Blair táskája

Európa pillanatnyilag egyáltalán nem csendes, s forradalmai sem zúgtak el. Ha Petőfi - akitől e kifacsart idézetet kölcsönvettük - most élne, legalábbis harcos verset írna bizonyos egyenlő jogokról, elbánásról. Talán kardot is rántana, de az értelmetlen lenne. Könyvelt elszámolásokat, üzleti és nemzetgazdasági számításokat kellene neki teregetnie öltönyös emberek elé, akik hümmögve vizsgálgatnák azokat. Ők viszont - legalább - csendesek lennének. Nem úgy, mint Európa.

Hazai életBalázs Gusztáv2005. 12. 09. péntek2005. 12. 09.
Blair táskája

A helyzet nagyjából úgy áll, hogy megválaszolatlan kérdések egész sorával néz szembe az az Európai Unió, amely, kilenc más országgal együtt, alig másfél éve soraiba fogadta hazánkat is. A kérdések közül csak néhány: ha beléptünk, és érvényes az alapszabályban rögzített alapelvek mindegyike, ugyan miért nem kaphattuk meg a támogatásoknak a korábbi tagokra vonatkozó teljes összegét? Amikor a soros elnök reformról beszél, miért mindig az úgynevezett szegény országok jutnak eszébe? Egyáltalán: ha ekkora a feszültség a volt és a legutóbb csatlakozott országok finanszírozása között, akkor miért kellett a bővítés mellett dönteni?
Blair angol miniszterelnök - sokak számára váratlanul - Magyarországra látogatott, hogy az úgynevezett "visegrádi négyek" (Lengyelország, Csehország, Szlovákia és hazánk) vezetőivel költségvetési ügyekről tárgyaljon. A táskájában ránk nézve - jelenlegi euróárfolyammal számolva - évente jó 30-40 milliárd forint támogatáscsökkentés javaslata volt. A 2007-2013 közötti költségvetési szakaszban ez 180-240 milliárd forintot tesz ki. Miközben tárgyalt, folyamatosan arról győzködte partnereit, hogy ez így jó, ennek így kell lennie, mert itt mindenféle reformok lesznek, ennek pedig hozadéka a megszorítás. A magyar miniszterelnök - lapunknak is - egyértelműen kijelentette: nem. Ez így nem jó.
Bizonyos vagyok abban, hogy bármilyen politikai erő lenne hatalmon ebben az országban, ugyanezt válaszolná hasonló helyzetben. Vannak ugyanis valóban nemzeti ügyek. Ezek közé tartozik az, hogy a zsíros költségvetési agrárpénzekkel megtámogatott korábbi uniós tagok és a tíz új tag ne legyen megkülönböztethető, hogy konkrétabban fogalmazzunk: a magyar vidéki ember egy közös költségvetési szervezeten belül tartósan és költségvetési határozatokkal alátámasztva ne járjon folyamatosan rosszabbul, mint - mondjuk - francia társa. Az uniós költségvetés 47,6 százalékát az úgynevezett "vidéktámogatások" teszik ki. Ez a tétel Blair szerint sok. A mi kormányfőnk, Gyurcsány Ferenc viszont úgy érvel, hogy összességében lehet sok, de nekünk indokolatlanul kevés jut belőle, és talán nem a mi bőrünkre kellene ötleteket gyártani a közös kassza átformálására. Csendesen, de határozottan, e mögött az álláspont mögött ott áll a legnagyobb ellenzéki erő is.
Ugyanakkor az is tény, hogy 2011-ig biztosan megváltoznak az uniós kifizetések. Az úgynevezett gazdag országok unják, hogy a közös költségvetés fejőstehénnek tartsa őket, miközben a csatlakozott országok piacait nyíltan vagy burkoltan országaikban bejegyzett - tehát az adót ott fizető - cégeik meghódítható terepének tekintik.
Néha azt kell mondani, hogy nem. És néha közösen, egy elfogadott, mindenki által aláírt egyezségre (neve: Római Szerződés, az unió alapokmánya) kell hivatkozni, ha muszáj.
Lehetnek sokan, akik nem hiszik, hogy mindez a mindennapokban fontos ügy. Milliárdok? Ugyan... Ki lát bele e játszmákba? Ám ez a pénz rovatokra és parasztokra, munkahelyekre, útkilométerekre bontva támogatásként, felzárkóztató fejlesztési segítségként ott ketyeghet mindannyiunk számláján. A tét óriási.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek