A biobenzintől csak rosszabb lesz?

Új területeket kell bevonni a termelésbe az Európai Unió bioüzemanyag-irányelvei miatt, a földhasználat változása és az élelmiszerek üzemanyaggá alakítása márpedig többet árt a klímának, mintha hagyományos üzemanyagokat használnánk - állítják környezetvédő szervezetek.

GazdanetIlijin Kinga2010. 11. 09. kedd2010. 11. 09.
A biobenzintől csak rosszabb lesz?

Átlagosan 81-167 százalékkal jobban károsodik az éghajlat, mint ha hagyományos üzemanyagot használnánk - környezetvédő szervezetek szerint ez lehet a következménye annak, ha az Európai Unióban az előirányzottnak megfelelően nő a bioüzemanyagok használata. Brüsszeli tervek szerint 2020-ra az üzemanyagok 9,5-10 százalékának bioüzemanyagnak kellene lennie a tagállamokban, s ennek 90 százaléka élelmiszernövényekből származna. A Magyar Természetvédők Szövetsége és a Levegő Munkacsoport közös közleményt adott ki arról a tanulmányról, amit környezetvédő és fejlődési szervezetek készítettek a lehetséges hatásokról.

A közleményből kiderül, hogy a célok eléréséhez két belgiumnyi, összesen 69 ezer négyzetkilométeres új földterületet kell termelésbe vonni. Ez azzal jár, hogy erdőket, természetes élőhelyeket pusztítunk el, s ezeket a hatásokat is figyelembe véve az üvegházgáz-kibocsátás nem csak hogy nem csökken a bioüzemanyagok használatával, de még nő is - az előirányzott arányok esetén évente 27-56 millió tonnával. A szervezetek számításai szerint ez a szennyezés szempontjából ugyanazt jelenti, mintha a következő tíz évben 12-26 millió új autót hoznánk forgalomba az EU-tagállamokban.

Akkor sem jobb a helyzet, ha a tagállamok importálni szeretnének, hiszen akkor az erdőpusztulásból származó károk más országokban éreztetik a hatásukat, a klímán kívül esetleg a szegényebb területek élelmiszer-ellátását is veszélyeztetve. A bioüzemanyagok összességében tehát nem éghajlatbarátok - hívják fel a figyelmet a közlemény írói. Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke azt is hozzáteszi, hogy a környezetbarát közlekedés támogatása inkább a vasút, a közösségi közlekedés, a kerékpározás ösztönzését jelentené. A szervezetek arra kérik a tagállamokat és az Európai Bizottságot, hogy a tanulmány ismeretében tekintsék át a hatásokat és álljanak el a bioüzemanyag-direktíva tervétől.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek