Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Az autótolvajok biztosra mennek. Bár egyre kevesebb gépkocsi tűnik el, szaporodik az önlopások száma. Sok autót a bűnözők megbízására lízingelnek.
Az autószalonok versengéséből gyakran a gépkocsik "elkötésére" szakosodott bandák profitálnak. Nagy vonzerő, hogy a kereskedőktől valójában bárki, akár előleg, sőt kamatok nélkül is elviheti a vadonatúj járgányt. Tavaly csaknem nyolcezer gépjárművet loptak el, háromnegyed részüket a fővárosból. Minden tizedik esetben kiderült, valójában lízingcsalást próbáltak elkövetni. A rendőröknek a múlt évben 740 ilyen csalás jutott a tudomására.
Milyen trükkökkel dolgoznak a tolvajok? - erről kérdeztük az Országos Rendőr-főkapitányság főnyomozóját, Bagi Ferenc őrnagyot. Szavai szerint az új, előnyös hitelkonstrukciókat használják ki a bűnözők: hajléktalanokat, rossz anyagi helyzetbe került embereket bérelnek fel, velük lízingeltetik a kiszemelt autócsodát. Formailag minden rendben van, az illető bemutatja a papírjait, még fizeti is egy-két hónapig a hitel részleteit. Ezután azonban szőrén-szálán eltűnik a gépkocsi, s ezt a nincstelen lízingelő bejelenti a rendőrségen. A valóságban bűnbandák bérelt garázsokban szétszedik, s alkatrészként értékesítik, vagy pedig külföldre viszik, s ott adják el a járművet. A hitelt felvevő hajléktalanról nehéz bebizonyítani, hogy közreműködött az ügyletben. A csalásra többnyire akkor derül fény, ha a rendőrök közúti ellenőrzésen elcsípik a lopott járgányt, s a gyanúsítottak egymásra vallanak.
Az 1996-os csúcs után - amikor 16 ezer személygépkocsi tűnt el - az utóbbi években csökkent a lopások száma, s ez részben a törzskönyv bevezetésének köszönhető. Az értékes autók legtöbbjét komoly biztonsági berendezéssel óvják. Bár a műholdas védelmi rendszerek leárnyékolására alkalmas szerkentyűt már ajánlgatnak az interneten.
Sokszor betöréssel vagy besurranással a lakásból szerzik meg a slusszkulcsot. Klasszikus a garázskapus módszer is: az autós hazaérkezik, s miközben a kapu kinyitásával bajlódik, beülnek a járó motorú járgányába, és elhajtanak vele. Gyakori az is, hogy apró, koccanásos balesetet okoznak, s miután a sofőr kiszáll, hogy kicseréljék a betétlapokat, a banda egyik tagja a helyére pattan, és elporzik a kocsijával. A kisstílű bűnözők nem is a négykerekűre, hanem a benne tartott értékekre utaznak. Ennek tipikus esete, hogy az út szélén leállva műszaki hibát vagy defektet színlelnek, és segítséget kérve leintik a gyanútlan áldozatot. Ha a vezető megáll, és magára hagyja a nyitott kocsit, jó eséllyel megszabadítják az utastérben tartott értékeitől.
{p}
Védtelenül?
Miközben az autólopás iparággá növi ki magát, a rend őrei még a meglevő "fegyvereiket" sem használhatják. Kun Frigyestől, az egri városi polgárőrség elnökétől megtudtuk, hónapokig nem járőrözhettek. Az adatvédelmi biztos ugyanis vizsgálni kezdte, megkaphatják-e a polgárőrségek a rendőrségtől a körözött rendszámok lajstromát. Csak a napokban derült ki, hogy igen.
Az egri polgárőrök 2002-ben egy közalapítvány támogatásával vásárolták meg a Matrix Police rendszámfelismerő rendszert, mely segít kiszűrni a forgalomból a körözött gépkocsikat. A laptop a járőrkocsiban jelez, ha körözött rendszámot észlel.
Az egriek tavaly a Belügyminisztérium támogatásával ügyfélszolgálati irodát is nyitottak. Megalapították a Matrix Police Polgárőr Szervezetet, mely az egész országban kutatja az eltűnt járműveket. Két év alatt több mint száz négykerekűt kerítettek így elő.
Adatok
Az ellopott gépjárművek száma:
2001-ben 9282
2002-ben 8354
2003-ban 8886
2004-ben 7869
A lízingcsalások száma:
2001-ben 518
2002-ben 429
2003-ban 647
2004-ben 740
Forrás: ORFK
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu