Vonatsiratók itt is, ott is

Borsodban és Nógrádban a tervek szerint hét mellékvonalon szűnik meg a vasúti személyszállítás. A két megye több mint kétszáz kilométernyi szárnyvonalainak felszámolását az érintett településeken élők fájlalják, polgármestereik részben megértik, néhány helyen tiltakoznak ellene.

Hazai életKeresztény Gabriella2006. 08. 11. péntek2006. 08. 11.
Vonatsiratók itt is, ott is

A Mezőcsátot Nyékládházával (17 kilométer), a Kazincbarcikát Rudabányával (15), az Abaújszántót Hidasnémetivel (30) és a Szilvásváradot Putnokkal (34) összekötő vasútvonal kiváltását buszjáratokkal szakemberek szerint a kihasználatlanság miatti veszteséges üzemeltetés indokolja. A naponta négyszer-hatszor közlekedő vonatpárok ugyanis az utasoknak alig két százalékát szállítják, egy-egy szerelvényre átlagosan tizenkilencen váltanak jegyet.
A mutatószámok ellenére Borsodban úgy vélik, a döntéshozók aligha gondolták végig, vajon mi lesz azokkal az iskolába, munkába járókkal, akiknek anyagi szempontból is nagy megterhelés lesz az alternatív - a menetrendváltást a MÁV és Volán egyezsége alapján lebonyolító - buszjáratok igénybevétele. Bár a sínek még a helyükön maradnak, tisztázatlan, az illetékesek mit értenek például azon, hogy az abaújszántó-hidasnémeti és a szilvásvárad-putnoki vonalon "csak részlegesen szűnik meg a vonatközlekedés."
A négy érintett borsodi település polgármesterei, anélkül, hogy összehangolták volna véleményüket, a reform jegyében végrehajtandó szanálásról azonos állásponton voltak: szerintük ebből még gondok adódhatnak. Nem csupán nekik, hanem a vonzáskörzetükben lévő, mostanig a közintézményeiktől, és sokuknál várhatóan önkormányzatuktól is megfosztott aprófalvaknak is, melyeknek jóformán a vasút (volt) az utolsó kapcsolata a külvilággal.
- Lógott a levegőben, hogy a MÁV megszünteti a Hidasnémeti-Abaújszántó vonalat - mondta Becse Csaba, Hidasnémeti polgármestere -, ami számunkra több szempontból is igencsak hátrányos. Ezen a vonalon utaznak az abaúji térség diákjai az abaújszántói és szerencsi iskolákba. Másrészt, és ezt a bodrogközi kisvasút felszámolása is igazolta, ezzel a belső-abaúji kistelepüléseken élők közlekedése sokkal nehézkesebb és drágább lesz, mivel a Volán-járatok, véleményünk szerint nem tudják majd maradéktalanul pótolni a vasutat. Elhibázott lépés lenne, még akkor is, ha ezek valóban nem kifizetődő vonalak. A reformmal vasutasok válnak állástalanná, és ez a sors vár azokra is, akiknek jelenleg csak az első hajnali vonattal sikerült bejutniuk munkahelyeikre.
Mezőcsáton derült égből villámcsapásként hatott a hír, hogy a Nyékládházáig naponta közlekedő öt vonatpárból egy sem marad meg. Annál is inkább, mert Arnóth János polgármester szerint nemrég még arról tárgyaltak volna a MÁV-val, hogy a jelenlegi háromóránkénti indulásokat kétórásra "sűrítsék" az idén augusztus 12-én százéves fennállását ünneplő szárnyvonalon. Nagyon sajnálná, ha a reformok megszüntetnék a közkedvelt, bár túlterheltnek valóban nem nevezhető járatukat. Mezőcsáton nemrég tiltakozó gyűlést is szerveztek a vasútvonal megszüntetése ellen, s ott érvként hangzott el: a vonatot helyettesítő buszköltség nagy anyagi érvágás lenne a közlekedőknek, ráadásul az egyébként is rossz minőségű utakat még jobban megterhelve fokozná a balesetveszélyt.
Putnok polgármestere, Tamás Gábor szerint a döntés, hogy bezárják a Szilvásvárad és Putnok közötti vonalat, megadná a kegyelemdöfést a hajdani Gömör megye székhelyének. Mert eddig Putnok volt a központ, ahonnan egy óra alatt elérhető Rimaszombat, Ózd, Miskolc vagy Eger, de a vasút megszűnésével a környék idegenforgalma leértékelődik.
Nógrádban három mellékvonalon, Diósjenő és Romhány (18 km), Balassagyarmat és Ipolytarnóc (41 km), illetve Kisterenye és Kál-Kápolna (55 km) között szállítanák majd vonatok helyett buszok az utasokat. Az indok ugyanaz: naponta 19-35 utas száll vonatra ezeken a szakaszokon, ami ugyancsak gazdaságtalan.
Ipolytarnóc lakossága és polgármestere, Szabó Tibor tiltakozik a terv ellen.
- Nemrég még azon gondolkodtunk - mondja a polgármester -, hogyan lehet megvalósítani a kistérségi vasutak működtetését az önkormányzatok közreműködésével, s a program kísérleti terepének Balassagyarmat és Vésztő térségét választották. Az uniós csatlakozáskor is azon dolgoztunk, hogy a vonatok egészen Losoncig menjenek, most pedig, úgy tűnik, még a "palóc Pompejiig", vagyis hozzánk sem jutnak el.
Mivel erről még nem született kormányhatározat, Balassagyarmat polgármestere, Lombos István országgyűlési képviselő bízik benne, hogy a döntés körültekintő és átgondolt lesz, hiszen a Balassagyarmat, Szécsény és Ipolytarnóc közötti vasútszakasz felszámolása a Balassagyarmat-Losonc közötti vonal ellehetetlenüléséhez vezetne. Eközben nem vitatja: ha egy járat húsznál kevesebb utast szállít, gazdaságtalan a fenntartása.
Nem örül a hírnek Diósjenő polgármestere, Lénárt János sem, ám nem is csodálkozik. Ez a pályaszakasz ugyanis - véleménye szerint - katasztrofális állapotú, s ráadásul a környékbeli munkahelyek megszűnése miatt a vasút iránti igény a töredékére csökkent. Elhibázott közlekedéspolitikának tartja, hogy a rendszerváltás óta egyik kormányzat sem költött a szárnyvonalakra, a vasút lepusztult, a személy- és teherforgalom zöme pedig egyre inkább a rossz állapotban lévő közutakat terheli.
Romhány polgármestere, Tolnai János szerint ugyanakkor a jelenleginél csak kedvezőbb lehet a helyzet, ha az autóbuszokkal valóban sikerül kiváltani a veszteséges, alig néhány utast szállító vonatokat.
A Kisterenye és Kál-Kápolna között közlekedő "Piroskákról" Ványa Gábor, Bátonyterenye első embere úgy véli, egy szolgáltatás megszűnése soha nem jó, ám ha ezt gazdasági szempontok igazolják, nincs más hátra, bele kell törődni. Az egyik legfontosabb feladatnak most a Somoskőújfalu és Hatvan közötti vasútvonal fejlesztését tartja.

Ezek is érdekelhetnek