Ha nincs a kismalac...

Akár a mesében a legkisebb fiú, úgy indult el a hetvenes évek elején Zoób Kati Sümegről a fővárosba szerencsét próbálni. Neki sikerült, megfogta az isten lábát. Ma az Oscar-gálán és a marokkói királyi udvarban is hordják a világhírű magyar divattervező nőies, tradíciókat őrző ruhakölteményeit.

Hazai életBiczó Henriett2005. 04. 22. péntek2005. 04. 22.
Ha nincs a kismalac...

Már általános iskolás korában varrt magának extravagáns ruhákat, a gimnáziumban osztálytársai is hozzá fordultak divatkérdésekben. Zoób Kati nemcsak az öltözködésében, hanem viselkedésében is eltért társaitól. Ma úgy gondol vissza erre az időszakra, hogy talán látják a tanárai, megérte a sok küzdelem, lett belőle valaki.
Rajongva beszél különös családjáról, apja nagy múltú, előkelő, és édesanyja talpraesett falusi rokonairól. Megszámlálhatatlan története van a két kultúra keveredéséről, a deklasszált apa művészhajlamáról és a családját minden körülmények között okosan irányító édesanya otthonteremtő racionalitásáról.
Szüleit 1956-ban egy ajándékba kapott kismalac tartotta itthon.- Nem szidja azóta is azt a malacot, hogy egyáltalán világra jött? - kérdem eklektikus stílusú, elegáns dolgozószobájában.- Egyáltalán nem, mert talán ennek a kismalacnak köszönhetem, hogy megszülettem, és hogy bebizonyíthatom: ha az embernek célja van és kitartó, akkor ebben az országban is elérhet bármit, nem kell hozzá külföldre menni.
Zoób Kati tizennyolc évesen, az érettségi után három nappal már játéktervezőként dolgozott Sümegen. Tizenkilenc volt, amikor az esküvőjére készült. Sorra gyűlt a kelengye, de egyszer csak meggondolta magát. Egyik reggel úgy érezte, szűk neki a Veszprém megyei kisváros, inkább Pesten próbál szerencsét. Felszállt az első buszra, amely a fővárosba tartott, maga mögött hagyta vőlegényét és a szülői házat.
{p}
Amint megérkezett, egy újsághirdetésben kinézett magának egy operátori állást, noha fogalma sem volt arról, mit csinál egy operátor. A hirdetést feladó cég munkatársa annyit mondott, ha kijárta az iskolát, jelentkezhet az állásra. Amikor Zoób Kati lelkesen elmesélte, hogy ő már leérettségizett, és közel egy éve játéktervezőként dolgozik, a meghökkent főmérnök, mint egy jó apa, a telefonhoz parancsolta. Addig nem mehet haza, amíg nem talál Budapesten egy játékkészítő céget, ahol elhelyezkedhet. Zoób Kati kis keresgélés után engedelmesen tárcsázott, és fölhívott a telefonkönyvből egy játékkészítő szövetkezetet. "Már vártuk a hívását!" - hangzott a vonal túlsó végén a váratlan válasz. Mint kiderült, hónapokkal korábban a sümegi főnöke elküldte a lány terveit egy pályázatra, amelynek a fődíja egy tervezői állás volt a telefonkönyvben véletlenül megtalált játékkészítő cégnél. Innen szinte egyenes út vezetett a divattervezésig.
- Bábokat készítettem a Magyar Televíziónál, dolgoztam színházaknak, revüknek készítettem ruhákat, kalapokat, maszkokat, álarcokat - idézi föl a múltat. - Egy jelmeztervező ismerősömmel 1991-ben alapítottunk egy jelmezműhelyt, de hamar ráébredtem, hogy a színházi világ kiszolgáltatottá teszi az embert, és nem feltétlenül fogadókész a nagyfokú kreativitásra, ezért három év múlva váltottam. A régi pesti divatszalonok mintájára privát megrendelésekre dolgoztam, és megszerveztem első önálló divatbemutatómat. Az újságokban akkor jelent meg először: "Zoób Kati divattervező". Egy kollekciómmal 1998-ban már Párizsba hívtak, a Bourbon-palotában volt a bemutatóm. Elmondhatatlan érzés volt, ahogy ráébredtem, hogy a divat fővárosában is nagyra értékelik a munkámat.
Zoób Kati érzelmes, nőies, a tradíciókat őrző öltözködési stílusa meghódította a világot. A marokkói király húga, Lady Montagu és a Bourbon hercegnő is vásárolt már a kollekciójából, és az idei Oscar-gálán Katti Zoob-ruhában pompázott egy angol színésznő. Ma már Japánban is kaphatóak a Zoób Kati tervezte ruhák, az új cél pedig az Egyesült Államok.
{p}
- Öt évvel ezelőtt arra voltam roppant büszke, hogy művész vagyok. Mára fontossá vált, hogy az üzleti folyamatokat is ismerem - meséli "átalakulása" történetét. - Tudtam, hogy a divat hatalmas üzlet, de nem volt meg a szükséges tudásom ahhoz, hogy élni tudjak a lehetőséggel, hiába állítunk elő világszínvonalú termékeket. Az elmúlt évek legfontosabb tapasztalata, hogy nem elég a kreativitás, ezért ma a munkánkat egy gazdasági tanácsadó csoport segíti.
Zoób Kati nem szeretne más országban élni, és nem lenne szívesen fiatal más korban, mint amikor neki megadatott, a hetvenes években.
- Nagyon érdekes korszak volt, mert egyszerre volt vad és izgalmas, miközben még tartották magukat a régi erkölcsök. Tizenkilenc éves lányomat arra tanítgatom, hogyan legyen boldog ebben a világban. Fontosak a családi hagyományok. Ma is azokat az ízeket, illatokat keresem a konyhában, amelyekben én fölnőttem. Imádok kalácsot dagasztani, lekvárt főzni. Olyankor eszembe jut, honnan jöttem.
Biczó Henriett

A modern nő
Milyen a modern nő Zoób Kati szerint?
- Új tartalommal tölti fel a klasszikus szerepeket.
- Nyitott és mégis titokzatos.
- Vonzó, de tartózkodó.
- Dédelgethető és csábítható.
- Nem raktározza a sérelmeket.
- Érti a ki nem mondott szavakat.

Ezek is érdekelhetnek