Gong a helyi hírharang

A helyi kereskedelmi rádiók sikerének titka az, hogy az embereknek helyi információkra van szükségük - ezen az elven működik a kecskeméti Gong rádió is.

Hazai életTanács Gábor2005. 06. 10. péntek2005. 06. 10.
Gong a helyi hírharang

- Azért tudunk versenyezni az országos kereskedelmi rádiókkal, mert mi arról tájékoztatjuk az embereket, ami számukra fontos: hogy mi történik a közelükben - véli Tőzsér Judit, a Gong rádió igazgatója. - Az országos rádióknak a zene a vonzereje, nekünk egyfajta közszolgálatiság.
A helyi műsorszolgáltatás más stratégiát követel meg, akárcsak az országos. A műsorpolitika lényege, hogy az emberek a rádióból értesüljenek mindazokról a hírekről, amelyek az életüket napi szinten érintik: arról, hogy hol van közlekedési dugó, van-e pollenveszély vagy hogy városi-megyei szinten milyen intézkedések várhatók. A helyi rádiónak az az erőssége, hogy aki hallgatja, jól ismeri a helyszíneket, a szereplőket - tehát a hírek róla és neki szólnak.
A Gong ezt a stratégiát követi már indulása óta, és be is vált: Kecskemét környékén toronymagasan vezeti a hallgatottsági statisztikákat. További stúdiókat és helyi "fiókintézményeket" építettek ki irányítói Gyömrőn, Csongrádon és Nagykőrösön, hogy ne csak a megyeközpont lakosságának szolgálhassanak valódi helyi információval, hanem az említett városokban is - és a folyamat itt nem állt meg, hamarosan Kecelről is sugározni fognak. Ez a fajta gondolkodás egyrészt költséges, hiszen a helyi stúdiókat fenntartani drága mulatság, másrészt hálás dolog: nagyobb befektetéssel, de biztosabban elérhető az a potenciális keceli hallgató, akit már egyformán hidegen hagy a kecskeméti és a budapesti helyi információ - ő csak akkor vált országos rádióról a Gongra, ha keceli híreket is hallhat rajta.
A fentiekből azt gondolnánk, hogy a Gongot a helyi vállalkozók tartják fönt reklámokkal, de ez tévedés.
- Ha a reklámügynökségek nem volnának, már mi sem lennénk - mondja erről Tőzsér Judit. Kecskemétről még akad hirdetés, az összes reklám 35 százalékát adják a városi cégek, de a kisebb városok vállalkozói nem reklámozzák magukat a helyi stúdiókban készült műsorok között. A nagy multicégek azonban már ráébredtek, hogy a helyi rádiókon leadott reklámjaik egy adott térségben sokkal könnyebben jutnak el a hallgatókhoz - így lehetséges, hogy a lokális tájékoztatást felvállaló adóknak éppen az országokon túlívelő hatalmas vállalkozások szállítják a fennmaradáshoz szükséges reklámmegbízásokat.
Ez többek között azért lehetséges, mert a Gong egyeduralkodónak számít a maga területén, és ugyanez érvényes a legtöbb helyi-térségi adóra. A Gong első stúdióját egy művelődési ház öltözőiből alakították ki, hosszas huzavona után tudta csak elkezdeni a műsorsugárzást - ma saját tulajdonú irodája, négy stúdiója van, és Kecskemét környékén húsz százalék körül veri hallgatottságban a többi adót. Az alulról felfelé való építkezésnek, a helyi tájékoztatás aprólékosságának köszönhető a térségi rádiózás sikere - a ma már jól futó adóknak igazából nincs konkurenciájuk, a rendszerint szintén privilegizált helyzetben lévő helyi újságokkal együttműködve uralják a vidéki hírpiacot.
- Számítanak ránk - foglalja össze a lényeget elégedetten Tőzsér Judit. - Helyi információban verhetetlenek vagyunk. Még azzal is minket hívnak fel, hogy mikor indul a fülöpszállási vonat.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek