Tatárok után kamionok

- A történelem folyamán először végre ki kellene használnunk, hogy mindenki keresztülrohan rajtunk - mondta Chikán Attila egyetemi tanár a minap Pécsett rendezett konferencián, melynek témája Magyarország logisztikai központtá fejlesztése volt. A volt miniszter szerint nem csupán a kamionok számának növekedését kell szorgalmazni, inkább azt kell elérni, hogy az átmenő forgalom megálljon, és a szállítók magyar területen vegyenek igénybe különböző értéknövelő szolgáltatásokat, például a konténerjavítást, a vámkezelést vagy a vendéglátást. E szolgáltatásokat koncentráltan kell biztosítani, hiszen a sofőrök nem szeretnek ötven kilométerenként megállni.

Hazai életKemény Krisztina2005. 06. 17. péntek2005. 06. 17.
Tatárok után kamionok

- Hogy hol legyenek az országban logisztikai bázisok, azt nem központilag kell eldönteni - mondta Chikán Attila. - Egy jó kertész először a parkot alakítja ki, megfigyeli, merre járnak benne az emberek, és a sétautak kiépítését csak aztán kezdi meg. A kormányzatnak, ehhez hasonlóan, az alapfeltételt, vagyis a közlekedési infrastruktúrát kell biztosítania, a konkrét logisztikai központok létrehozása az igényekhez rugalmasan alkalmazkodó üzleti szféra feladata lesz.
Nyilván a leendő bázisok elsősorban ipari parkokhoz, nagyvállalatok elosztó rendszereihez és tudásközpontokhoz kapcsolódnak majd. Nem a kijelölés, sokkal inkább az üzleti forgalom és az üzemeltetők ügyessége dönti majd el, hol alakul ki működőképes központ, melyikük marad regionális jelentőségű, és melyik válik nagyobbá. A logisztikai központ szerep segítené az ország fejlődését: javulna a gazdálkodás hatékonysága, másrészt a logisztikai fejlesztések jótékonyan befolyásolnák a turizmus, a kis- és középvállalatok, valamint az egészségügy helyzetét is. A logisztikai fejlesztések valószínűleg a jelenleg elmaradottabb térségekben, várhatóan Észak-, Délkelet- és Délnyugat-Magyarországon lesznek.
E fejlesztésekre nem csupán az ország adottsága és az igény látszik biztosítottnak, de a beruházások finanszírozása is. Az Európai Uniótól remélt források feltétele, hogy a fejlesztési elképzelések épüljenek be a most készülő, második Nemzeti Fejlesztési Tervbe, mely a 2007 és 2013 közötti ciklus közösségi támogatásainak célterületeit jelöli ki. Ebben a tervben a logisztika fejlesztése kiemelten fog szerepelni.

Ezek is érdekelhetnek