Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Kiszakadt a rotorja annak több mint harmincéves Kamov Ka26 típusú helikopternek, amelynek a darabjai a múlt hét csütörtökön szóródtak szét a Csongrád megyei Csanádpalota határában.
Irdatlan szerencse, hogy sem a mezőgazdasági helikoptert kiszolgáló személyzet, sem a pilóta nem sérült meg súlyosan a csanádpalotai balesetben: az elszabadult lapátok szétverték a pilótafülkét is, Litauszki György mégis csak karcolásokat szenvedett. A baleset felszállás közben következett be. A Gergely Air Kft. alkalmazottai már napszállta óta dolgoztak, éppen egy napraforgó-földet készültek permetezni. A szervizelést és üzemanyag-feltöltést végzők távolabb álltak, így nem érték el őket a szétrepülő vasdarabok, a pilóta pedig azért úszhatta meg a balesetet, mert a gép még nem hagyta el a talajt, s így nem gyulladt ki az üzemanyag. Három órával a baleset után már kint is volt a kórházból, és visszatért a helyszínre.
A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság közleménye szerint a balesetet valószínűleg műszaki hiba okozta, az üzemeltetés és a karbantartás szabályait betartották, a jármű vezetésében sem ejtett hibát a pilóta. A vizsgálatokat a Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezete végzi: az államigazgatási eljárásban a felügyelet véleményét veszik majd alapul.
{p}
A Kamovokat a hetvenes években és a nyolcvanas évek elején gyártották. Ebből a modellből 48 darab van ma az országban, kizárólag a mezőgazdaságban használják őket. Ennek ellenére nem úgy kell rájuk tekinteni, mint lejárt szavatosságú gépekre, mondta el kérdésünkre Bajkó Erika, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője. Szigorú előírások vannak ugyanis arra, hogy az alkatrészeket rendszeresen cserélni kell: a rotort ötszáz, a lapátokat ezer üzemóránként. Ezekben a régi helikopterekben csak a gép váza eredeti.
A gép üzemben tartója, a Gergely Air Kft., illetve válaszadásra jogosult képviselője nem kívánt nyilatkozni.
Magyarországon ma légi járműveknek hetven kisebbfajta üzemben tartója létezik. Egy részük mezőgazdasági célokra használja gépeit, de vannak sétarepültetők, hobbirepülők és egyéb gazdasági célú felhasználók is (például az RTL Klub is fenntart egy helikoptert légi felvételek készítéséhez). A mezőgazdaságban dolgozó gépek öregebbek, a hobbicélra és más gazdasági célokra használtak ellenben rendszerint újak, ahogy Bajkó Erika fogalmaz: a látszat ellenére sem vagyunk repülőkaszni-temető.
Harmadik
Az idén már a harmadik helikopterbaleset borzolja az idegeinket: januárban Bács-Kiskun megyében zuhant le három emberrel egy személyszállításra használt gép, márciusban Pécsett a légi mentők helikoptere lett totálkáros. A papírok rendben voltak, tehát az ok mindhárom esetben műszaki hiba: a Bács-Kiskun megyei esetnél például repülés közben törött el egy, a rotorlapátokat összekötő tengely. Az érintett típusokra rendszerint soron kívüli átvizsgálást rendelnek el. Feltehetőleg így lesz most is, ha a hatóságok megállapítják, mi okozta a balesetet.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu