Mások szárnyalnak Tökölön

A budaörsi után a tököli repülőtér sorsa is eldőlt, mivel az ÁPV Rt. a Demján Sándor nevével jelzett Tri-Gránit csoportnak adta el, 2,31 milliárd forintért. Egy kormányrendelet szerint a területen csak repüléssel kapcsolatos tevékenység folytatható, a légből kapott hírek viszont lakópark építéséről szólnak.

Hazai életHorváth Júlia Borbála2005. 01. 28. péntek2005. 01. 28.
Mások szárnyalnak Tökölön

Talabos Gábor, a repülőteret bérlő cég igazgatója, 11 fős legénységével éveken keresztül a létesítmény életben tartásával foglalkozott. A csarnokok értékükhöz méltatlan állapotban tengődnek; csak a kifutópálya tízmilliárd forintot ér. Sétarepültetésből, oktatásból és magánszemélyek megrendeléseiből tartják fenn magukat. A szerződések öt évre szólnak, felmondás után menni kell. Hogy hová?
Dósa János repülőgép-építő egykedvűen motoz műhelyében, még nyugodt is lehetne, a világ leggyorsabb hidroplánját rejtegeti a hangárban. Egyelőre darabokban. Ezt a technikát senki nem használja Magyarországon - mármint az anyaggyártásra vonatkozót -, Amerikában már a számítógépes terveknek sem tudtak ellenállni, a legyártott első példánynak meg végképp. Az eszükbe sem jutna, hogy a találmányt a hazai "légkör" akadályozza leginkább elkészültében. A befektetők meg várjanak az előjegyzett vásárlókkal együtt. Ha nincs más, esetleg Guinness-rekordot lehetne dönteni a legmostohább körülmények között épült legkorszerűbb repülőgép kategóriában.
{p}
A hírnek örülnek a környék lakói, akik eddig már a legváltozatosabb kifogásokat tárták az illetékesek elé, hogy megszabaduljanak a gépzúgástól, és végre "ne sportrepülőkkel furkálják a felhőket, mert azért nincs eső". Szerencséjük volt, annak idején olcsón jutottak az ipari telkekhez, építési tervet sem kellett beszerezniük.
A mostani döntésen a tököli polgármester igencsak meglepődött, ő a dupláját remélte az eladási árnak, úgy több jutott volna a környék fejlesztésére. A tököli reptéren már csak a józan észben bíznak. És a repülőkben. Azt tartják, a pilóták között több az egyenes ember; a levegőben nem lehet tévedni, és ez a földi jellemükre is kihat. A döntéshozók idővel csak belátják, nem kéne egy jövőképes létesítményt felszámolni, csak hogy a nyereségből két tucat ember jól járjon. A szűkös, szürke irányítótoronyban még egymást váltják az őrszemek. Valaki a pulton felejtette Latinovits könyvét: Emlékszem a repülés boldogságára.

Visszatekintő
A Pesti Magyar Kereskedelmi Bank 1941-ben bérleti szerződést kötött Szigethalom községgel a tököli repülőgépmotor- és alkatrészgyártó üzem építésére. Két évvel később a Budapest védelmére vezényelt repülőszázad már ott állomásozott. A háború után a felszabadító csapatok logisztikai bázisa lett, de itt álltak a magyar kormány AN-24-esei is, amelyekkel a vezetők titokban külföldre utaztak. A szovjetek távozása után a repülőtér tulajdonjoga a magyar államra szállt. A katonai lakótelep házait eladták. Évente hét-nyolcezer felszállást bonyolítanak le. Legnagyobb értéke a kétezer-ötszáz méter hosszú kifutópálya, amely százötven utast szállító gépek fogadására alkalmas.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek