környezetvédelmi beruházás, és értéküknél fogva mind brüsszeli jóváhagyást igényel.

A magyar nagyprojektek között olyan jelentős közlekedési beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró, a debreceni és a miskolci villamoshálózat fejlesztése, az M7-es autópálya, az M43-as gyorsforgalmi út építése, valamint a Kelenföld–Székesfehérvár-vasútvonal fejlesztése. De brüsszeli jóváhagyásra várnak már olyan jelentős környezetvédelmi fejlesztések is, mint Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja, vagy éppen Makó és térségének szennyvízprogramja.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek