Pánikban menekülő elvált férfiak

Halott kerékpárost találtak Szarvason az út menti árokban, egy fagyos szombat reggelen. A biciklist feltehetően egy autó ütötte el. Évente több száz cserbenhagyást követnek el hazánkban. A vétkesek zömében elvált férfiak.

Hazai életCsászár Jenő2006. 01. 13. péntek2006. 01. 13.
Pánikban menekülő elvált férfiak

A szarvasi balesetben viszonylag gyorsan megtalálták a gázolót: az anyagmaradékokból és alkatrészmaradványokból ugyanis arra következtettek a rendőrök, hogy egy sötét színű BMW ütötte el az ötvenéves áldozatot. Egy tanú megerősítette a gyanút, így az országos nyilvántartásból néhány óra alatt kiszűrték azt a 29 éves gépkocsi-tulajdonost, aki gyakran járt az adott útvonalon. Az illető akkorra már megpróbálta elrejteni az autót. A békésszentandrási fiatalembert segítségnyújtás elmulasztásának és halálos közlekedési baleset okozásának gyanújával vették őrizetbe.
Vajon mi fut át a gázolók fején, amikor magukra hagyják áldozatukat? Mitől veszti el a fejét a csúcsforgalomban egy egyébként békésnek ismert autós is? - erről faggattuk Bilkei Pál közlekedéspszichológust.
- Azt szokták mondani, hogy egy ember agresszivitását mindig meg kell szorozni a kocsi lóerejével - magyarázza a lélekgyógyász. - A mindennapi életben sok lehetőségünk akad rá, hogy indulatainkat, érzelmeinket fokozatosan levezessük. A közlekedésben azonban a másodperc töredéke alatt kell reagálni, dönteni, ezért ilyesmire nincs idő. Így óhatatlanul felszínre kerülnek az ösztönös viselkedési formák: az erőszakosság, a félelem, a gyávaság. Ilyenkor a legőszintébb az ember. Nincs ideje viselkedni vagy alakoskodni, kendőzetlenül mutatkoznak meg a lelke mélyén megbúvó indulatok. Ezért igaz a mondás: mutasd meg, hogy vezetsz, s megmondom, ki vagy!
A vészhelyzetekben az ösztöneink két reflexet kínálnak: az egyik a menekülés, a másik a támadás. Egy olyan, váratlan helyzetben, amilyen például a gázolás is, sokszor pánikba esik a vétkes, és gondolkodás nélkül a menekülést választja. Ez a viselkedés főleg a férfiakra jellemző, a nők körében csak elvétve fordul elő. (A másik változat: a balesetet okozó a sokk hatására jóformán megbénul, s csak ül tétlenül, magába roskadva.) Meglepő módon a segítségnyújtást elmulasztók több mint háromnegyede 35-45 év közötti elvált férfi. Valószínűleg sokat nyom a latban, hogy nélkülözik a rendezett családi életet, könnyen elvesztik a fejüket, s hajlamosak rá, hogy meglógjanak a felelősség elől. Akadnak azután, akik azért lépnek olajra, mert spiccesek, mert nincsenek rendben a jármű papírjai vagy éppen mert körözik őket. Megesik olyan is, hogy az illető elszelel, és később visszamerészkedik a helyszínre.
{p}
Nemrégiben Bezenye és Mosonmagyaróvár között történt hasonló eset. Ott egy Ford Mondeo sodort el egy 52 éves kerékpárost, mivel a vezető nem tartotta be a kellő távolságot. A biciklis az út menti fűre zuhant, és életét vesztette. Az autós - aki feltehetően ittas volt - megállás nélkül elhajtott. Később kerékpárral visszatért, s feladta magát.
Egy elég nagy autó megsokszorozza az önbizalmat. Ha ez túlzottan jól sikerül, olyasmi történhet, mint Gyöngyösön néhány hete. A Heves Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese szerint a 3-as főút kivezető szakaszán kisebb koccanás történt. A sors úgy hozta, hogy "egyenlőtlen ellenfelek" találkoztak: azaz egy Mercedes terepjáró és egy régi Lada. A terepjáró nem tartotta be a követési távolságot, belehajtott a keleti autóba, majd leszorította azt az úttestről. Ez utóbbit már azért tette, hogy megállásra kényszerítse. A Mercedesből négy nagydarab férfi pattant elő, s üvölteni kezdtek az egyedül utazó, vétlen sofőrrel.  A "nehézfiúk" előkaptak egy biztosítási betétlapot, s arra kényszerítették a ladást, ismerje el, ő okozta a koccanást. Hogy súlyt adjanak szavaiknak, a férfit beparancsolták a terepjáróba, és elvitték egy közeli családi házba. Ott ráadásul hamis helyszínt írattak a baleseti bejelentőre. A halálra rémült autós engedelmeskedett, de miután elengedték, bejelentést tett a rendőrségen. A Mercedes tulajdonosa ellen önbíráskodás miatt indult büntetőeljárás.
- A közlekedés arra való, hogy eljussak egyik helyről a másikra, s eközben jól érezzem magam - véli a lélekgyógyász. Azt javasolja, ha úgy érezzük, hogy kiborulunk - például a dugóban -, ismételjük meg hangosan a történteket. "Most elém vágtak. Most meg szabálytalanul előznek. És akkor mi van?" Ha így reagálunk, lassan lehiggadunk, és ahelyett, hogy elborult aggyal dudálnánk, csak legyintünk az egészre. Sajnos az úrvezetők számára nem kötelező a pszichológiai vizsgálat, csak a hivatásos sofőrök esnek át rajta. Ma már nyolc általános iskolai végzettség sem kell a jogosítvány megszerzéséhez, sőt a józsefvárosi piacon száz-kétszázezer forintért árulják a hamis okmányt. Így elvileg bárki száguldozhat az utakon. Bilkei Pál szerint a cigarettásdobozok mintájára a gépkocsikra is érdemes lenne ráírni egy efféle feliratot: a figyelmetlen járművezető halált okozhat...

Nyolcszáz
Évente több mint nyolcszáz cserbenhagyást követnek el a magyar utakon - tudtuk meg Jámbor István rendőr-alezredestől, az ORFK közlekedési osztályának munkatársától. Cserbenhagyásról beszélünk akkor, ha a jármű vezetője a baleset után nem áll meg, s nem győződik meg arról, hogy akad-e a helyszínen segítségre szoruló személy. Például: ha állok a piros lámpánál, s belém ütköznek, kötelességem kiszállni, s meggyőződni róla, hogy a másik kocsi utasai épségben vannak-e.
Aki úgy távozik, hogy sérültet vagy veszélyeztetett embert hagy hátra, már súlyosabb cselekményt, vagyis segítségnyújtás elmulasztása bűntettet követ el, ami élet elleni bűncselekménynek számít, s akár három év szabadságvesztéssel is büntethető. A segítségnyújtásra nemcsak a vezetők kötelezettek, hanem bárki, például a bámészkodó járókelők is. A rendőrségi statisztikák szerint az említett két bűncselekménytípusban az esetek 55-60 százalékában kerítik kézre az elkövetőt. Jó néhány gázoló tehát tényleg megússza.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek