Megszűnnek a postavonatok

Az alföldi postavonatok június 26-án este futnak be utoljára a Keleti pályaudvarra: ezzel véget ér a vasúti levélszállítás Magyarországon. A Magyar Posta Rt. ugyanis az idén nyáron áttér a nyugat-európai országokban bevett gyakorlatnak számító közúti fuvarozásra.

Hazai életÁy Zoltán2004. 06. 18. péntek2004. 06. 18.
Megszűnnek a postavonatok

A forgalom 90 százalékát eddig is közúton bonyolították, mostantól azonban minden küldeményt így szállítanak, a postavonat-közlekedést pedig beszüntetik. A MÁV és a Posta 1868 óta működik együtt, ám a szerződést most felbontják.Szivi László, a Magyar Posta Rt. üzleti vezérigazgató-helyettese és Tomecskó Tamás szóvivő lapunknak elmondták, hogy a folyamat nem új keletű, a kilencvenes évek óta egyre inkább a közútra terelődik a posta forgalma. - Fel kellett vennünk a versenyt azokkal a konkurens magáncégekkel, amelyek kizárólag közúton fuvaroznak. A konténeres szállítást csak közúton tudjuk kiterjeszteni az ország egész területére, vasúton ez lehetetlen vállalkozás. Ki kellett alakítanunk egy olyan központrendszert, ami már nem a mozgópostára támaszkodik, független a vasúttól. A 2002-ben kiírt pályázat eredményeképpen az M1-es és M7-es autópályák kereszteződése mellett megépült a budaörsi Logisztikai Központ. A megyeszékhelyeken további 17, kevésbé gépesített feldolgozó alközpont is működik. A postavonatok kivonása a forgalomból fokozatosan történt. A fénykort jelentő hatvanas években még 100-nál több vagont üzemeltettünk, ma már csak 38 van belőlük. Tavaly még kilenc pár postavonat közlekedett Budapestről Miskolc, Debrecen, Békéscsaba, Szeged, Kiskunhalas, Pécs, Balatonszentgyörgy, Szombathely és Győr végállomásokra. A kiskunhalasit már 2004 elején felszámoltuk, míg a dunántúli járatokat az elmúlt hét végén, június 13-án szüntettük meg. Két postakocsit megőrzünk az utókornak: a Postamúzeum kincsei lesznek.

{p} Kavalecz Imrétől, a MÁV Rt. szóvivőjétől megtudtuk, hogy a többi 36 vagont a vasúttársaság egyelőre nem veszi át, mert azokból csak 23 alakítható át más célokra, ráadásul a felújítás nagy összeget emésztene fel. A postavonatok szerelvényeiből felszabaduló 10-15 pogygyászkocsit viszont - amely MÁV-tulajdonban van - elsősorban kerékpárszállításra alkalmazzák a jövőben. - Úgy ítéljük meg, hogy a postavonatok közlekedésének végleges megszűnése a vasúttársaság eredményére csekély mértékben hat. A postai forgalomból származó bevétel 2002-ben a MÁV éves árbevételének csupán 2 ezrelékét adta - mondta a szóvivő. A Posta illetékesei arról is tájékoztatták lapunkat, hogy a vonatokon szolgáló valamenynyi dolgozójuknak felajánlottak egyéb postai munkát, de eddig a 160-ból csak 54 emberrel sikerült megegyezni. A többiektől a munkajog rendelkezései szerint fognak megválni. A mozgóposta kiváltására 60 darab, nagy rakodóterű, 18 tonnás gépjárművet szereztek be, amelyeket természetesen a műszaki és közúti feltételek teljes körű betartásával közlekedtetnek. A budaörsi Logisztikai Központ miatt a főváros mellé koncentrálódó kamionforgalom okozta légszennyezési problémákat úgy mérséklik, hogy a járműveket nem Budapesten keresztül, hanem az M0-s autóúton közlekedtetik. - A közút baleseti szempontból veszélyesebb üzem a vasútnál - mondta Szivi László -, azonban az esetleges postai balesetek várhatóan nem a főutakon történnek, hanem a helyi forgalomban. A főutakon ugyanis éjszaka közlekednek az új kamionok, míg kisebb járműveink kénytelenek a délelőtti és a délutáni csúcsidőszakban átvergődni egy-egy városon. Az új rendszertől elvárjuk az átfutási idő csökkentését, a biztonság növelését és a hatékonyabb munkavégzést. Az átállás utáni első két napon nem tapasztaltunk kezdeti nehézségeket, minden gördülékenyen ment. A postai szolgáltatások díja a közúti szállítás miatt nem változik, viszont ugyanazért az árért magasabb színvonalú szolgáltatást tudunk nyújtani.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek