Biztonságról, népességről

A Szabad Föld - lehetőségeihez mérten - segít eligazodni a pártok szövevényes kampányígéreteiben. Szeretnénk összehasonlítható helyzetet teremteni. A választási kampány ideje alatt lapunk hetente egy-egy nagyobb témakört dolgoz fel a négy nagy párt segítségével. Mindig konkrét kérdéseket fogalmazunk meg, s a négy jelenlegi parlamenti párt válaszait kérjük. Mindegyik egyenlő helyet kap, de terjengős válaszok esetén kénytelenek vagyunk rövidíteni a szöveget. A pártok döntik el, hogy élnek-e a számukra biztosított felülettel.

Hazai élet2006. 03. 03. péntek2006. 03. 03.
Biztonságról, népességről

A Szabad Föld e heti kérdései a belügyről és biztonságpolitikáról:
1.
Megoldottnak tekinti-e az országhatárok őrzését? Mit tenne a csempészet felszámolására?
2. Népesedési tényezőként kell-e számolnunk középtávon a bevándorlók letelepedésével?

MDF
1. Az MDF Normális Magyarországért programja egy olyan ország képét vetíti előre, ahol az emberek anyagi és fizikai biztonságukat nem érzik veszélyben.
Magyarország biztonságát kívülről elsősorban az európai helyzet alakulása és a térségünkben végbemenő változások befolyásolják. Az MDF vallja, hogy az eddiginél hatékonyabban működő, megerősített hatáskörű határvédelmi szervek, valamint szigorú büntetőpolitika garantálja az ország és polgárai biztonságát. Az emberek biztonságérzete nem kielégítő, azt hatékony büntetőpolitikával erősíteni kell, miáltal a jogkövető, biztonságban, a jogsértő bizonytalanságban érzi magát.
A határőrizet állapotával addig nem lehetünk elégedettek, amíg a határokon átnyúló szervezett bűnözés, illegális migráció mértéke érezhetően nem csökken. Míg 1995-ben a tiltott határátlépést elkövetők 20-25 százalékát szervezett csoportok, embercsempészek juttatták át a határon, napjainkban részvételük aránya már hetven százalék fölé emelkedett. Szigorúbb törvényi szabályozással lehet megfordítani ezt a tendenciát.
Az uniós csatlakozás új feladatokat rótt a magyar hatóságokra. Az embercsempészet korábban a zöldhatárainkon volt jellemző, míg EU-tagként a határátkelőhelyi embercsempészet növekedett, s a kapcsolódó bűncselekmények számát is növelte (okmányok hamisítása, korrupció stb.).
Románia és Horvátország várható uniós csatlakozása és a schengeni határellenőrzési eljárásokban érintett országok esetében a határforgalmi ellenőrzés megszűnése miatt új helyzet jön majd létre. A csempészet elleni harc szervezett, hatékony hatósági tevékenységet, szigorúbb jogi hátteret, felkészített szakembereket, korszerű technikai feltételeket, a jelenleginél jóval nagyobb anyagi támogatottságot igényel. Nem lehet azonban sikeres önmagában véve a szigorú törvényi szabályozás, ha nem párosul a korrupció felszámolásával. Az MDF korrupcióellenes programja e súlyos gondokra kínál megoldást.
2. Az MDF szerint középtávon nem várható hazánkba irányuló számottevő migráció. Tehát népesedési tényezőnek ez nem tekinthető. Mivel déli szomszédaink politikai, gazdasági konszolidációs folyamatai sikereket mutatnak, integrációs politikájuk előrehaladott, a migrációs folyamatok, tömeges áttelepülések megszűntek.
Hazánkat az illegális migráció mint tranzitországot érinti. Számunkra a kapcsolódó bűncselekmények képviselnek kockázati tényezőt. Hosszú távon, ha az ország gazdaságilag képes felzárkózni nyugat-európai partnereink szintjére, nem zárható ki Magyarország migrációs célországgá válása.
{p}
MSZP
1. Az Európai Unióhoz való csatlakozással megváltozott országunk határainak jelentősége. Az uniós - osztrák, szlovák, szlovén - szakaszokon könnyű az átjárás, míg Magyarország keleti és a déli országhatára egyben az unió külső határa, így őrzése szigorodott. Ugyanakkor elsősorban e határ menti területeken él jelentős számú magyar kisebbség. Ők hazánkba való belépésükkor egyben az Európai Unió területére is lépnek, s hogy ez a jövőben is könnyen menjen, Magyarországon való tartózkodásuk ne legyen problémás, azt fontosnak tartja az MSZP.
Az úgynevezett schengeni egyezmény az, amely hazánk és a környező európai uniós országok határszakaszainak jellegét, ellenőrzési szabályait meghatározza. Ehhez az egyezményhez várhatóan 2007-ben csatlakozunk. Azaz ekkor szűnik meg a személyforgalom ellenőrzése a belső határokon, de addig is a tagállamok között a belső utazás leegyszerűsödött. A közös belső uniós határszakaszokon megszűnik, az unió külső határain viszont szigorúbb lesz az ellenőrzés.
A csempészet felszámolása, a szervezett bűnözés elleni küzdelem az Európai Unióban kiemelt szerepet kap. Ehhez nyújt segítséget a közös adatbázis és az Europol, a közös európai rendőrség, mely elősegíti az információáramlást, a több országot is érintő nyomozások sikerességét. Szükséges hozzá egyrészt a rendőrök, határőrök továbbképzése, másrészt a határok, tranzitutak fokozott ellenőrzése, harmadrészt az ország területén belüli, úgynevezett mélységi ellenőrzésekhez szükséges felszerelések, technikai és az unió által is biztosított pénzügyi feltételek megteremtése.
2. A bevándorlók letelepedésére nem kell úgy tekintenünk, mint népesedést növelő tényezőre: a jelenlegi jogszabályok határolják be a letelepedés lehetőségét hazánkban. Sokkal nagyobb problémát jelentenek az illegális bevándorlók mind hazánkban, mind az unióban.
A határon túl élő magyarok kérdését kiemelten kezeli és fontosnak tartja a jelenlegi kormány. A Szülőföld program a nemzeti vízum létrehozásával és a honosítás felgyorsításával kívánja elősegíteni a határon túliak szülőföldjükön való boldogulását és Magyarországgal való kapcsolatuk ápolását és fejlesztését. Ez volt az oka, hogy a határon túl élő magyarok érdekeinek védelmére az uniós tagországok által a napokban megszavazott schengeni határellenőrzési kódexre Magyarország nemmel szavazott. Ez a szabály drágítaná, nehezítené a határon túliak beutazását. A magyar kormány a közeljövőben nem kíván változtatni a beutazás anyagi feltételein a határon túli magyarok számára.

SZDSZ
1.
Az SZDSZ szerint azzal, hogy Magyarország az euroatlanti biztonsági rendszerbe integrálódott, jelentősen megnőtt a biztonsága. A hazánkkal határos országok részéről továbbá nem tapasztalható fenyegető magatartás, vagyis katonai szempontból jelenleg nem látszik szükségesnek a határőrség radikális megerősítése.
A magyar liberális párt továbbá minden erejével támogatja Románia mielőbbi EU-tagságát, elősegítve ezzel a romániai magyarok uniós integrációját. Gyakorlatilag az uniós csatlakozás a határok fokozatos eltűnését s remélhetőleg a kisebbségi jogok garantálását is jelentené Erdélyben.
A csempészet felszámolásáért természetesen eddig is mindent megtett a kormány, ám ez nemcsak a határforgalom ellenőrzésével függ össze. A Fogyasztóvédelmi Felügyelőség a boltokban, piacokon is rendszeresen ellenőrzi az áruk eredetét, a márkajelzések valódiságát. A küzdelemben egyre több segítséget kapunk az Európai Uniótól is. Az uniós csatlakozással szigorodtak a határőrzési feladatok - ezt az indokolt és ésszerű mértékben az SZDSZ is támogatja. Nem tudunk azonban egyetérteni azzal, ha az ellenőrzés az indokolt időtartamot, az indokolt és ésszerű mértékét meghaladja.
{p}
2. Az SZDSZ nem egyszerűen ténynek tekinti a bevándorlók növekvő arányú letelepedését Magyarországon, hanem - tekintettel a társadalom elöregedésére - támogatja azt. Miközben egyre több fiatal jelentkezik felsőoktatási intézménybe, így egyre később lépnek a munkaerőpiacra, addig a nyugdíjkorhatár emelkedésének üteme Európa-szerte kevésbé követi ezt a folyamatot. Egyre kevesebb embernek kell egyre több ember megélhetéséről gondoskodnia.
A gyermekszületések száma kormányintézkedésekkel egy liberális politika mellett nehezen emelhető - senkit nem lehet szülésre kényszeríteni, s az anyagi támogatás sem tökéletes megoldás arra a problémára, ami a nők munkavállalása, az emberek karrier utáni igénye, a kényelmes élet utáni vágy, illetve a gyermekvállalási kedv közötti fordított arányossággal jelentkezik. Vagyis a társadalom életszínvonalának fenntartásához az egyetlen megoldás a szabad munkaerőpiac lehet. Az Európai Unióban nem gátakat kell szabni a migrációnak, hanem elő kell azt segíteni.

FIDESZ
1. Magyarországnak és a magyar embereknek kiszámíthatóságra és biztonságra van szükségük. A biztonság azt is jelenti, hogy az államnak szavatolnia kell a határok védelmét. Elemi érdekünk, hogy Magyarország határa minden jó szándékú ember számára könnyen átjárható legyen, de kívül tartsa a hívatlan vendégeket.
Az 1998-2002 között hivatalban lévő Fidesz vezette polgári kormány célja az volt, hogy Magyarország minél hamarabb tagja legyen az európai határokat pajzsként védő schengeni egyezménynek, s 2002-re megteremtettük az uniós tagsághoz szükséges határrendészeti módosításokat. A jelenlegi kormány viszont reálértékben csökkentette a határőrizetre fordított költségvetési támogatást. Átgondolatlanul megpróbált bezárni több határőr-igazgatóságot, amitől végül az ellenzék és a szakma nyomására szerencsére elállt. A kormány elodázta a schengeni határ kiépítésével járó feladatok elvégzését, ezzel elmulasztotta megerősíteni a magyar határ védelmét.
Természetesen a schengeni határok kiépülése után sem mondhatunk le arról, hogy a magyar fogyasztók egészségének védelmére szigorúan ellenőrizzük az unióból érkező árukat. Számos európai ország gyakorlata azt mutatja, hogy hasznos ellenőrzési pontokat fenntartani az autópályák és főútvonalak mellett, hogy elejét vegyük az emberi fogyasztásra alkalmatlan élelmiszerek beáramlásának. Szigorúbban kell fellépni a kelet-ázsiai textilcsempészettel, a határokon átnyúló drogkereskedelemmel szemben. Ehhez persze meg kell erősítenünk a határvédelmi szerveket, amihez kormányra kerülését követően a Fidesz haladéktalanul hozzálát.
2. Magyarország ezer esztendeje befogadó nemzet, szívesen látja azokat a külföldieket, akik gyarapítani akarják hazánkat és tiszteletben tartják törvényeit és szokásait. A Fidesz ugyanakkor úgy látja, hogy a felgyorsult népességfogyást nem bevándorlással, hanem a családokat gyermekvállalásra ösztönző családpolitikával kell orvosolni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek