Választási kiskáté

Sólyom László köztársasági elnök bejelentette, az országgyűlési választások első fordulója április 9-én, a második 23-án lesz. A nyilatkozattal hivatalosan is megkezdődött a választási kampány. A pártok programjairól, a választási küzdelem legfontosabb történéseiről ezt követően hetente hírt adunk többször is hangsúlyozott alapelvünk, a tényszerűség és kiegyensúlyozottság betartásával.

Hazai életTanács Gábor2006. 01. 27. péntek2006. 01. 27.
Választási kiskáté

Ki lehet képviselőjelölt és ki szavazhat rá? Mikor érvényes egy szavazat? Hogyan és mikor derül ki, vajon ki nyert? A kampányidőszak kapcsán indított sorozatunk első részében friss fejlemények mellett e kérdésekre is igyekszünk megadni a választ.

Az idén kétszer is
Kétszer járulunk 2006-ban országos és helyi ügyekben a szavazóurnákhoz. Előbb április 9-én az országgyűlési szavazás lesz soron, majd ősszel a helyi önkormányzatok jelöltjeire adhatjuk le voksunkat. Mindkét alkalom közéletünk nagyon fontos eseménye - részt venni rajta egy demokratikusan gondolkodó ember számára egyfajta kötelesség is.

Számok, szabályok
A legfontosabb tudnivaló, hogy a szavazás általános és titkos. Ez a kifejezés azt jelenti, hogy aki valamilyen különleges ok miatt nincs eltiltva egyik legalapvetőbb jogától (például mert a bíróság jogerős ítéletében szerepel erre vonatkozó kitétel, esetleg egészségi vagy tudati állapota zárja ki azt), szavazatával az általa kedvelt jelöltet, illetve társadalmi szervezetet (ilyen egy párt is) szavazatával támogathatja. A titkosság pedig egyszerű: az iksz behúzásakor senki sem vezetheti ceruzánkat.
Országgyűlési választási rendszerünkben két módon kerülhet valaki a parlamentbe: vagy valamilyen szervezet közös listájáról (illetve a szavazás után készülő, úgynevezett kompenzációs lehetőséggel), vagy egyéni jelöltként. Egyéni körzetből 176 van,  152-en közvetlenül a pártlistákról érkezhetnek, 58 helyet pedig úgy "ad ki" az Országos Választási Bizottság, hogy a szavazati "küszöböt" (jelenleg ez ötszázalékos) el nem érő szervezetekre leadott voksokat összegzi, majd a bejutott pártok erőarányában szétosztja. Jelölt lényegében az a büntetlen előéletű felnőtt magyar állampolgár lehet, aki elegendő kopogtatócédulát gyűjt (ennek pontos száma választókerületeként változik).

Érvényesség
Egyéni választókerületben akkor érvényes és eredményes a választási forduló, ha a szavazáson a választásra jogosult választópolgároknak több mint a fele (a második fordulóban több mint egynegyede) szavazott, és az egyik jelölt a szavazatoknak több mint a felét (a második fordulóban a legtöbb) szavazatot kapta. Az adott fordulóban az a jelölt lesz országgyűlési képviselő, aki megkapja az érvényes szavazatoknak több mint felét, vagy a legtöbb szavazatot.
Területi választókerületben az érvényességre vonatkozó szabályok gyakorlatilag ugyanazok, mint az eddig idézettek, tehát akkor érvényes a választási forduló, ha a szavazáson a választásra jogosult választópolgároknak több mint a fele (a második fordulóban több mint egynegyede) szavazott, érvénytelen viszont az első választási forduló, ha a szavazáson a választásra jogosultak fele vagy ennél kevesebb (a második fordulóban egynegyede vagy ennél kevesebb) választópolgár szavazott.
Mindez első pillantásra kissé bonyolult, de a lényeg egyszerű: ha elegen elmennek szavazni, hamar megszületik a végeredmény, ha nem, újabb országgyűlési forduló következik.
{p}
Értékelés
A szavazatokat a helyi választási bizottságok gyűjtik össze, a választókerületi központokba küldik, onnan pedig az adat az országos összesítésbe megy. Ez igen bonyolult számítógépes rendszerre épül. (Az 1990-es, a rendszerváltás utáni első választásokon össze is omlott: egy korabeli kabarévicc szerint sokáig úgy tűnt, hogy az ország összes körzetében a Nincs Adat nevű jelölt nyert.) A jelenlegi hivatali technikusok mindenesetre állítják, ma már az ország egyik legmegbízhatóbb hálózata segíti a szavazatszámlálást.

Kampánymatek
A pártok kampányra kiadott pénzével el kell számolni, s meghatározott summánál (egymillió forintnál) többet egy képviselőre nem költhetnek. Ez állami támogatásból származik. A nagy pártok azonban, többé-kevésbé legális forrásokból, általában ezt alaposan "megfejelik". Legutóbb például nagy vitát kavart több helyen, hogy egyes jelöltek vacsorát adtak választóknak kampánycsendben, mások - segítőik révén - élelmiszercsomagokkal próbáltak meg több szavazatot szerezni. Nem véletlenül: akadt körzet, ahol tíz-egynéhány vokson dőlt el a parlamenti hely. Ugyancsak a pénzügyi manőverek közé tartozik az, ha egy "független szervezet" egyértelműen politikai célú kiadványt ad közre - ezt, lehet bár több millió példányos orgánum, hivatalosan nem kell elszámolnia a szórólappal "szimpatizáló" pártnak.

Idő, pont
Az államfő igazából két időpont közül választhatott. Az egyik az, amelyet megjelölt, a másik pedig valamikor május közepe lehetett volna. Két ünnep ugyanis feltétlenül közrejátszik a választásban: az egyik a húsvét, a másik május elseje. Egyes sajtókommentárok szerint Sólyom László azért választotta április 9-ét, mert így a lehető legrövidebb időre szűkül a kampányidőszak. Az időpontot egyébként minden politikai párt elfogadhatónak tartotta.

Mit és mikor?
Január 19. Sólyom László köztársasági elnök április 9-ére kitűzi az országgyűlési választások első, 23-ára pedig a második fordulóját.
Február 10. Eddig kell megérkezniük a jelöltállító szelvényeknek, az úgynevezett "kopogtatócéduláknak" a választópolgárokhoz, s természetesen eddig a választási irodáknak is végezniük kell a választói névjegyzékek összeállításával.
Február 17-éig meg kell alakulniuk a helyi és területi, valamint az országos választási bizottságoknak, amelyek a voksolás törvényessége és tisztasága felett őrködnek.
Március 17-éig lehet bejelenteni a megfelelő mennyiségű ajánlócédulát szerző egyéni jelölteket; ezután március 20-áig a területi listákat; március 21-éig az országos listákat.
Március 20-áig meg kell választani a helyi szavazatszámláló bizottságokat.
(A külföldön élő magyar állampolgárok számára március 17-éig kell létrehozni a külképviseleteken e grémiumokat. A hazai és külföldi testületek száma meghaladja a tizenegyezret.)
{p}
Tarolások és bukások
Az adatok szerint pillanatnyilag a rendszerváltás legnagyobb vesztese a kisgazdapárt: kétszer is a kormányzó pártok közé tartozott, kis híján államfőjelöltet is állíthatott, hat parlamenti alelnököt adott, ám 2002-ben egy százalékot sem ért el, s a második fordulóra már jelöltje sem maradt versenyben. A két jelenlegi legnagyobb párt eddigi pályája erős hullámzást, majd magabiztos stabilizálódást mutat. A tizenhat évvel ezelőtti 34 fős indulás után négy évvel a szocialisták már több mint ötvenszázalékos többséget szereztek, elérve az eddig legnagyobb képviselői létszámot, majd legutóbb, ha szerényebb arányban is, ismét nyerni tudtak. A Fidesz kicsi, a parlamenti küszöb környékén szereplő párt volt, aztán 1998-ban már kormányt alakíthatott, s tulajdonképpen 2002-ben is legyőzte az MSZP-t, de mivel koalíciós társa nem volt, ellenzékbe szorult.

Az eddigi választások során a parlamentbe juttatott képviselők száma
Párt   1990    1994   1998    2002
FKGP   44   26   48   0
KDNP   19   22   0   0
Fidesz   21   20   113   188
MSZP   34   209   134   178
SZDSZ   92   69   24   20
MDF   164   38   2   0*
MIÉP   0   0   14   0

* A Fidesszel közös listát állított.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek