A jelenleginél jobb körülményeket kell teremteni az Európai Unióban a haszonállatok szállításában, legyen az közösségen belüli, vagy onnan ki- és befelé irányuló mozgatás. Egységesen és szigorúan be kell tartatni az állatok jólétére vonatkozó rendeletet, amelyet egyes tagállamok nem vesznek figyelembe, s melyet tovább szigorítanának.

Szigorítják az élőállat szállítást

Az Európai Parlament (EP) strasbourgi plenáris ülésén nagy többséggel megszavazott állásfoglalásban jóval szigorúbb büntetéseket, illetve több meglepetésszerű ellenőrzést szorgalmaztak, különösen a kockázatot jelentő vállalatokra koncentrálva. A képviselők felkérték az Európai Unió tagállamait, hogy ha szabályszegést tapasztalnak, értesítsék a szállító útvonala által érintett összes országot. Emellett függesszék fel vagy vonják vissza a sorozatos szabályszegők engedélyét, tiltsák be a nem szabályszerű járműveket és hajókat, valamint építsék át úgy a kikötőket, hogy azok megfeleljenek az állatjóléti követelményeknek.

A parlament a szállító járművekre vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatát is sürgette annak érdekében, hogy megfelelő legyen a teherautókban a szellőzés és a hőmérséklet, rendelkezésre álljon a megfelelő víz- és táprendszer, csökkenjen a zsúfoltság, és a kamionok kialakítása illeszkedjen az egyes fajok igényeihez. Legyen a lehető rövidebb a szállítás időtartama, és élő állatok helyett inkább vágott húst szállítsanak – emelte ki az EP sajtószolgálata.

Felkérték az Európai Bizottságot, hogy határozza meg az egyes fajok szállíthatóságának leghosszabb időtartamát, és alakítson ki stratégiát arra, hogyan mozdulhatna el az EU az élőállatok helyett inkább a vágott hús szállítása, illetve a szaporítóanyag-kereskedelem felé.

Az Európai Bizottságnak szankcionálnia kellene a vonatkozó 2005-ös közösségi rendeletet nem megfelelően alkalmazó EU-országokat. Szabálysértések esetén hatékony büntetést kellene kiszabniuk a tagállami hatóságoknak, elkobozhatnák például a teherautókat vagy átképzésre kötelezhetnék az érintett cégek munkavállalóit – írták. Az EP egyúttal vizsgálóbizottság felállítását javasolja a következő parlamenti ciklus elején.

“A szállítmányozási lánc szereplőinek – legyenek azok gazdálkodók, állatkereskedők, állatorvosok vagy szállítmányozók – be kell tartaniuk kötelezettségeiket. Ez a nem uniós országokra is vonatkozik. Az Európai Bíróság szerint a tagállamok akkor is felelősek az állatok jólétéért, amikor a szállítmány elhagyja az EU-t. Ezért be kellene tiltanunk a nem elég magas szintű védelmet biztosító harmadik országokba irányuló exportot” – hangoztatta Jorn Dohrmann jelentéstevő, az Európai Konzervatívok és Reformerek (ECR) frakció politikusa.
 strasbourgi plenáris ülésen nagy többséggel megszavazott állásfoglalásban jóval szigorúbb büntetéseket, illetve több meglepetésszerű ellenőrzést szorgalmaztak, különösen a kockázatot jelentő vállalatokra koncentrálva. A képviselők felkérték az Európai Unió tagállamait, hogy ha szabályszegést tapasztalnak, értesítsék a szállító útvonala által érintett összes országot. Emellett függesszék fel vagy vonják vissza a sorozatos szabályszegők engedélyét, tiltsák be a nem szabályszerű járműveket és hajókat, valamint építsék át úgy a kikötőket, hogy azok megfeleljenek az állatjóléti követelményeknek.

A parlament a szállító járművekre vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatát is sürgette annak érdekében, hogy megfelelő legyen a teherautókban a szellőzés és a hőmérséklet, rendelkezésre álljon a megfelelő víz- és táprendszer, csökkenjen a zsúfoltság, és a kamionok kialakítása illeszkedjen az egyes fajok igényeihez. Legyen a lehető rövidebb a szállítás időtartama, és élő állatok helyett inkább vágott húst szállítsanak – emelte ki az EP sajtószolgálata.

Felkérték az Európai Bizottságot, hogy határozza meg az egyes fajok szállíthatóságának leghosszabb időtartamát, és alakítson ki stratégiát arra, hogyan mozdulhatna el az EU az élőállatok helyett inkább a vágott hús szállítása, illetve a szaporítóanyag-kereskedelem felé.

Az Európai Bizottságnak szankcionálnia kellene a vonatkozó 2005-ös közösségi rendeletet nem megfelelően alkalmazó EU-országokat. Szabálysértések esetén hatékony büntetést kellene kiszabniuk a tagállami hatóságoknak, elkobozhatnák például a teherautókat vagy átképzésre kötelezhetnék az érintett cégek munkavállalóit – írták. Az EP egyúttal vizsgálóbizottság felállítását javasolja a következő parlamenti ciklus elején.

“A szállítmányozási lánc szereplőinek – legyenek azok gazdálkodók, állatkereskedők, állatorvosok vagy szállítmányozók – be kell tartaniuk kötelezettségeiket. Ez a nem uniós országokra is vonatkozik. Az Európai Bíróság szerint a tagállamok akkor is felelősek az állatok jólétéért, amikor a szállítmány elhagyja az EU-t. Ezért be kellene tiltanunk a nem elég magas szintű védelmet biztosító harmadik országokba irányuló exportot” – hangoztatta Jorn Dohrmann jelentéstevő, az Európai Konzervatívok és Reformerek (ECR) frakció politikusa.

Jegyezzük meg, mindez további költségnövekedést jelent a mezőgazdaságban és élelmiszeriparban, ugyanakkor az unió erős állatvédelmi szervezetei régi követelései felé egyfajta gesztust is jelent. Ugyanakkor, ha ez a harmadik országokból származó szállításokra nem fog olyan erővel hatni/vonatkozni, akkor az megint a közösség agráriumának versenyhátrányát képes növelni a költségek emelkedése okán.
 

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.