Multik és szövetkezetiek

Eddigi életem során jobbára szövetkezeti boltok vásárlója voltam. Tej, kenyér, száraztészta, olajos hal, szerdánként lecsókolbász és üveges sör. Az utóbbi kettőre fel kellett iratkozni, rekesz sör csak igazolt családi ünnepre járt. Ez volt a múlt, ahonnan a Coop üzletlánc elindult. Amikor megjelentek versenytársként a "multik" - az Auchan, a Cora, az Interspar, a Tesco, a Spar, a Penny Market, a Plus, a Metro stb. -, a piacon nem sok esélyt adtunk az áfészboltoknak. Ráadásul gőzerővel folyt a privatizáció, csoda, hogy megmaradt a szövetkezeti vagyon. Megmaradt, és a Coop üzletlánc a napokban fennállásának tízéves évfordulóját ünnepelte.

Hazai életPalágyi Béla2005. 10. 21. péntek2005. 10. 21.
Multik és szövetkezetiek

A Művészetek Palotájában Bartus Pál, a CO-OP Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója ünnepi konferencián összegezte az elmúlt évtized történéseit. Amikor versenybe szálltak a külföldi tulajdonú üzletláncokkal, számba vették, miben tudják megelőzni piaci ellenfeleiket. Építhettek a magyar vevők hagyománytiszteletére, arra, hogy vidéken kedveltek az emberi léptékű boltméretek, értékként könyvelhették el azt a kapcsolatrendszert, ami a vevő és az eladó között kialakult az évtizedek során. Persze nem volt szégyen tanulni sem, így az üzletlánccá alakulást választották modellként. Ma a Coop üzletláncnak 1730 településen mintegy háromezer "láncszeme" van, a tulajdonos a kétszáz áfész, azaz fogyasztási szövetkezet, és - mint ahogy a konferencián részt vett Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter kiemelten hangsúlyozta - 33 ezer ember keresi a kenyerét a szövetkezeti bolthálózatban.
A honi piac kedvezően fogadta a változásokat, miközben a Coop a legnagyobb élelmiszer-forgalmazó, a piaci részesedés tekintetében is a második helyen áll. Közben felhagytak a műszaki cikkek forgalmazásával, nagykabátot, cipőt sem látni a szövetkezeti boltokan. Bővült viszont hatszázféle saját termékkel az élelmicikk-kínálatuk, közel 27 milliárd forint értékben. Informatikai rendszert is teremtettek. Céljuk: tért nyerni a fővárosban is. Most ugyanis a Coop üzletláncot a vidék élteti, és az ottani vevők szeretnének egyre komfortosabb ellátást kapni a kitartásukért. Bartus Pál elmondta, iparkodnak elérni, hogy a kis falvak lakóinak ne kelljen a busz- és a vonatmenetrendet bújniuk, keresve, mikor indul járat a megyeszékhelyre. Lakóhelyükön szeretnék ellátni a vásárlóikat, és ez mindenképp összecseng az elvárásokkal.
Az ünnepi rendezvényen Demján Sándor ismert üzletember - az áfészes, legendás Skála egykori vezére - felajánlotta, hogy tíz éven át évi ötmillió forinttal támogatja a Bartolák Mihály Alapítványt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek