Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
SOK GYEREK VÁGYIK arra, hogy egyszer traktort vezethessen a szántóföldön. Aztán amikor a földtől két méterre beleül és szétnéz a birtokon, átértékelődik a világ. Merthogy a mai traktorok úgy néznek ki belülről, mint a repülőgépek pilótafülkéi, s ha nem lennének akkora kerekei, melyekkel megfordulnak a legmélyebb talajon is, az első gázfröccs után tán még fel is szállnának az égbe.
Kép: Mezöfalva I. NAK Szántóföldi napok Agrárgép-show mezögazdaság kiállitás traktor szántás földmüvelés 2017.05.31 fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
Be kell vallani: traktort vezetni vagány dolog. Különösen úgy, ha a traktorok Rolls-Royce-a gurul az ember alatt. Potom 280 lóerő fordítja a kereket, s bár a jármű földművelési sebessége 10 kilométer óránként, tudna hasítani ötvennel is. Aki vezetett már ilyen járművet, pontosan átérzi, mit jelent az, amikor a traktor száguld a földeken. De tény az is, hogy más egy csúcsjárgányt az I. NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-n, Mezőfalván kipróbálni, és más otthon vezetni, a gazdaságban, egész álló napon át, fordulótól fordulóig, majd megint elölről. Még úgy is, ha a fülke tényleg úgy néz ki belülről, mintha egy csillagútja során eltévedt idegen faj hagyta volna az emberiségre. Gombok és kijelzők sora, a monitoron műholdról érkező adatok állnak össze földi térképpé, megmutatva az előre betáplált művelési irányt, a szélességet és távolságot. Ember szinte már csak azért kell a fülkébe, hogy legyen, aki ellenőrzi a gépi vezérlést, s hogy szükség esetén átvegye az irányítást. Umenhoffer Péter, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége (Megfosz) marketingbizottságának vezetője rávilágít a modern földművelés lényegére: a mezőgazdasági gépek fejlődése egyes területeken már az autóipar előtt jár. És nem csupán a beépített légkondicionálókra utal, hanem például az önjáró képességre. Arra, hogy a 21. század gépei a szántóföldön műholdak segítségével két centiméteres pontossággal megtalálják a művelési sorokat, és emberi beavatkozás nélkül végzik feladataikat. Vagyis, amíg az önjáró autók sofőrjei még csak most szokják azt, hogy a kormánykerék anélkül is elfordul, hogy hozzáérnének, a traktorosok már régóta tudják, mekkora élmény hanyatt dőlve, elengedett kézzel ülni a kormány mögött.
Az persze mindig fontos kérdés, hogy Magyarországnak szüksége van-e a csúcstechnológiára, de erre meg a Szántóföldi Napokra Tokajból érkező agrárgépésznek tanuló fiatalok szinte egyszerre mondják fel a leckét: 100 hektárnál nagyobb területen 100 lóerő feletti gépek kellenek a műveléshez. A srácok közül sokan már több ezer hektáros birtokon dolgoznak, s a szakmaszerzés után új szemlélettel fognak a földműveléshez.
És az is biztos, hogy aligha nekik szól a Megfosz Legyél te is mezőgépész! kampánya. Ők ugyanis követik apáik útját, továbbviszik a gazdaságot, ám ma éppen azokból van hiány, akik képesek gépi erővel irányítani a mezőgazdasági munkálatokat.
Két iskola csap össze: az egyik szerint a csúcsgépek elveszik az ember munkáját, a másik szerint nem. Az viszont tény, hogy minél fejlettebb egy technológia, annál könnyebb az ember munkája.
Ezt még Sulyok László nagybátonyi gazdálkodó is elismeri. Ha teheti, minden mezőgazdasági bemutatóra ellátogat. Most is a kíváncsiság űzte ide, de nem azért, hogy bevásároljon magának, mert a kiállított kombájnokból, permetezőgépekből, traktorokból nem tudna venni. Igaz, összeállhatna más gazdálkodókkal, és akár bérelhetné is a műhold által vezérelt járgányokat, de ahhoz a hat hektárhoz, amin lucernát termeszt, elegendő a jól bevált, 1966-ban gyártott MTZ 552-se is. Kovácsember lévén viszont nem szégyelli eltanulni az újításokat. Figyel és mindent megjegyez, így a többmilliós beruházás helyett otthon saját fejlesztésbe kezd, ráadásul pár tízezer forintból kihozza, amire szüksége van.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu